Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 04:59 18.04.24 
Клубове / Наука / Хуманитарни науки / История Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема 12-15: Въпросът за надеждността [re: Rex Mysorum]
Автор Rex Mysorum (sive Vulgarum)
Публикувано23.08.05 17:05  



III. ВЪПРОСЪТ ЗА НАДЕЖДНОСТТА

12. Всички аргументи на Брайс, целящи да убедят читателите, че не трябва да обръщат внимание на житието, могат да се обобщят в две подточки:

i) Марнавич не е надежден автор

ii) грешки, които Марнавич уж е направил

Брайс започва като обещава доказателства, че Теофил/Богомил никога не е съществувал, а ако е съществувал, не е могъл да напише оригиналната биография на Юстиниан, заради което на житието не трябвало да се обръща внимание. Набрал набързо обороти, той внезапно обръща доводите си и ни казва, че на Марнавич не може да се вярва, следователно Теофил/Богомил не може да е съществувал и написал житието. За такава логика някои студенти ги късат на изпитите в гимназията. Преди да продължим обаче нека видим защо правдоподобността на Марнавич има такъв нисък рейтинг.

13. Трябва да е ясно, че слаба надеждност в този контекст означава склонността, вменена на Марнавич, да казва умишлено неща, за които е знаел, че са неистини. В случаите, в които се предполага, че Марнавич е сгрешил, без да осъзнава грешката си, Брайс оттегля обвиненията си за нечестност, като засилва тези за невежество и заблуждения. В какво се изразява първото обвинение? Има няколко типа литературни измами. Фалшивите писма на Платон до Филип II Македонски, например, най-вероятно са съставени от хора, които са очаквали материални облаги от измамата. Има случаи, в които фалшификации се извършват за привличане на общественото внимание. Автор, който желае да обърнат внимание на някоя негова идея, може да припише тази идея на знаменитост, която вече не е между живите. След като новата идея почне да придобива известност, авторът обикновено е извънредно щастлив да признае авторството.
Ситуацията е доста по-различна, когато говорим за фалшификация на исторически документи. Тогава потенциалният фалшификатор трябва първо да се увери, че не си противоречи. Той трябва да е особено внимателен и да не противоречи на някое лесно достъпно автентично сведение, тъй като измамата лесно ще бъде разкрита. Потенциалният фалшификатор трябва да има основания да мисли, че няма да изскочи ненадейно свидетелство, което да го инкриминира преди да е постигнал целите на злодеянието си. Разполагаме с наскорошен пример за изникването на такова свидетелство.
Менандър, известен тракийски драматург, който е живял в Атина и е писал на гръцки, е починал три века преди нашата ера. Считаше се, че от неговите сто и няколко комедии нито една не е достигнала до наши дни в своята цялост. Неочаквано през 1958 се появи един папирус в Женева, Швейцария, съдържащ цялата “Dyscolos” – комедия, от която бяха запазени само фрагменти дотогава. Как точно е направено откритието, не бе обяснено задоволително, но автентичността на ръкописа е извън съмнение.
Ако някой преди 1958 се бе опитал да пусне на пазара фалшификация на “Dyscolos”, той щеше да бъде уличен. Фалшификаторите по правило са повече от посредствени хора – както по интелект, така и по умения - и биха се изкушили да действат, само ако опасността от издънка граничи с нулата.
Няма никаква причина да мислим, че Марнавич не е бил наясно с тези неща. Той често е работил със стари ръкописи. Той лично е изкарал наяве един ценен оцветен манускрипт, “Манасиевата хроника”. Не може да не е бил запознат с това, колко лесно се изобличава фалшификатор при внезапната появата на доскоро неизвестен материал.

a) свидетелските показания

14.Така стоят нещата и все пак Брайс иска да му повярваме, че Марнавич е бил лъжлив писател. Как обвинителят доказва нападките си? Вика си свидетел: Константин Йосиф Иречек. Отговаряйки на запитване от Брайс, Иречек пише, че на Марнавич не може да се има доверие, а Брайс приема съвета. Как обаче Иречек доказва, че Марнавич не заслужава доверие? Никак.
Той просто е чел статия, в която се подхвърлят намеци за надеждността на Марнавич като автор, без да има посочени доказателства, че последният някога е фалшифицирал документи. Иречек обаче се е хванал на намеците, въобразил си е още малко и е заразил Брайс със съмненията си.

15. За известен учен като Иречек подобна постъпка си е направо гаф, при това не първата. В своята книга “Geschichte der Bulgaren” [14] Иречек казва, че южният дял на Стара планина, близо до Черно море, се наричал Vodo-Balkan или Mateyska Planina (стр. 11). Това обаче не е вярно. Истинското име е Sakar Balkan (на турски “суха/безплодна планина”). Северният дял Иречек отново погрешно нарича Kucuk Balkan, вместо Chatal Balkan (вилообразна планина). Цялата Стара планина, според него, била наречена от турците Chodza Balkan. Това е погрешно в три аспекта. На първо място, на турски цялата планина се нарича просто Балкан. На второ място, името Kodza Balkan (означаващо Голяма планина) се отнася само за централния дял. И трето, правилното изписване е Kodza, а не Chodza, тъй като последното има значение на мюсюлмански свещеник.
Изниква въпросът: Ако Иречек може толкова да се бърка по отношение на големите планини, колко може да греши когато става дума за оценяване на личността, мъдростта и познанията на Иван Томко Марнавич, който е бил починал от повече от две столетия?
Иречек издава своята “Geschichte der Bulgaren” на 22-годишна възраст. Падал си е импулсивно хлапе и като такова, особено податливо на грешки. Всичко, което е писал, трябва винаги да се проверява. Джеймс Брайс не е взел тази предпазна мярка.



Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* Убийството на юстиниановата самоличност Rex Mysorum   23.08.05 17:00
. * 1-5: предговор, въведение, за житието Rex Mysorum   23.08.05 17:01
. * 6-11: Критиката на Джеймс Брайс Rex Mysorum   23.08.05 17:04
. * 12-15: Въпросът за надеждността Rex Mysorum   23.08.05 17:05
. * 16-20: Въпросът за надеждността - втора част Rex Mysorum   23.08.05 17:08
. * 21-25: Въпросът за надеждността - трета част Rex Mysorum   23.08.05 17:09
. * 26-29: "Грешките" на епископ Марнавич Rex Mysorum   23.08.05 17:11
. * 30-36: Славяноезичните готи - първа част Rex Mysorum   23.08.05 17:14
. * 37-45: Славяноезичните готи - втора част Rex Mysorum   23.08.05 17:16
. * 46-50: Славяноезичните готи - трета част Rex Mysorum   23.08.05 18:01
. * 51-55: Митът за славянското нахлуване Rex Mysorum   23.08.05 18:02
. * 56-58: Митът за славянското нахлуване - 2 част Rex Mysorum   23.08.05 18:04
. * 59-60: Славянската писменост по юстинианово време Rex Mysorum   23.08.05 18:05
. * 61-70: "Anecdota" на Прокопий Rex Mysorum   23.08.05 18:07
. * Re: 61-70: "Anecdota" на Прокопий Rex Mysorum   17.09.05 01:52
. * 71-76: Селимир и Теофил Rex Mysorum   23.08.05 18:09
. * 77-86: Биографията на Иван Томко Марнавич Rex Mysorum   23.08.05 18:10
. * 87-91: Новите данни Rex Mysorum   23.08.05 18:11
. * 92-97: Новите данни - втора част Rex Mysorum   23.08.05 18:12
. * Заключения Rex Mysorum   23.08.05 18:13
. * "Убийството на юстиниановата самоличност" Sysiphus   23.08.05 20:09
. * Re: "Убийството на юстиниановата самоличност" XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   23.08.05 22:41
. * Re: "Убийството на юстиниановата самоличност" Rex Mysorum   24.08.05 00:46
. * Re: Убийството на юстиниановата самоличност Ziezi   23.08.05 23:21
. * Re: Убийството на юстиниановата самоличност Rex Mysorum   24.08.05 00:32
. * Приложение V: Вандалски речник Rex Mysorum   24.08.05 21:07
. * Re: Приложение V: Вандалски речник Ziezi   24.08.05 22:04
. * "Руския превод" Tyлca   25.08.05 14:42
. * Re: "Руския превод" Rex Mysorum   25.08.05 20:22
. * Приложение I: Vita Justiniani Rex Mysorum   25.08.05 19:50
. * Невероятно Dremen   26.08.05 01:23
. * Re: Невероятно Rex Mysorum   26.08.05 07:34
. * Re: Приложение I: Vita Justiniani Ziezi   26.08.05 12:26
. * Приложение II: Красноречието на липсите Rex Mysorum   26.08.05 19:21
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите мakeдoнчe   26.08.05 22:42
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите Rex Mysorum   26.08.05 22:58
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите komita   26.08.05 23:03
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите Rex Mysorum   26.08.05 23:04
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите komita   26.08.05 23:10
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите Rex Mysorum   26.08.05 23:23
. * Извинявям се - прав си комита! мakeдoнчe   27.08.05 02:26
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите мakeдoнчe   27.08.05 02:33
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите komita   27.08.05 11:04
. * Приложение III: Тракийска ономастика Rex Mysorum   28.08.05 00:11
. * Приложение IX: Юстиниан и Енциклопедия Британика Rex Mysorum   28.08.05 21:06
. * Re: Само една поправка. komita   28.08.05 21:10
. * Re: Само една поправка. XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   28.08.05 21:20
. * Re: Само една поправка. komita   28.08.05 21:21
. * Re: Само една поправка. Rex Mysorum   28.08.05 21:43
. * Re: Само една поправка. Ziezi   28.08.05 21:59
. * Re: Само една поправка. Ziezi   28.08.05 22:10
. * шопи = сапеи Ziezi   29.08.05 11:10
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   29.08.05 19:50
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! Rex Mysorum   30.08.05 14:51
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! komita   30.08.05 17:20
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! Rex Mysorum   30.08.05 17:26
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   10.09.05 02:59
. * Приложение XI: Бележки за църквата "Света София" Rex Mysorum   30.08.05 17:39
. * Епилог Rex Mysorum   31.08.05 20:22
. * Приложение Х: За сборника ръкописи Rex Mysorum   03.09.05 22:49
. * Приложение XII: Виждал ли е Алемани слав. житие? Rex Mysorum   05.09.05 18:10
. * Приложение IV: Гети и готи Rex Mysorum   13.09.05 18:28
. * Re: Приложение IV: Гети и готи vencci   01.10.05 17:08
. * Re: Приложение IV: Гети и готи komita   01.10.05 18:49
. * Re: Приложение IV: Гети и готи Rex Mysorum   01.10.05 20:21
. * Re: Приложение IV: Гети и готи komita   01.10.05 22:07
. * Re: Приложение IV: Гети и готи Rex Mysorum   02.10.05 10:24
. * Re: Приложение IV: Гети и готи last roman   07.10.05 11:10
. * Re: Приложение IV: Гети и готи XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   07.10.05 11:51
. * съсълов Rex Mysorum   12.10.05 15:10
. * Приложение VI: За славянската писменост преди 9 в. Rex Mysorum   14.09.05 18:49
. * Приложение VII: Езикът на Авксентий Rex Mysorum   15.09.05 18:14
. * Приложение VIII: Плочата от Залцбург Rex Mysorum   16.09.05 18:06
. * Бележки към текста: 93-180 Rex Mysorum   19.09.05 16:27
. * tutto finite с тази книга, Rex Mysorum   19.09.05 16:39
. * Re: tutto finite с тази книга, XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   22.09.05 18:12
. * Re: tutto finite с тази книга, XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   25.09.05 23:17
. * За Rex Musorum 12O112   07.10.05 19:20
. * Re: За Rex Musorum Rex Mysorum   07.10.05 19:54
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.