Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 18:21 26.04.24 
Клубове / Наука / Хуманитарни науки / История Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема 87-91: Новите данни [re: Rex Mysorum]
Автор Rex Mysorum (sive Vulgarum)
Публикувано23.08.05 18:11  



ТРЕТА ЧАСТ

VI. НОВИТЕ ДАННИ

87. Историята си има своите начини да повдига наново приключени теми. От времето, през което Брайс и Иречек са си обменяли кореспонденция за творбата на Теофил/Богомил, са се появили няколко нови факти, които реабилитират Марнавич и които би трябвало да накарат скептиците да преосмислят въпроса за юстиниановия етнически произход.
Фактите са:

i) Ново издание на "Historiae" от Теофилакт Симоката.

ii) Откритие на надпис в Залцбург, Австрия, в който Одонацер се описва като цар на рутените (1910?).

iii) Резултатите от археологическите разкопки при църквата “Света София” в София (1910-1913).

iv) Публикуването на манускрипт от седемнайсти век на Величко Самуил (1919).

v) “Влесова книга”, открита през 1919.

Ще ги разгледаме едно по едно.

88. В същата година (1887), в която статията на Брайс се появява в “English Historical Review”, в Лайпциг излиза ново издание на "Historiae" на Теофилакт Симоката, публикувано от Тойбнер. Симоката е бил египтянин, живял през седми век, който е писал на гръцки и няколко пъти отъждествява славянските народи с древните гети [121]. В тази връзка трябва да се подчертае, че Фотий, който в своята “Библиотека” прави кратка рецензия на книгата от Симоката, не протестира за идентификацията славяни = гети. Ако някога е имало учен, който е бил в позиция да знае дали тази идентификация е вярна, това е бил Фотий.
Готите, които са били клон на гетите, са били славяни. Начинът, по който готското име се е наложило, е описан в приложение 4. Тук е моментът да се отбележи, че отъждествяването на славяните със старите гети от Симоката, се потвърждава и от много други автори, сред които и Филосторгий, автор от пети век, който го прави по следния начин:

“Казват, че по онова време Урфила (Ourfila), един от скитите отвъд Дунав, довел на римска територия многоброен народ – гетите от старо време, на които в наши дни им викат готи...” [122]

Вече цитирахме Орозий, друг историк от пети век, който казва същото [123]. Ако Брайс беше проучил тези автори, можеше да се въздържи да нарича ръкописа от Барберини фалшификат. Ако беше обърнал внимание на книгата на Лукари, можеше да не засипва с презрение Марнавич и твърдението му, че визиготите в Испания са говорили език, подобен на сръбския. Ако Иречек познаваше книгите на Симоката, Фотий и Филосторгий, можеше да види нещата от друга перспектива и можеше да се въздържи от определянето на далматинските традиции като готомания (Gothic mania).

89. Странното е, че след появата на книгата на Симоката нито Брайс, нито Иречек, намират за нужно да обяснят дали и тази книга трябва да се счита за измама, или пък я считат за автентична и са склонни да преразгледат становището си за Марнавич, като се извинят, че са подвели читателите си. Ако някой от тях действително си е променил мнението, трябва да го е обявил шепотливо, защото авторът на тези редове никъде не намира следи от отстъпление от тяхна страна.
От друга страна, много по-вероятно е Брайс, а може би също и Иречек, да са игнорирали умишлено свидетелството на Симоката което идентифицира гетите със славяните. По-вероятно е, защото поне две по-ранни издания на Симоката са били известни на научната общественост преди 1887. Онова от 1834 може да се намери в Бонския корпус [124]. Другото е гореспоменатото резюме в “Библиотека” на Фотий, която е лесно достъпна от 1860 [125]. При тези обстоятелства, ако Брайс и Иречек са игнорирали Симоката заради недоглеждане - два пъти по двойно недоглеждане – е нормално да се запитаме колко още важни моменти двамата са недооценили или разбрали погрешно преди критиката си към Марнавич.

90. Ново свидетелство, че някои славянски народи са присъствали и са били доста активни в югоизточна Европа половин век преди Юстиниан, се намира и в публикацията на един надпис в австрийския град Залцбург. В този надпис Одонцер е посочен като цар на рутените. Той гласи:

ANNO DOMINI CCCC LXXVII ODOACER
REX RUTHENORUM GEPPIDI GOTHI
UNGARI ET HERULI CONTRA ECCLESIAM
DEI SEVIENTES BEATUM MAXIMU(M) CUM
SOCIIS SUIS QUINQUAGINTA IN HOC
SPELEO LATITANTIBUS OB CONFESSIONEM
FIDEI TRUCIDATOS PRECIPITARUNT NORI-
CORUM QUOQUE PROVINCIAM FERRO ET
IGNI DEMOLITI SUNT.
(В годината на Нашия Бог 447, Одоакър, цар на рутените, гепидите, готите, унгарите и херулите, разярен срещу Божията църква, уби и хвърли (от скалите), заради тяхната вяра, блажения Максимус и петдесет от неговите съмишленици, които се криеха в тази пещера, и опустоши провинция Норикум с огън и меч.)

Тези думи могат да се видят на мраморна възпоменателна плоча в стената на една гробница, която е част от манастира “Св. Петър”. Размерите на плочата са дадени като 56x58 cm. Тя е изработена по времето на игумен Килиан (1521-1535) и първоначално е била поставена в една от по-долните, но по-късно е качена в сегашната пещера. (СНИМКАТА!!!)
Както е всеизвестно, рутени е името, с което германците са наричали украинците. В средните векове същото име често е ползвано и като обозначение за руснаците. Одонацер явно е бил предводител на армия, която се е състояла от различни славянски народности. Присъствието на славянски елементи в централна Европа преди времето на Юстиниан не може да се отрече.
Брайс няма вина, че не е познавал надписа от Залцбург. Неговите лекомисленост и презрение, които демонстрира спрямо Марнавич, обаче са отделен въпрос. (виж приложение 8.)

91. Мнението на Иречек, което с готовност е прегърнато от Джеймс Брайс, че църквата “Света София” в София е построена някъде през 11 век, се оказва несъстоятелно в светлината на данните, получени при разкопките около църквата от 1910. Установено е, че “Света София” не е нито първата, нито единствената църква, построена на това място, а че е последната от поредица от пет църкви, първата от които се датира към началото на четвърти век. Намерените 23 монети сред развалините изключително улесняват датировката на постройките. Оказва се, че в по-ранни времена мястото е било езически некропол. Вярно е, че нито една от монетите не е категорично отнесена към времето на Юстиниан. Все пак не е намерена нито една монета от по-късни години [126].
Също така се наблюдава особено интересен факт по отношение на строителните похвати. Прокопий казва, че когато Юстиниан забелязал, че стените на Сердика са се влошили с течение на времето, “той ги построи и укрепи” [127]. Само след миг размисъл можем да предположим, че императорът, който е поправил градските стени, вероятно е направил нещо и за обществените сгради в града, на първо място за църквите. Повечето хора знаят, че Юстиниан е построил известната църква “Света София” в Цариград (Константинопол). Малко известно е обаче, че той е построил и друга със същото име в град Одрин, намиращ се на североизток от Константинопол, който по юстинианово време се е казвал Юстинианопол [128]. Да не забравяме и църквите в Равена, завършени при царуването на Юстиниян – S. Vitale (530 г.), S. Maria (530 г.) и S. Apollinarius (535 г.). Цялостният изглед на последната поразително наподобява този на “Света София” в Сердика (София). Би било изненадващо, ако Юстиниан не е построил църква в прилични пропорции за град като Сердика.
Църквата “Света София” е просторна сграда, която побира 500 души. Над приземното ниво стените й са построени с изпечени тухли, които са били лукс през онази епоха. Има подове с мозайки, част от които са се запазили. Който и да е одобрил плановете за църквата определено е имал склонност към разточителство, една “мания”, която се приписва от Прокопий на Юстиниан.
Най-забележителното от всичко е употребата на хоросан за основите на църквата. Той съдържа смес от натрошени тухли и е идентичен с хоросана, използван за стените, които са ограждали града. Същите стени, които, както знаем, Юстиниан “построи и укрепи”. Употребата на този вид хоросан е била преустановена във Византийската империя през седми век [129]. Така датировката на църквата “Света София” се бетонира.
Под църквата са открити няколко дузини християнски гробове, като поне един е имал мраморна плоча. В един от гробовете е намерена и сребърна мощехранителница с размери 8x8x7 см, с християнски монограми и златни инкрустации. Всички тези факти се съгласуват със сведенията на Марнавич, че църквата е построена от Юстиниан и че в нея е погребан Богомил (Теофил). В същото време никой от тях не се съгласува с мнението на Иречек и Брайс, че църквата е построена през 11 век. (виж също приложение 11)



Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* Убийството на юстиниановата самоличност Rex Mysorum   23.08.05 17:00
. * 1-5: предговор, въведение, за житието Rex Mysorum   23.08.05 17:01
. * 6-11: Критиката на Джеймс Брайс Rex Mysorum   23.08.05 17:04
. * 12-15: Въпросът за надеждността Rex Mysorum   23.08.05 17:05
. * 16-20: Въпросът за надеждността - втора част Rex Mysorum   23.08.05 17:08
. * 21-25: Въпросът за надеждността - трета част Rex Mysorum   23.08.05 17:09
. * 26-29: "Грешките" на епископ Марнавич Rex Mysorum   23.08.05 17:11
. * 30-36: Славяноезичните готи - първа част Rex Mysorum   23.08.05 17:14
. * 37-45: Славяноезичните готи - втора част Rex Mysorum   23.08.05 17:16
. * 46-50: Славяноезичните готи - трета част Rex Mysorum   23.08.05 18:01
. * 51-55: Митът за славянското нахлуване Rex Mysorum   23.08.05 18:02
. * 56-58: Митът за славянското нахлуване - 2 част Rex Mysorum   23.08.05 18:04
. * 59-60: Славянската писменост по юстинианово време Rex Mysorum   23.08.05 18:05
. * 61-70: "Anecdota" на Прокопий Rex Mysorum   23.08.05 18:07
. * Re: 61-70: "Anecdota" на Прокопий Rex Mysorum   17.09.05 01:52
. * 71-76: Селимир и Теофил Rex Mysorum   23.08.05 18:09
. * 77-86: Биографията на Иван Томко Марнавич Rex Mysorum   23.08.05 18:10
. * 87-91: Новите данни Rex Mysorum   23.08.05 18:11
. * 92-97: Новите данни - втора част Rex Mysorum   23.08.05 18:12
. * Заключения Rex Mysorum   23.08.05 18:13
. * "Убийството на юстиниановата самоличност" Sysiphus   23.08.05 20:09
. * Re: "Убийството на юстиниановата самоличност" XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   23.08.05 22:41
. * Re: "Убийството на юстиниановата самоличност" Rex Mysorum   24.08.05 00:46
. * Re: Убийството на юстиниановата самоличност Ziezi   23.08.05 23:21
. * Re: Убийството на юстиниановата самоличност Rex Mysorum   24.08.05 00:32
. * Приложение V: Вандалски речник Rex Mysorum   24.08.05 21:07
. * Re: Приложение V: Вандалски речник Ziezi   24.08.05 22:04
. * "Руския превод" Tyлca   25.08.05 14:42
. * Re: "Руския превод" Rex Mysorum   25.08.05 20:22
. * Приложение I: Vita Justiniani Rex Mysorum   25.08.05 19:50
. * Невероятно Dremen   26.08.05 01:23
. * Re: Невероятно Rex Mysorum   26.08.05 07:34
. * Re: Приложение I: Vita Justiniani Ziezi   26.08.05 12:26
. * Приложение II: Красноречието на липсите Rex Mysorum   26.08.05 19:21
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите мakeдoнчe   26.08.05 22:42
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите Rex Mysorum   26.08.05 22:58
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите komita   26.08.05 23:03
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите Rex Mysorum   26.08.05 23:04
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите komita   26.08.05 23:10
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите Rex Mysorum   26.08.05 23:23
. * Извинявям се - прав си комита! мakeдoнчe   27.08.05 02:26
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите мakeдoнчe   27.08.05 02:33
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите komita   27.08.05 11:04
. * Приложение III: Тракийска ономастика Rex Mysorum   28.08.05 00:11
. * Приложение IX: Юстиниан и Енциклопедия Британика Rex Mysorum   28.08.05 21:06
. * Re: Само една поправка. komita   28.08.05 21:10
. * Re: Само една поправка. XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   28.08.05 21:20
. * Re: Само една поправка. komita   28.08.05 21:21
. * Re: Само една поправка. Rex Mysorum   28.08.05 21:43
. * Re: Само една поправка. Ziezi   28.08.05 21:59
. * Re: Само една поправка. Ziezi   28.08.05 22:10
. * шопи = сапеи Ziezi   29.08.05 11:10
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   29.08.05 19:50
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! Rex Mysorum   30.08.05 14:51
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! komita   30.08.05 17:20
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! Rex Mysorum   30.08.05 17:26
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   10.09.05 02:59
. * Приложение XI: Бележки за църквата "Света София" Rex Mysorum   30.08.05 17:39
. * Епилог Rex Mysorum   31.08.05 20:22
. * Приложение Х: За сборника ръкописи Rex Mysorum   03.09.05 22:49
. * Приложение XII: Виждал ли е Алемани слав. житие? Rex Mysorum   05.09.05 18:10
. * Приложение IV: Гети и готи Rex Mysorum   13.09.05 18:28
. * Re: Приложение IV: Гети и готи vencci   01.10.05 17:08
. * Re: Приложение IV: Гети и готи komita   01.10.05 18:49
. * Re: Приложение IV: Гети и готи Rex Mysorum   01.10.05 20:21
. * Re: Приложение IV: Гети и готи komita   01.10.05 22:07
. * Re: Приложение IV: Гети и готи Rex Mysorum   02.10.05 10:24
. * Re: Приложение IV: Гети и готи last roman   07.10.05 11:10
. * Re: Приложение IV: Гети и готи XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   07.10.05 11:51
. * съсълов Rex Mysorum   12.10.05 15:10
. * Приложение VI: За славянската писменост преди 9 в. Rex Mysorum   14.09.05 18:49
. * Приложение VII: Езикът на Авксентий Rex Mysorum   15.09.05 18:14
. * Приложение VIII: Плочата от Залцбург Rex Mysorum   16.09.05 18:06
. * Бележки към текста: 93-180 Rex Mysorum   19.09.05 16:27
. * tutto finite с тази книга, Rex Mysorum   19.09.05 16:39
. * Re: tutto finite с тази книга, XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   22.09.05 18:12
. * Re: tutto finite с тази книга, XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   25.09.05 23:17
. * За Rex Musorum 12O112   07.10.05 19:20
. * Re: За Rex Musorum Rex Mysorum   07.10.05 19:54
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.