Ами чесно да ти кажа брато или нещо не те разбирам, или просто сме на различни (дори може би противоположни) мнения, но то това е идеята.
Значи аз като казах дефиниране на "логочески форми" си мислех под това понятие следното: в езика се откриват едни доста интересни, по-особени думи, които свързват другите думи (и, или, когато, не, нито...и т.н.). За тях мисля всеки логик би казал, че са излезлите "на яве" логически форми на мислене, винаги са с непроменливо значение и са "в главите" на всички хора, независимо от пол, образование и и т.н. Демек може спокойно да се каже според мен, че са a priori форми на мисленето.
Но аз исках да дефинираме, защото иначе бихме се осрали, както аз тука, а други по другите постинги вече направихме заради смесване на понятия и прочее. Значи просто те питах дали освен тях имаш и нещо друго на ум? Тогава ще може да се говори и за апостериори извлечени мисловни форми.
НО! Ти сега ми сервираш Витгенщайн и тези факти, но защо (може и да греша не го познавам добре), но май той говори за нещо друго? Не иска ли да каже нещо подобно на това, че именно светът се конструира на базата на факти, които обаче не са нещата? Това може да го видиш особено добре още в предкласическото и класическото немско философско мислене и терминологии. Ето например явление и предмет сам-по-себе-се (в Кантовата терминология) или например у К.Волф - "зайн" (сори ама сега пък не мога да включа латиница) и "шайн". Абе демек, това дето можем само да предпоставим, че требе да го има - нещото независимо от субекта и това дето го "виждаме". Аз си мисля, че и Витгенщай тука има нещо подобно в предвид.
Не може да екстраполираш логическите закони, връзки и т.н. в битието само-по-себе-си, и тогава той ще да кава, че битието е битие доколкото е в логическото пространство, в субекта "1.13 Фактите в логическото пространство са света". Света е свят докато е в познанието - защото логиката е наука за формите на самото мислене - тоест света е свят докато е в мисленето, абе демек той е такъв само докато го има субекта, демек обратно на това дето твърдиш - независимо от субекта и мисленето... Сега вече го има нямия свят, бездната между него и човека, който требе да търси начини да я прескача, та да се домогне до света, а до там до където не може да се домогне - за това трябва да мълчи...
Ами дано сега съм по-ясен от преди. Мисля, че може да си поговорим по тия теми доста. Аз ще взема та да прочета по-внимателно Витгенщайн та да се не излагам, но ми се струва, че така стоят нещата...
This is the CENTRAL SCRUTINIZER . . .
|