Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 04:02 09.05.24 
Клубове / Наука / Хуманитарни науки / История Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема 56-58: Митът за славянското нахлуване - 2 част [re: Rex Mysorum]
Автор Rex Mysorum (sive Vulgarum)
Публикувано23.08.05 18:04  



56. Видяхме, че според Никифор Грегора македонците са живели “от най-стари времена”, където ги намираме и днес. Те били заселници от Мизия, което значи, че са били българи. Ако Вибий Секвестер (Vibius Sequester) и Страбон (Strabo) са прави, територията на Македония е включвала и областта Тесалия [65]. Как можем да приведем тези твърдения в съзвучие с мнението, че българите се появяват на делтата на Дунав чак през седми век? Точно това е впечатлението, което получаваме от “Historia Syntomos” на патриарх Никифор [66]. Същото впечатление получаваме и като четем Йордан и неговата “Гетика”.
Йордан, който е писал своята книга в средата на шести век, поставя селищата на българите над Черно море, а не на запад от него [67]. Логично е българите да са поели прокрай Черно море към делтата на Дунав около края на шести век или по-късно. Тук, както и в други подобни случаи, противоречието е само привидно.
Нямаме причина да се съмняваме, че някакво количество хора са мигрирали от Приазовието или Волго-донския регион към долния Дунав. Може да са се наричали Волгари или Болгари, както ни казва Никифор Грегора [68], а преди него и презвитер Диоклей [69]. Не е изключено също, че някога са имали водач Болгар (Volgar?), от когото да са извели името си, както е според версията на Лъв Дякон [70].
От друга страна, като знаем, че българите са викани на помощ от Zeno [71] през 474 н.е., не можем да отхвърлим наличието на някакво количество “волгари” в Дунавската равнина още през пети век. Не бива да забравяме, че цялото поречие на Дунав, както и територията на юг, чак до Егейско море, е обитавана по това време от траки. Както готите-славяни по-рано, така и българите-славяни през пети, шести и седми век, са търсили нов дом сред тракийските си събратя.
Доста самонадеяно, Брайс си мисли, че траките не са славяни. Лесно е да се мисли така, но е трудно да се докаже, когато се изпречват огромни препятствия. Най-голямото препятствие като че ли е абсолютната липса на каквито и да било сведения за евентуалното изчезване на траките. А траките са били твърде много, за да се изгубят незабелязано. От Херодот знаем, че по негово време траките са най-многобройният народ на света след индийците [72]. Пет века по-късно те продължават да са най-многобройният народ на света според Плиний Стари [73].
Като се съпостави наличната информация за жителите на отделните градове с тази за числеността на армиите в отделни области, може да се изчисли приблизителната бройка на населението в тракийските земи преди 2000 години, което възлиза на не по-малко от 20 милиона. Такива сметки са изпълвали с ужас робовладелците в Италия, Галия и Испания, които са знаели, че техните роби са копнеели за “инвазия”, за да могат да се присъединят към “варварите”, да си спечелят свободата и да разделят латифундиите (големи земеделски имения – б.пр.) с другите, които са обработвали земята. В същото време “нашествениците”, които са се придвижвали, за да търсят оцеляване, а не повсевместни унищожения, са правили всичко по силите си да избягват кръвопролитията. Орозий казва, че “гетите, на които сега викат готи, които Александър нареди да се отбягват, от които Пирх се страхуваше, а Цезар също избягваше, след като изпразниха и оставиха домовете си, с обединени сили завладяха римските провинции, а в същото време, доказали се отдавна като източник на страх, се надяваха с молбите си да свържат съюз с Рим, който биха могли да превземат със силата на оръжието.” [74]
Орозий не е могъл да знае дали всички готи са напуснали родните си места, за да се присъединят към онези, които са поели на запад. Очевидно не е било така, като се съди по думите на по-късните автори. Но той е бил в добра позиция на свидетел, че новодошлите са били многобройни и са искали земя, от която да се изхранват, и мир, за да могат да живеят.

57. Населението на Тракия, конкретно на областта с това име, е било, разбира се, по-малобройно, но в никакъв случай не и нищожно. Говорейки за областите около Хемус, Амиан Марцелин пише: “Първата от тези, която граничи с Илирикум, се нарича най-общо Тракия и я красят великолепните градове Филипопол и Берое. След нея Хемимонт има Адрианопол, а също и Ускудама и Анхиало, и двата големи и богати градове. После е Мизия с Марцианопол (кръстена така на името на сестрата на Траян), Доросторус, Никополис и Одесус. Наблизо е Скития (говори за Добруджа – б.авт.), в която най-известните градове са Дионисополис, Томи и Калатия...” [75]
Стилът на Амиан не е пример за прецизност, защото създава впечатление, че Мизия също е разположена южно от Балкана. Амиан все пак е ясен, че Тракия е била гъсто населена и просперираща област. От други източници научаваме, че един или друг от тракийските градове е плячкосван или превземан от конници от севера. Обаче, както бе отбелязано и по-преди, в цялата история на Източната империя няма никакво сведение за цялостно унищожение или цялостно пропъждане на местното тракийско население. Единственият случай на геноцид, за който се знае, е станал на север от Дунав през втори век, когато легионите на Траян завладяват Дакия, избиват мъжкото население, взимат жените и децата и стават предтечите на смесено славо-латино-езично население.
“Нашествениците” от север са се държали различно. Николо Макиавели в началото на своята “Флорентинска история” ни казва как: “Народът, който живееше на север, отвъд реките Рейн и Дунав, и живееше в плодородни и хубави страни, доста често се умножаваше толкова много, че някои трябваше да напускат земите, в които са се родили, и да търсят нови страни за живеене. Следният метод бе възприет в страните, които искаха да се отърват от тежестта на пренаселването. Населението се разделяше на три части, като във всяка част имаше благородници и такива от скромен произход, богати и бедни. След жребий една от частите заминаваше да си търси късмета другаде, а останалите две оставаха в отечеството си.”
Тази процедура ни напомня на хвърлянето на жребий в древногръцките градове, когато пренаселването е създавало необходимост от колонии. Гръцката дума за жребий е (СНИМКА - 66). Тези, на които се е падал жребият, са наричани (СНИМКА). Последните са тези, които е трябвало да напуснат и да станат колонисти.
Колонистите – “нашествениците” – пристигащи заедно с жените, децата и старците си, са били доволни, когато са им позволявали да останат в свободните земи на страната-приемник. В Италия, където гражданските войни, болестите и безмилостната експлоатация на робите от господарите им са разредили населението, “варварите” на Одонацер са завладяли с оръжие една-трета от земята, на която са живяли [76]. Онези “варвари”, които са дошли в Мизия, по аналогичен начин са получили земя, от която да се изхранват, при две условия. Техните годни младежи е трябвало да служат в имперската армия. Останалите е трябвало да плащат данъци на имперската хазна. Това се е случило на Малките готи на Улфила, чиито потомци са продължавали да живеят в Мизия по времето на Йордан и Юстиниан. Идването на българите през седми век е по-драматична история, защото управниците в империята отказват да ги приемат. За да могат да останат, те е трябвало да извоюват победа над армията на Константин Погонат и да изтръгнат от него мирен договор, който бележи началото на независимата българска държава. В тази връзка е и коментарът на презвитер Диоклей, че славянските готи и българите в Мизия “се заобичаха извънредно много, тъй като и двата народа бяха езичници и имаха общ език”. Както и другите преди тях, така и новодошлите са пристигнали на Балканите, за да живеят сред сродните си тракийци, с които са имали сходен език и с които са принадлежали към един клон на народите. Затова и няколко века по-късно Анна Комнина точно отбелязва, че от двете страни на Балкана могат да се намерят многобройни богати селища; на север от планината “живеят даки и траки, а на юг още траки и македонци” [77]. Анна е написала своята книга през дванайсти век, което е 500 години след основаването на българското царство и 300 години след покръстването на българите.
Дори още по-късно Георгиус Гемистус Плето казва в своята реч на погребението на Елена Палеологина: “Тя бе тракийка, произлизаща от древен, благороден и многоброен тракийски род.” [78] Доколкото може да се установи, тези думи са изречени през 1391 година, когато Тракия е в пределите на българското царство от 700 години.
Не. Траките не са изчезвали. Те са там, където са били и поне преди три хиляди години, говорейки своя славянски праезик.

58. Какво можем да кажем за името Sclaveni? Счита се, че първият автор, който използва това родово определение, е Pseudo-Caesarius, писал вероятно през четвърти век. Според него, тези хора живели по Дунав. (Sclaveni et Physonitae qui et Danubiani appellantur.) [79] През 698 година те продължават да са си там. Георги Кедрен казва за тази година, че един византийски пълководец нахлул в територията отвъд Дунав и опустошил земята на склавените. Това събитие е в съзвучие с онова, което твърди Джеймс Брайс за времето, в което започва славянизацията на Балканския полуостров. Е, може би Брайс е сгрешил с няколко века? Може би славянските нашественици не са се появили на Балканите преди девети век? Очевидно е така, след като през девети век Ibn Khordadbeg пише, че западната граница на Македония е “страната на словените” [80]. Тогава кога е започнала славянизацията на полуострова? В една от своите книги Лъв VI, който е починал през 912, говори за sklaboi и antoi в сегашно време, пояснявайки, че те “никога не са били поробвани или подчинявани, особено в собствената си страна”. [81] Къде е била тази страна? “Лексикон” на Suidas, датиран към 1000-та година, твърди ,че тези sklabenoi не са стъпвали на Балканите. Те все още били “народ, който живее оттатък Дунава”.
Колко още доказателства са необходими за това, че в определени случаи като Sclaveni са посочвани конкретни народи, в споменатите случаи словените и словаците, които продължават да живеят там, където са споменати и преди 1500 години?

Марнавич не е сгрешил като е казал, че по времето на Юстиниан населението на Балканите е било славянско. Поселването на готи и българи от Приазовието не е променило етническия облик на автохтонното население, тъй като новодошлите са говорили езика на местните траки и са имали сходни обичаи. “Славянизация” през 7 век не е имало, както си е мислел Брайс. Не е имало и по всяко друго време, тъй като населението на полуострова винаги е било предимно славянско.



Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* Убийството на юстиниановата самоличност Rex Mysorum   23.08.05 17:00
. * 1-5: предговор, въведение, за житието Rex Mysorum   23.08.05 17:01
. * 6-11: Критиката на Джеймс Брайс Rex Mysorum   23.08.05 17:04
. * 12-15: Въпросът за надеждността Rex Mysorum   23.08.05 17:05
. * 16-20: Въпросът за надеждността - втора част Rex Mysorum   23.08.05 17:08
. * 21-25: Въпросът за надеждността - трета част Rex Mysorum   23.08.05 17:09
. * 26-29: "Грешките" на епископ Марнавич Rex Mysorum   23.08.05 17:11
. * 30-36: Славяноезичните готи - първа част Rex Mysorum   23.08.05 17:14
. * 37-45: Славяноезичните готи - втора част Rex Mysorum   23.08.05 17:16
. * 46-50: Славяноезичните готи - трета част Rex Mysorum   23.08.05 18:01
. * 51-55: Митът за славянското нахлуване Rex Mysorum   23.08.05 18:02
. * 56-58: Митът за славянското нахлуване - 2 част Rex Mysorum   23.08.05 18:04
. * 59-60: Славянската писменост по юстинианово време Rex Mysorum   23.08.05 18:05
. * 61-70: "Anecdota" на Прокопий Rex Mysorum   23.08.05 18:07
. * Re: 61-70: "Anecdota" на Прокопий Rex Mysorum   17.09.05 01:52
. * 71-76: Селимир и Теофил Rex Mysorum   23.08.05 18:09
. * 77-86: Биографията на Иван Томко Марнавич Rex Mysorum   23.08.05 18:10
. * 87-91: Новите данни Rex Mysorum   23.08.05 18:11
. * 92-97: Новите данни - втора част Rex Mysorum   23.08.05 18:12
. * Заключения Rex Mysorum   23.08.05 18:13
. * "Убийството на юстиниановата самоличност" Sysiphus   23.08.05 20:09
. * Re: "Убийството на юстиниановата самоличност" XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   23.08.05 22:41
. * Re: "Убийството на юстиниановата самоличност" Rex Mysorum   24.08.05 00:46
. * Re: Убийството на юстиниановата самоличност Ziezi   23.08.05 23:21
. * Re: Убийството на юстиниановата самоличност Rex Mysorum   24.08.05 00:32
. * Приложение V: Вандалски речник Rex Mysorum   24.08.05 21:07
. * Re: Приложение V: Вандалски речник Ziezi   24.08.05 22:04
. * "Руския превод" Tyлca   25.08.05 14:42
. * Re: "Руския превод" Rex Mysorum   25.08.05 20:22
. * Приложение I: Vita Justiniani Rex Mysorum   25.08.05 19:50
. * Невероятно Dremen   26.08.05 01:23
. * Re: Невероятно Rex Mysorum   26.08.05 07:34
. * Re: Приложение I: Vita Justiniani Ziezi   26.08.05 12:26
. * Приложение II: Красноречието на липсите Rex Mysorum   26.08.05 19:21
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите мakeдoнчe   26.08.05 22:42
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите Rex Mysorum   26.08.05 22:58
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите komita   26.08.05 23:03
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите Rex Mysorum   26.08.05 23:04
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите komita   26.08.05 23:10
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите Rex Mysorum   26.08.05 23:23
. * Извинявям се - прав си комита! мakeдoнчe   27.08.05 02:26
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите мakeдoнчe   27.08.05 02:33
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите komita   27.08.05 11:04
. * Приложение III: Тракийска ономастика Rex Mysorum   28.08.05 00:11
. * Приложение IX: Юстиниан и Енциклопедия Британика Rex Mysorum   28.08.05 21:06
. * Re: Само една поправка. komita   28.08.05 21:10
. * Re: Само една поправка. XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   28.08.05 21:20
. * Re: Само една поправка. komita   28.08.05 21:21
. * Re: Само една поправка. Rex Mysorum   28.08.05 21:43
. * Re: Само една поправка. Ziezi   28.08.05 21:59
. * Re: Само една поправка. Ziezi   28.08.05 22:10
. * шопи = сапеи Ziezi   29.08.05 11:10
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   29.08.05 19:50
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! Rex Mysorum   30.08.05 14:51
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! komita   30.08.05 17:20
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! Rex Mysorum   30.08.05 17:26
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   10.09.05 02:59
. * Приложение XI: Бележки за църквата "Света София" Rex Mysorum   30.08.05 17:39
. * Епилог Rex Mysorum   31.08.05 20:22
. * Приложение Х: За сборника ръкописи Rex Mysorum   03.09.05 22:49
. * Приложение XII: Виждал ли е Алемани слав. житие? Rex Mysorum   05.09.05 18:10
. * Приложение IV: Гети и готи Rex Mysorum   13.09.05 18:28
. * Re: Приложение IV: Гети и готи vencci   01.10.05 17:08
. * Re: Приложение IV: Гети и готи komita   01.10.05 18:49
. * Re: Приложение IV: Гети и готи Rex Mysorum   01.10.05 20:21
. * Re: Приложение IV: Гети и готи komita   01.10.05 22:07
. * Re: Приложение IV: Гети и готи Rex Mysorum   02.10.05 10:24
. * Re: Приложение IV: Гети и готи last roman   07.10.05 11:10
. * Re: Приложение IV: Гети и готи XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   07.10.05 11:51
. * съсълов Rex Mysorum   12.10.05 15:10
. * Приложение VI: За славянската писменост преди 9 в. Rex Mysorum   14.09.05 18:49
. * Приложение VII: Езикът на Авксентий Rex Mysorum   15.09.05 18:14
. * Приложение VIII: Плочата от Залцбург Rex Mysorum   16.09.05 18:06
. * Бележки към текста: 93-180 Rex Mysorum   19.09.05 16:27
. * tutto finite с тази книга, Rex Mysorum   19.09.05 16:39
. * Re: tutto finite с тази книга, XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   22.09.05 18:12
. * Re: tutto finite с тази книга, XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   25.09.05 23:17
. * За Rex Musorum 12O112   07.10.05 19:20
. * Re: За Rex Musorum Rex Mysorum   07.10.05 19:54
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.