Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 20:44 10.11.25 
Клубове / Наука / Хуманитарни науки / История Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема Епилог [re: Rex Mysorum]
Автор Rex Mysorum (sive Vulgarum)
Публикувано31.08.05 20:22  



ЕПИЛОГ

Тази книга беше готова за печат, когато ми попадна една статия на Фердо Шишич, озаглавена “Kako je vizantinski car Justinijan postao Slaven” (Nastavni viesnik, Zagreb, 1901, p.214-229, 390-415 и 516-581). В нея резюмето на житието е препечатано на латински и има хърватски превод. Откриваме и много подробна биография на Марнавич, последвана от преразказ на “аргументите” на Брайс, както и няколко допълнения, основните от които са съвсем несъществени. Доколко неуместни са те, читателят може да прецени от следния пример.

На страница 564 Шишич казва, че първият гръцки манастир на планината Атон е построен през 962 година, а първият славянски през 1198. Затова, казва Шишич, оригиналното житие не може да е съхранявано на Атон от времето на неговото написване, ако е било действително писано през времето на Юстиниан. Къде може да е било житието, пита риторично Шишич, преди 1198 година? И как така не са му направени копия или не са запазени такива, освен онова на Марнавич и Алемани?

Очевидно на Шишич не му е дошло на ум, че оригиналното житие, написано собственоръчно от Богомил (Теофил), най-вероятно е останало в Константинопол или Сердика (София). Както и че е възможно да са съществували много негови копия, които са били унищожени от гръцките завоеватели през периода 1018-1184 или от турците след 1396. Копието на Алемани, на което Марнавич е направил резюме на латински, вероятно е оцеляло именно защото е било занесено на Атон, където е пазено, да речем, след 1198 година.

Шишич също се присъединява към мнението, че Марнавич е измислил родословието си, но говори за “Indicia Vetustatis” по начин, който недвусмислено сочи, че той никога не е чел книгата. Ако се доверим на неговата преценка, трябва да приемем, че отец Терлецки, който е виждал оригиналните пергаменти и книжа, не е успял да засече измамата. Също така неспособни да открият измамата трябва да са били нотариусът Антонио Лукатело и двамата свидетели, които са присъствали когато Марнавич е предавал пергаментите и документите си за съхранение.
В същото време Шишич си мисли, че е способен да открие измамата близо три века след смъртта на Марнавич, макар че не е чел книгата му и никога не е виждал въпросните документи.

Единадесет години по-късно Ватрослав Ягич (1838-1923) публикува статия с име “Tomko Marnavich als Falscher des angeblich im J. 1222 geschriebenen glagolitischen Psalters” (Archiv fur slavische Philologie, 1912, 33, p.111-134). Авторът ни казва, че е проучил псалтира и е стигнал до заключението, че е фалшификат. Важно е да се знае доколко добре е обосновано това заключение, тъй като то е от особено значение. Важно е, защото Никола от Раб твърди, че е преписал псалтира от кодекс, написан първоначално около 639 г. н.е. Ако той е истински, това би доказало съществуването на славянска писменост два века преди времето на Кирил и Методий.

През 1634 г. Марнавич заел книгата на Рафо Левакович, епископ от Охрид, който преписал и запазил първите седем псалми. По-късно от копието било направено друго копие от Караман. Ягич е разполагал именно с последния препис. Междувременно оригиналният псалтир, писан на пергамент, е изчезнал, без да остави и следа.
Ягич вярва, че е открил правописни и други грешки в карамановото копие, които доказвали, че този текст не може да е писан през 1222 година. Затова стига до заключението, че Марнавич е фалшифицирал псалтира. Ягич не допуска, че фонетичните и правописни особености могат да се дължат на съответната епоха. Той е познавал само документи на глаголица, писани през или след 12 век и няма база за сравнение с други такива документи от 7 век. Също така той не взима под внимание, че правописните грешки може да са допуснати и от Левакович и/или Караман при преписването.
Ягич признава, че ако Марнавич е фалшифицирал псалтира, той трябва да е вложил неимоверни усилия в начинанието си. За какви усилия става дума може да се разбере като напомним, че текстът е писан на глаголица и е писан върху пергамент. Но Ягич не се пита защо Марнавич не е избрал по-лесен начин за измамата си, след като така или иначе не е ясно какво би спечелил от нея. Истински чудатото е предположението на Ягич, че Марнавич вероятно лично е унищожил изфабрикувания псалтир, в който е вложил всичките тези усилия и средства. В същото време авторът на статията признава, че съществувала бележка, на която Левакович възхвалява псалтира, а въпросната бележка като че ли била писана след смъртта на Марнавич, когато последният не би могъл да унищожи сборника. В кулминацията на своя невероятен “анализ” Ягич заявява на читателите си, че Левакович не е забелязал измамата, защото бил наивник (leichtglaubig).

Запознат съм, че през 1940 година Никола Радойчич (1882-1964) издава в Белград една монография, озаглавена “O Toboznom slovenskom poreklu cara Justinijana”, която не успях да си набавя. За сметка на това съм запознат със статия на същия автор, която се казва “Povampireno slovenstvo cara Justinijana” (Istoriski glasnik, Belgrade, 1949, No 3, p.58-62). След като в нея свенливо и боязливо споменава няколко следвоенни публикации, в които се загатва за славянския произход на Юстиниан, Радойчич набързо “ликвидира” проблема като напомня мненията на Джеймс Брайс, Константин Иречек, Александър Василиев, Ватрослав Ягич и Фердо Шишич.

*

В края на 1972 една особено интересна книга ми грабна вниманието – “Geschichte der Bulgaren und der anderen Sudslaven” (Berlin, 1935) на Ганчо Ценов. Бях развълнуван да науча, че Ценов, ползвайки същите като моите източници, но и много други, е стигнал до същите като моите изводи. А именно: Ценов ясно посочва тъждествеността траки = гети = готи = славяни = българи.
От друга страна, Ценов погрешно приписва на епископ Улфила авторството на глаголицата. Готската азбука на Улфила се различава от глаголицата, както може да се види от равенския папирус, който сега се съхранява в Националната библиотека в Неапол, Италия. Друга слабост в тази книга на Ценов е, че е можел да бъде малко по-стегнат с аргументите си.

За съжаление, все още не съм запознат с по-ранната книга на Ценов – “Die Abstammung der Bulgaren und die Urheimat der Slaven” (Berlin, 1930), която вероятно съдържа ценна информация. Убеждението ми, че книгата е интересна, се засилва от арогантната критика към този труд на Ценов, отправена от безподобния Макс Васмер (Die Slaven in Griechenland, 1941, стр.11).

Редактирано от Rex Mysorum на 31.08.05 20:30.



Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* Убийството на юстиниановата самоличност Rex Mysorum   23.08.05 17:00
. * 1-5: предговор, въведение, за житието Rex Mysorum   23.08.05 17:01
. * 6-11: Критиката на Джеймс Брайс Rex Mysorum   23.08.05 17:04
. * 12-15: Въпросът за надеждността Rex Mysorum   23.08.05 17:05
. * 16-20: Въпросът за надеждността - втора част Rex Mysorum   23.08.05 17:08
. * 21-25: Въпросът за надеждността - трета част Rex Mysorum   23.08.05 17:09
. * 26-29: "Грешките" на епископ Марнавич Rex Mysorum   23.08.05 17:11
. * 30-36: Славяноезичните готи - първа част Rex Mysorum   23.08.05 17:14
. * 37-45: Славяноезичните готи - втора част Rex Mysorum   23.08.05 17:16
. * 46-50: Славяноезичните готи - трета част Rex Mysorum   23.08.05 18:01
. * 51-55: Митът за славянското нахлуване Rex Mysorum   23.08.05 18:02
. * 56-58: Митът за славянското нахлуване - 2 част Rex Mysorum   23.08.05 18:04
. * 59-60: Славянската писменост по юстинианово време Rex Mysorum   23.08.05 18:05
. * 61-70: "Anecdota" на Прокопий Rex Mysorum   23.08.05 18:07
. * Re: 61-70: "Anecdota" на Прокопий Rex Mysorum   17.09.05 01:52
. * 71-76: Селимир и Теофил Rex Mysorum   23.08.05 18:09
. * 77-86: Биографията на Иван Томко Марнавич Rex Mysorum   23.08.05 18:10
. * 87-91: Новите данни Rex Mysorum   23.08.05 18:11
. * 92-97: Новите данни - втора част Rex Mysorum   23.08.05 18:12
. * Заключения Rex Mysorum   23.08.05 18:13
. * "Убийството на юстиниановата самоличност" Sysiphus   23.08.05 20:09
. * Re: "Убийството на юстиниановата самоличност" XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   23.08.05 22:41
. * Re: "Убийството на юстиниановата самоличност" Rex Mysorum   24.08.05 00:46
. * Re: Убийството на юстиниановата самоличност Ziezi   23.08.05 23:21
. * Re: Убийството на юстиниановата самоличност Rex Mysorum   24.08.05 00:32
. * Приложение V: Вандалски речник Rex Mysorum   24.08.05 21:07
. * Re: Приложение V: Вандалски речник Ziezi   24.08.05 22:04
. * "Руския превод" Tyлca   25.08.05 14:42
. * Re: "Руския превод" Rex Mysorum   25.08.05 20:22
. * Приложение I: Vita Justiniani Rex Mysorum   25.08.05 19:50
. * Невероятно Dremen   26.08.05 01:23
. * Re: Невероятно Rex Mysorum   26.08.05 07:34
. * Re: Приложение I: Vita Justiniani Ziezi   26.08.05 12:26
. * Приложение II: Красноречието на липсите Rex Mysorum   26.08.05 19:21
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите мakeдoнчe   26.08.05 22:42
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите Rex Mysorum   26.08.05 22:58
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите komita   26.08.05 23:03
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите Rex Mysorum   26.08.05 23:04
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите komita   26.08.05 23:10
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите Rex Mysorum   26.08.05 23:23
. * Извинявям се - прав си комита! мakeдoнчe   27.08.05 02:26
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите мakeдoнчe   27.08.05 02:33
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите komita   27.08.05 11:04
. * Приложение III: Тракийска ономастика Rex Mysorum   28.08.05 00:11
. * Приложение IX: Юстиниан и Енциклопедия Британика Rex Mysorum   28.08.05 21:06
. * Re: Само една поправка. komita   28.08.05 21:10
. * Re: Само една поправка. XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   28.08.05 21:20
. * Re: Само една поправка. komita   28.08.05 21:21
. * Re: Само една поправка. Rex Mysorum   28.08.05 21:43
. * Re: Само една поправка. Ziezi   28.08.05 21:59
. * Re: Само една поправка. Ziezi   28.08.05 22:10
. * шопи = сапеи Ziezi   29.08.05 11:10
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   29.08.05 19:50
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! Rex Mysorum   30.08.05 14:51
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! komita   30.08.05 17:20
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! Rex Mysorum   30.08.05 17:26
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   10.09.05 02:59
. * Приложение XI: Бележки за църквата "Света София" Rex Mysorum   30.08.05 17:39
. * Епилог Rex Mysorum   31.08.05 20:22
. * Приложение Х: За сборника ръкописи Rex Mysorum   03.09.05 22:49
. * Приложение XII: Виждал ли е Алемани слав. житие? Rex Mysorum   05.09.05 18:10
. * Приложение IV: Гети и готи Rex Mysorum   13.09.05 18:28
. * Re: Приложение IV: Гети и готи vencci   01.10.05 17:08
. * Re: Приложение IV: Гети и готи komita   01.10.05 18:49
. * Re: Приложение IV: Гети и готи Rex Mysorum   01.10.05 20:21
. * Re: Приложение IV: Гети и готи komita   01.10.05 22:07
. * Re: Приложение IV: Гети и готи Rex Mysorum   02.10.05 10:24
. * Re: Приложение IV: Гети и готи last roman   07.10.05 11:10
. * Re: Приложение IV: Гети и готи XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   07.10.05 11:51
. * съсълов Rex Mysorum   12.10.05 15:10
. * Приложение VI: За славянската писменост преди 9 в. Rex Mysorum   14.09.05 18:49
. * Приложение VII: Езикът на Авксентий Rex Mysorum   15.09.05 18:14
. * Приложение VIII: Плочата от Залцбург Rex Mysorum   16.09.05 18:06
. * Бележки към текста: 93-180 Rex Mysorum   19.09.05 16:27
. * tutto finite с тази книга, Rex Mysorum   19.09.05 16:39
. * Re: tutto finite с тази книга, XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   22.09.05 18:12
. * Re: tutto finite с тази книга, XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   25.09.05 23:17
. * За Rex Musorum 12O112   07.10.05 19:20
. * Re: За Rex Musorum Rex Mysorum   07.10.05 19:54
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.