|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | (покажи всички)
|
Какво да ги питам - големият е абсолютно същия мозъчен мързеливец.
Малкият все още е твърде малък.
| |
|
Не само "Под игото" ... едно време сме учили и "Немили, недраги", както и "Мамино детенце", а езикът на Любен Каравелов не е по-малко богат, колоритен и архаичен от този на Вазов... Имам спомен, че сме учили и "Иванко, убиецът на Асеня" на В. Друмев, там езикът е от 1872-ра...
Така че, сме имали последователно и методично обучение върху възрожденския български и дори да не сме знаели всички архаични думи, сме развили усет за контекста и значението им. Пък и много телевизионен театър се гледаше и голяма част от пиесите бяха със запазен авторов текст...
Оня ден попаднах на БНТ 2 - урок по литература върху "Една българка" на Вазов... ами добре беше направено, много аналитично, с много примери... Даскалицата на мен ми беше малко дървена като за литераторка, ама ставаше...
Просто светът вече е друг. Каквото и да правят, няма как да им налеят всичко в главите, след като липсва съответната литературна и културна среда.
Оня ден
| |
Тема
|
Re: Здравейте, шестокласници!
[re: LAMBl]
|
|
Автор |
MupaM (ordinary юзър) |
Публикувано | 01.12.21 19:52 |
|
Книгите го дават, бай Ламбе, не семейната среда. Предимно. Средата поощрява и допълва, да
”И замирисва на море
човекът в угарите тъмни
и синурите им бездънни
оставя друг да дооре...”Редактирано от MupaM на 01.12.21 19:55.
| |
|
Току-що приятелка ми го изпрати тоз майтап по вайбър, да се смееш ли, да плачеш ли...
На въпрос към родители "Как бихте реагирали, ако разберете, че детето ви е Хомо Сапиенс?"
50% от анкетираните са отговорили - ще го изгоня от вкъщи, 20% - такава е модата сега, 10% - а бе важното е да сме живи и здрави, 10%- секи сам си преценя, 10% - с това дистанционно до тук се докарахме.
На въпроса към бабите "Как бихте реагирали ако разберете, че внучето ви е Хомо Сапиенс?" 100% са отговорили - така е, като не яде!
| |
|
Викам му веднъж на един колега : ,,Педант" те нарекох, бе, не ,,педал"!
| |
Тема
|
Re: Здравейте, шестокласници!
[re: alisalisa]
|
|
Автор |
Fish L (Емарципанена) |
Публикувано | 01.12.21 20:56 |
|
Само това не мога да се сетя какво е: севлевия сандък?
| |
Тема
|
Re: Здравейте, шестокласници!
[re: pravil_nick]
|
|
Автор |
Fish L (Емарципанена) |
Публикувано | 01.12.21 20:59 |
|
Хубаво, че има Гугл
Ако кажеш “самонает” и малките могат да клепат насреща ти
| |
|
Ох, и на мен ми се е случвало да ми се обидят на инфантилен. Е, вместо да кажа вдетенен И докато се сърдеше на първото, се развесели на превода
| |
Тема
|
Re: Здравейте, шестокласници!
[re: alisalisa]
|
|
Автор |
Fish L (Емарципанена) |
Публикувано | 01.12.21 21:17 |
|
Моите деца и те не харесваха “Под игото”, не че аз много я харесвам, де!
Преди толкова много години изпитвам сина ми по история и го питам знае ли какво е заптие, фес ... абе пълен урок с турцизми - по-скоро беше урок по турски език, отколкото по история.
Но връх в кариерата ми на майка-помагачка беше в неговия първи клас да сглоби изречението: Странджа и Сакар са планини в югоизточна България. Кой мозък го беше измислил?!! Айде, Странджа лесна работа- има баба и дядо от странджански села, в които е бил, но за Сакар не беше чувал. С помощта на една релефна карта направихме един урок по география като детето гледайки границите съвсем се зачуди дали Странджа е българска, като 2/3 са в Турция. Тогава си представих колко ще е далечна темата за едно дете пт Видин или Петрич.
Не знам за внуците дали ще мога да се включа
| |
Тема
|
Re: Здравейте, шестокласници!
[re: MupaM]
|
|
Автор |
LAMBl (25 W ЛАМБИ) |
Публикувано | 01.12.21 21:22 |
|
Е, може би и книгите, но кои книги? Ако раста в семейство на IT инженери, и у нас се говори на език преситен на английски IT термини, дето не подобряваме салатата, а я ъпгрейдваме, мислиш ли, че ще ми бъде създаден вкус към четене на възрожденски автори...? Не! Няма да стане! Ще, се бъгваме, ще сме сейф,... и всякакви други нелепо и безсмислени вмъкнати чуждици. Това маниерничене е заявка, за някаква ориентация и тя не е в посоката към архаичен език по-скоро къ модерен свят в който Вазов е излишен. Не в такова семейство няма да разбират "Под игото", няма и да им е интересно, те са геймъри и компютрите са и специално ъпгрейднати. Какво Под иго??? Дай ни Кънтър страйк (ако така се казва, никога не съм я играл)!!!
Но ако родителите ти се забавляват в ежедневната си реч да употребяват не литературните форми, а се закачат с екзотични отдавна забравени думи, ти искаш не искаш ги научаваш и не само, те стават естествена част от речника ти. Ако родителят не казва: "Отвори прозареца", а "Отвори пенджарите", няма нужда да ти "обясняват" в училище, какво са пенджари.
Аз например в къщи не говоря както в бащиния ми дом. Съпругата ми (от "модерно" семейство - гурбетчии) намираше този език за селски, не го разбираше и се срамуваше, ако употребявам такива думи. Така не предадох това богатство на езика на моите деца и на тях Пояд игото им е неразбитаемо. Е, има и още една много банална причина, аз все пак не съм на нивото на родителите си.
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | (покажи всички)
|
|
|