ПРИЛОЖЕНИЕ X
БЕЛЕЖКА ЗА СБОРНИКА МАНУСКРИПТИ, СЪДЪРЖАЩ JUSTINIANI VITA
Днес сборникът с манускрипти, съдържащ ръкописа на житието, е собственост на Ватиканската библиотека, в чийто каталог е описан както следва:
XXXVII. 49
Lat. 3033
Codex chart, in f ° saeculi XVII. Constat foliis N.A. Opuscula quae erant inter schedas Josephi Mariae Suaresii, alienis manibus exarata.
В сборника са дванайсет различни трудове, поместени на общо 93 фолиа, от които житието е единайсто поред, на фолиа 90 и 91. В описанието на сборника срещу заглавието на житието стои името Mrnavic в скоби, написано с различен почерк от този на самото описание.
Няколко от ръкописите в този сборник е трябвало да привлекат вниманието на студентите, интересуващи се от късната Римска империя и потеклото на Юстиниан в частност. Например най-първата композиция, на фолиа 1-3, разглежда “Страданията на Светата Дева и мъченик Фирмин”*, който е живял по времето на Диоклетиан. Композиция номер 3, на фолиа 9-12, се отнася за Свети Флавиан, съвременник на Юлиан Апостат. Доколкото ми е известно обаче, този сборник не е изучаван откакто Джеймс Брайс го е разгледал.
Горното описание, също така бележките, писани на ръка, и фактът, че е писано върху хартия, а не пергамент, предполагат, че пред нас са копия или резюмета на по-стари документи. Най-вероятно тези резюмета някога са принадлежали на Николас Алемани. Думите “constat foliis N.A.” очевидно значат “състоящ се от книжа на N(icolo) А(lemanni)”.
Алемани е починал през 1626. Йосиф Мария Суарес става управник на библиотеката на Барберини четири години по-рано. Спокойно може да се предположи, че след смъртта на Алемани неговите книжа са съхранявани от Суарес, който е живял до 1666. Изглежда са добавяни документи към тази колекция и след смъртта на Суарес: една от композициите, на фолиа 81-84, се отнася за папа Климент X (1670-1676). Следователно дванайсетте композиции трябва да са събрани в сборника след 1670, по-вероятно след 1676 година.
Когато е бил в Рим през 1883 година, Джеймс Брайс не само не е изследвал “Indicia Vetustatis”, която съдържа предполагаемото фалшифицирано родословие на Марнавич. Той също така е пропуснал да разпита за книжата на Алемани. Не се е поинтересувал от другите трудове в сборника, съдържащ “Justiniani Vita”. Не е запознал читателите си за какво се отнасят тези композиции. Не е проучил предисторията на този сборник. Накрая, но не по значение, той умишлено е пропуснал да спомене, че в описанието на сборника присъстват важните думи: Constat foliis N.A.
Определено се наблюдава твърде много последователност в пропуските на Джеймс Брайс.
---
* име на англ.: “Sufferings of the Blessed Virgin and Martyr Firmina” – б.пр.
|