Амии... в БИ има системи, във фитнеса има системи, в училищата има системи - и всички те са създадени от хора и се променят. Те не са извечни, не съществуват извън нас и не са непоклатими. Самият Морихей е променял Айкидо многократно, ден за ден - самото бойно изкуство. По негово време в Айкидо не е имало колани - тренирало се е индивидуално. И в школата се е влизало само с много сериозни препоръки.
Виж, всичко се изменя и развива, това никой не го оспорва. По-скоро точно застоят е причина за моето публично рИване. А това, което според мен липсва в преподаването на тенсегрити е точно системата на преподаване. Учи се по това, кой какво отишъл и видял и какво разбрал от някакъв семинар. Ама тоя човек, дали е разбрал правилно, дали има опита и нужните умения да преподава, това никой не знае. Освен това говорихме и за инструкторите на Клиъргрийн, за които не било задължително да могат това, което преподават, в смисъл трябвало да могат да покажат правилното изпълнение на пасовете за сънуване, но дори не трябвало да очакваме от тях да могат да сънуват. Че те ако не могат да сънуват, това не значи ли, че пасовете не работят и се паказват грешни неща?
Разбираш ли, дори канали за правилно предаване на знанието няма!!!
И не ми казвай, че всеки, който има някаква по-висока степен от някое бойно изкуство, може да се бие или има представителни умения за него. Точно системите в момента са доста компрометирани.
Чел съм разни неща на ученици на О'Сенсей, за съжаление не помня имена, но е книга издавана на български. Там човекът казваше, че постоянно са били предизвиквани от други школи, от улични биячи и въобще, постоянно е трябвало да доказват, че могат да се бият.
Ти ми кажи, колко са високите данове в айкидо на не-японци? Японците разбраха, че БИ са форма на културна експанзия и се примириха, че ще има спорт и обезценяване на коланите, степените и званията. Но сериозните направления запазиха духа на тяхното БИ, като високи степени се дават много рядко на не-европейци, а изключенията са се доказали и са учили в Япония.
Всички сме равни и имаме шанс за всичко.
Всички имаме шанс, но нито сме равни, нито шансът ни е еднакъв. Просто всички го имаме.
Моля те, не вярвай в системи!
Не вярвам в системи, обаче уважавам систематизираното знание, което дава възможност на вски лаик да напредва и да се обучава. Не вярвам във фантазии, че някой си, който прочел 12-13 книги ще прави чудеса, само щото ги е прочел. Може да ги е разбрал интелектуално, но това не помага особено (а моя опит показва, че повечето хора дори интелектуално не са ги разбрали, защото обикновено твърдят точно обратното на написаното, може дори да не са прочели всичко!!!)
И нещо много важно: Не бъркай система с институция/организация!!! Писах ти, системата е съставена от 3 компонента: уител-наставления-уеник и се изразява в начина на предаване на знанието. Ако учителят не може да си предаде знанието, тогава, колкото и да може, колкото и да знае, всичко ще си отиде с него. За такава "система" говоря. Дадох за пример БИ, защото там има дълъг опит в преподаване на много хора.
Не може нещата да не се стандартизират, когато става въпрос за масовост!!! Дори и само за началото! Дори и да няма особен смисъл, просто трябва да се започне от някъде, хората да имат мотивация да продължат. А то кво стана? Кастанедството събра всички, които не са успели другаде, защото е свободия и никой не го интересува нищо.
___________
|