Когато са сътворявали мита за Едем, Адам и Ева, хабер си нямали, че някой ден ще възникне нова секта /християнство/, която да интерпретира Битие по различен начин - в случая, "да възкреси" умъртвения Адамов дух чрез Христа. За последователите на първоначалния мит Адам си остава "мъртъв" или смъртен, както предпочиташ.
Отделно, митовете за Сътворението в Битие са два. И събитието в Едем с нарушаване на заповедта и прогонването на човеците се развива като продължение на втория, който определят като по-архаичен. В първата версия за Сътворението хората са създадени едновременно, в завършителния етап:
И Бог създаде човека по Своя образ; по Божия образ го създаде; мъж и жена ги създаде.. Очевидно става дума за духовен образ, предвид убеждението на юдеите, че Бог е незрим и неограничен във физическо тяло. Следва благословия и Сътворението приключва в Битие 1:4:
Това е произходът на небето и на земята при сътворението им във времето, когато Господ Бог създаде земя и небе.
Във втория мит първо е създаден човекът, Адам:
И Господ Бог създаде човека от пръст из земята, и вдъхна в ноздрите му жизнено дихание; и човекът стана жива душа.
Четох, че в синхрон с повечето познати древни вярвания в тази версия човекът е сътворен от пръст, глина и Божие дихание. След драматичните събития с неподчинението, Бог изгонва Адам от специалната обител обратно в "родното му място":
затова Господ Бог го изпъди от Едемската градина да обработва земята, от която бе взет.
В този мит изобщо не става дума за сътворение "по образ и подобие". Глинена фигурка, оживяла от Божия дъх и толкоз. Ако яде от дървото за познаване на добро и зло, ще умре. Не ми е ясно от какво ще умре, след като реално не умира физически, бива изгонен от Едем от опасения да не стане отгоре на това и безсмъртен, потомството му /започвайки от Авел и Каин/ не прекратява общуване с Бог.
Именно във втория мит човекът е заплашен от смърт заради неподчинение, но пак във втория мит той НЕ Е сътворен по духовен образ и подобие. Чисто и просто оживява от Божия дъх, подобно на митологичните си предшественици и съвременници. Защо християните ползват точно този мит, за да развият идеята за саможертващия се в полза на човека умиращ и възкръсващ Бог, а не другия?
|