Драги T-Rex, споделям своето виждане по въпроса.
И за мене фантастиката и фентъзито са две направления на фантастичната литература.
Това, което прави едно произведение "фантастично", за разлика от реалистичната литература е т. нар фантастичен допуск. Той се различава от разпространения в литературознанието термин художествена условност и може да бъде идея, персонаж и прочее, при което трябва да бъде "сюжетообразуващ", т.е, ако го извадим от произведението - то се "разпада".. Примерно извади от "Портретът на Дориан Грей" на Оскар Уайлд фантастичното допускане, че остарява не реалният човек, а неговият портрет и от произведението няма да остане нищо. И сега внимание!!! Ако фантастичният допуск е РАЦИОНАЛЕН, т.е. свързан е с науката, изрично подчертавам, изглежда научен спрямо онова състояние на науката към времето на написване на произведението - това е НФ, ако е ИРАЦИОНАЛЕН - магии, духове и прочее персонажи от ирационалния пантеон - това е фентъзи. така че според мен разграничаването минава по линията РАЦИОНАЛНО-ИРАЦИОНАЛНО. Това е, дето се вика, разглеждане на философско ниво.
Друг е въпросът, че едно нещо в определена епоха може да е рационално, а за следваща - ирационално. Например такъв е случаят с алхимията. Към момента на появяването си тя е рационална спрямо ирационалния бардак по онова време, но днес е ирационална спрямо съвременното състояние на науката. Това - като образен пример. Трети е въпросът, че може да има ирационален персонаж в произведението - Бог, дявол и прочее, но това не прави автоматично произведението фентъзи, ако "духът" му е научен
Четвърти е въпросът, ако има такъв персонаж, примерно месир Воланд в "Майстора и Маргарита" на Булгаков - това прави ли произведението фантастично, или си е реалистична литература. За мене е фантастика, но за повечето филолози - не е.
По този въпрос съм си "драпал пачата" много години и синтезирано мога да кажа това, което казах. Натъквал съм се на много интересни неща, като примерно в съветската литературта енциклопедия. Там има една статия за ФАНТАСТИКА - вътре са Лукиан, Сирано дьо Бержерак, Рабле и прочее и друга статия за НАУЧНА ФАНТАСТИКА. Обикновено се приме, че НФ почва от 19 век с написването на Франкенщайн от Мери Шели.
В кратката оксфордска история на английската литература /около 800 страници е/ пък няма статия за Толкин, но има за Тачър Маргарет, да ти умре коня от гъдел, дето се вика.
|