Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 12:00 30.04.24 
Поколения
   >> 40-50
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | (покажи всички)
Тема Re: Здравейте, шестокласници!нови [re: Baldrian]  
Автор tuzlija-179435 (стар вълк)
Публикувано01.12.21 17:36



И източнобългарските меки говори в устата на жена могат да звучат красиво...





Тема Re: Ъндър Опрешъннови [re: DarkSide]  
Автор PekoHcTpykTop (дарвинист)
Публикувано01.12.21 17:39



Хахаха, ако си го измислил сам - евала



И не правильно думать, что есть чьим-то богом обещанный рай...

Тема Re: Здравейте, шестокласници!нови [re: LAMBl]  
Автор alisalisa (Lipari също)
Публикувано01.12.21 17:57



Деазнам, може да сме имали по-ерудирани учители по литература да ни обясняват архаизмите в изучаваните произведения. Аз имах майка и леля-учителка под ръка, които питах и знаеха турцизмите и старите думи и названия. Плюс комплект речници от лелината библиотека, които ме бяха свикнали да използвам, когато срещна непозната дума. Но синковецът, помня, го чете с голямо пъшкане и питане Под игото.
Някой, май Крафтърът, бе постнал откъс по този повод. Пак:

Тая прохладна майска вечер чорбаджи Марко, гологлав, по халат, вечеряше с челядта си на двора.

Господарската трапеза беше сложена, както по обикновение, под лозата, между бистрия и студен чучур на барата, който като лястовичка пееше, деня и нощя, и между високите бухлати чемшири, що се тъмнееха край зида, зиме и лете все зелени. Фенерът светеше, окачен на клончето на едно люлеково дръвче, което приятелски надвисваше миризливите си люлеки над главите на челядта.

А тя беше многобройна.

До бай Марка, до старата му майка и до стопанката му седяха около трапезата рояк деца — големи и малки, които, въоръжени с ножове и вилици, опустошаваха мигновено хлябове и блюда. Те напълно оправдаваха турската дума: сомун душманларъ.

Бащата хвърляше от час на час добродушни погледи на тия запъхтели работници с остри зъби и несъкрушими воденици, усмихваше се и казваше весело:

— Яжте, татовата, да порастете! Пено, налей паницата пак!

Слугинята отиваше при чучурчето, дето изстиваше руйното вино, наливаше и донасяше дълбока фарфорова паница. Бай Марко я поднасяше на децата, като казваше благоразположено:

— Пийте бре, маскари!

И паницата изреждаше всичкия народ. Очите на народа светваха, бузите се зачервяваха и той си облизваше с наслаждение устните. Тогава Марко се обърна към жена си, която се понавъси неодобрително, и каза строго:

— Нека да пият при мене — да не са жедни за вино. Аз не ги ща да станат пияници, като пораснат.
Марко имаше свой практически възглед за възпитанието. Човек малообразован, от прежното време, той със своя естествен здрав смисъл разбираше добре човешката природа и знаеше, че онова, което се запрещава, по-силно се желае. По тая причина, за да ги заварди от наклонност към кражба, той поверяваше на децата си ключа от ковчега с парите.

— Гочо, иди отвори севлевия сандък и ми донеси кесията с минцовете!

Друг път поръчаше на другиго:

— На, татовата, иди ми отчети от панерчето с жълтиците двайсет рубета, та да ми ги дадеш, като се върна. — И излизаше.

Въпреки обичая на повечето бащи по онова време, додето обядват, да държат прави децата си, уж да ги научат на почит към старите, Марко винаги туряше своите на софрата. Също и кога имаше гости, той викаше синовете си да присъствуват.

— Нека да добият господарски нрави — обясняваше той, — а не да се дивят и гушат пред хората като Анко Разпопчето.


Може и да съм пропуснала да зачервя думи и изрази, които едно съвременно 13 годишно ще гледа като теле в железница, без да проумее. А това е само няма и първата страница на романа.

Неотдавна по талавизора излъчиха един кратичък експеримент в библиотеката.
С 12-13 годишно момче и към 70 годишна жена. Зададоха им по 7-8 думи. На жената от съвременния разговорен сред младежите език, а на ученика - от разговорния език от нейното детство. И двамата разпознаха по има-няма 2 думи.
Момчето каза, че "кобилица" сигурно е порода женска кобила, за "сборувам" направи аналогия, че сигурно е събиране на много хора на едно място, от "сбор", но не се досети, че е аритметичното "събирам /числа/". Е, туй дети как да ти прочете Под игото без превод?

ЗАБРАНА ОТ: UnicaDonna, sladunka medunka, jumbles, parvaty, Liya, saksun, NUT


Тема Re: Здравейте, шестокласници!нови [re: pravil_nick]  
Автор T a n y a (Таня)
Публикувано01.12.21 18:01





някой чел ли го е?



Тема Re: Здравейте, шестокласници!нови [re: alisalisa]  
Автор LAMBl (25 W ЛАМБИ)
Публикувано01.12.21 18:18



"Деазнам, може да сме имали по-ерудирани учители по литература да ни обясняват архаизмите в изучаваните произведения." Това не го дават учителите, а семейната среда. Примерно Адмирала вкарва много архаизми и ме кефи. Даже съм го разпитвал, от къде идват тези му знания. В семеството, в което съм расъл, има подчертан интерес към подобен език, с акцен към турцизмите, порсто е така. Ча това на мен ми е бащиния език, той така говори (даскал по български) аз никога не съм имал проблем с разбирането на текста, дори до едно известно време не предполагах, че другите не го разбират.

Но преди няколко години, сигурно малката като е била ученичка, ми се е оплакала, че не го разбира и аз го коментирах в работата. По-младите колеги директно изригнаха, че "Под игото" е нечетим!

А тия на 50+ дипломатично отговаряха, че да младите не го разбират. Та отворихме текста в читанка и започнахме да четем и "превеждаме"... Оказа се, че и наборчетата толкова разбират кое какво е. Мислят си нещо, но то не е така... На турцизмите въобще отказват да разсъждават какво може да означават...

Мче, ни една от постнатите в червено думи не ме затруднява, даже ми внася колорит който ме пренася в онова време, потапя ме в обстановката и ме кара да мисля за едни отминали стари времена и наистина да се почувствам, че съм се върнал по турско.

Редактирано от LAMBl на 01.12.21 18:20.



Тема Re: Ъндър Опрешъннови [re: PekoHcTpykTop]  
Автор DarkSide ()
Публикувано01.12.21 18:18



Как сам, издиктуваха ми директно го анунаките от Сириус по 5Г-то. За съжаление на инглиш, щото бългериънът им още не се транслейтва добре, викат много малко инжекции имате, требе да направите минимум 75% инжектирани, за да почнат да го хортуват що-годе бългериънът, много им смотано AI-то на тези анунаки, бре, кой ли им ги е писал алгоритмите, ебаси!

И малко го посъкратих текста, щото не можах веднага да зацепя кои са тези лордове Литъл-Лобстър Фартинг и Майкъл Френчи.





Тема Re: Здравейте, шестокласници!нови [re: alisalisa]  
Автор oberleutnantRzevski (същият)
Публикувано01.12.21 18:54



Ще ме прощавате, ама мисля, че всичкото това неразбиране е въпрос на мозъчна, даже бих казал - духовна леност. Нежелание за грам замисляне над текста, а просто отбиване на номера.
Според мен, дори без бележки под линия, поне 70% от червените думи или словосъчетания могат да се разберат ако човек реши поне малко да впрегне малките, сиви клетки, както казваше моят приятел Еркюл.
Още 20% могат да се схванат ако не конкретно, то поне смислено, от контекста.

Та, всичко е въпрос на мързел, незаинтересованост и нежелание.
Дори в "Дарки"-стайл да им го напишат, те пак няма да го четат.
Sic!



Тема Re: Здравейте, шестокласници!нови [re: pravil_nick]  
Автор parvaty (усмихната)
Публикувано01.12.21 19:08



Ама кобур не е калъф като цяло, а калъф за пистолет..

Иначе .. Какво не се разбира на “Вържи попа да е мирно селото?”.. то си е на чист съвременен български.

секви изгъзици..





Тема Re: Здравейте, шестокласници!нови [re: LAMBl]  
Автор alisalisa (Lipari също)
Публикувано01.12.21 19:22



Мче, ни една от постнатите в червено думи не ме затруднява, даже ми внася колорит който ме пренася в онова време

Теб не, но сегашните 13-годишни няма откъде да ги знаят. Защото не се използват в съвременния език. Ще кажеш: да питат родителите си. Защото Вазов се изучава поне от 100 години. Но, както сочи и твоят експеримент, кой чел навремето в училище и забравил, кой не чел и претупал - малко от съвременните 35-45 хора проявяват интерес към диалектите и архаизмите. Би трябвало да отделят специално време в часовете по литература, за да "превеждат" и изучават стария образен език на нашите класици. Но не е предвидено в учебната програма и ей ти го Вазов в превод наготово.

Според мен децата губят от това, но наистина си е времеемко някой "да им превежда" у дома целия роман, че и стихотворения, други произведения изречение по изречение. Лесният вариант е да питат чичко гогол. Обаче, изпробвано на наш синковец - мързи ги да търсят и да четат сами значенията.

Марко седна пак на постланото с червен китеник одърче, загнездено между високия чемшир, и запуши чибука си.

Туй си плаче за една притурка в снимки, картинки и обяснения към "Под игото",
ма кой да се сети и бръкне, че да я издаде.

ЗАБРАНА ОТ: UnicaDonna, sladunka medunka, jumbles, parvaty, Liya, saksun, NUT


Тема Re: Здравейте, шестокласници!нови [re: oberleutnantRzevski]  
Автор alisalisa (Lipari също)
Публикувано01.12.21 19:28



сомун душманларъ

туй гаранция, няма етническо турче, дето да не го знае.
мъ я, питай племенниците си, нека си покажат мозъчната работливост и да се сетят.



ЗАБРАНА ОТ: UnicaDonna, sladunka medunka, jumbles, parvaty, Liya, saksun, NUT


Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.