Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 00:11 28.04.24 
Клубове/ Религия и мистика / Православие Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух [re: feline]
Автор Prokimen ()
Публикувано07.03.10 14:04  



Поставеният от Вас въпрос за богослужебния език бе поставян тук от уважаемия _maycal и дискутиран твърде остро.

При всичката ми обич на църковно-славянския език, никога не съм бил против богослужението да се извършва на новобългарски или литературен български език. Самият аз съм служил както на български, така и на други говорими или живи езици. През м. октомври можах да се черкувам в старостилния храм на отците Людмил и Иван в кв. Кралев дол. При тях богослужението е преведено на български и почти всички участваха реално, дори децата.

Моето скромно мнение е, че сам по себе си преводът на богослужението няма да направи присъстващите по-добри богомолци. Молитвата е лична дисциплина и мярка на духовност. Не съм убеден, че преводът ще направи българите по-грамотни във вярата. Православните богослужебни текстове преплитат много библейски картини, за чието осмисляне и молитвено съсредоточване, човек трябва задължително да познава Библията. Докато българинът не опознае Св. Писание, никога няма да разбира богослужението, колкото и разбираемо да е преведено то. Това е моето лично виждане, което не се силя да налагам на никого.

Известно ми е за просветната дейност при някои храмове, но именно в един от първите и най-първи столични просветни центрове не видях душеспасителните плодове от многогодишните просветни трудове. Просветната дейност не бива да се откъсва от пастирското душегрижие или с други думи казано, просвета с требничарско съревнование не може да вървят ръка за ръка. Требите обременяват духовното възрастване и колкото да са християнизирани, те осакатяват духовно, защото заемат мястото на изповедта и причастието.

Българските православни храмове си остават требничарски тържища. Болшинството православно кръстени влизат в храмовете да запалят свещ или да си очетат едно или друго нещо. Ползата от просветната дейност е едно голямо нищо, след като свещениците нямат пастирската добросъвестност да благовестят навреме и без време, при всяка възможност, че не курбанът или очетените гащи ще направи хората щастливи, а реалният християнин трябва да бъде редовен богомолец, спазващ същественото в духовната ни дисциплина - пост - изповед - причастие. Всичко останало е второстепенно и малко ползва душата. Това не го забелязах при последното ми идване в България.

В една църковна канцелария бе влязла една културна жена - преподавателка. Тя искаше да си направи курбан по случай годишнина от катастрофа. Преди година тръгнала за същия храм да оставя стари дрехи за бедните и катастрофирала. Искаше да благодари на Бог по традиционния полуезически начин, предрешен по християнски. Уговорката трая около 10 мин. Тогава забравих, че човек не отива "в чужд манастир със свой устав" и дръзнах да прекъсна разговора с въпрос защо не се причасти на този ден? Грамотната културна трегерка не беше чувала за причастие и ако не бях се намесил най-нахално в диалога, едва ли в близко време щеше да научи какво е причастието и изповедта.

Втората ми нетактичност беше да препоръчам един ден въздържание и да препоръчам най-настоятелно на учителката да се причасти в този паметен за нея ден, след като се изповяда.

Моментално ми показаха "къде зимуват раците", че тези протестантски обичаи не се приемат в православната църква

.

При всичката ми консервативност, всякога съм мислел, че правилата са за човека, а не човек за правилата. Църквата е практикувала всякога т.н. "икономия" снизходително отношение към нарушаване на правилата, стига това нарушение да е в изключителни обстоятелства и да не става правило.

В дадения случай, ако нещата зависеха от мен, бих останал върху настоятелната препоръка за причастието и понеже времето не позволяваше седмичен пост, то за мен еднодневно въздържание би било предостатъчно. В крайна сметка не постът ни прави достойни за светинята. За себе си съм убеден, че ако тази душа се беше причастила в този ден, преживяването й щеше да бъде много по-силно. Излишната формалност ще е несъмнено бреме, което може да охлади душата.

Пастирството е грижа да се доведе човешката душа възможно най - близо до Христа и да се задържи завинаги.

Ако я няма тази огнена загриженост и чувство за отговорност пред Бог за всяка човешка душа, то просветата и преводът няма да възпълнят пастирското душегрижие.

Боя се, че пастирите ни са пренатоварени с треби и задължения към техните работодатели - врачките, които им изпращат клиентура. Пастирите нямат толкова време за душегрижие, колкото отделят за баене на гащи и хлябове.

Мисля си, че за да бъдат просветните усилия плодоносни и душеспасителни, не бива да се изполват модернистичните идеи и принципи, игнорирайки светоотеческия дух. Българската трагедия е, че нямаме духовници, които да познават светоотеческата книжнина или богословие за да насаждат светоотеческия мироглед.

В този аспект ще оприлича новото поколение образовани християни с модернистичен дух на продължително цъфтящи цветя във ваза, но без корен и духовна почва за същинско възрастване. Екзалтацията и празната шумотевица ще заемат все по-силно мястото на добродетелния живот и християнската дискретност.

Модернистите си въобразяват, че правят духовна революция в църковния живот. Без да живеят по християнски, образованите модернисти се силят вече да пишат поучителни статии и да дават уроци на света, бидейки неспособни да спрат спринта на мисълта си от събрание на събрание. Модернистичните сбирки и празнословия изместват аскезата и затова строежът им е на пясъчна основа. Несъмнено, модернистите ще възпитат нов тип вярващи в своите дела и ще привличат към себе си, но де факто ще отдалечават души от Христа.

Християнството е живот и към този живот никой не учи. Всички се стремят да украсят видимостта и да подхранят екзалтираността. Това в светоотечаската книжнина се казва прелъстеност, а Евангелието говори за слепци, водещи слепци.

Когато болшинството православни българи бъдат просветени от модернистите, тогава ще изригнат всевъзможни еретически възгледи и учения. Поне засега неграмотността в България ни предпази от ереси.

Някога, манастирите били бастиони на духовността. Днес няма нито бастиони, нито великани на духа. Ако продължаваме да игнорираме светоотеческата книжнина и да я нямаме за духовно ръководство, то едва ли Христос ще намири вярата неповредена у нас.

Редактирано от Prokimen на 07.03.10 14:13.



Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* Дарбите и плодовете на Светия Дух Prokimen   27.02.10 16:28
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух feline   27.02.10 18:51
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Prokimen   28.02.10 12:13
. * Много добре е представен въпросът _maycal   28.02.10 16:50
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Tимoтeй   28.02.10 17:01
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух _maycal   28.02.10 08:49
. * "всичко е Бог, Който прави да расте" Eжko_   28.02.10 11:57
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Prokimen   28.02.10 12:28
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух feline   28.02.10 20:44
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Prokimen   06.03.10 11:58
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Prokimen   06.03.10 13:53
. * Източникът на добрия плод е Бог Eжko_   06.03.10 15:29
. * Re: Източникът на добрия плод е Бог _maycal   07.03.10 10:49
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух feline   07.03.10 12:22
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Prokimen   07.03.10 14:04
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Prokimen   07.03.10 14:29
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Aлekc   07.03.10 14:51
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Tимoтeй   07.03.10 22:57
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух feline   08.03.10 21:19
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух kaмъчe   20.03.10 19:09
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух lampion   01.03.10 19:57
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Sisilia   01.03.10 20:50
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Sisilia   03.03.10 18:32
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Aлekc   03.03.10 21:22
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух _maycal   04.03.10 09:44
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Aлekc   04.03.10 10:30
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух _maycal   04.03.10 12:15
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Aлekc   04.03.10 14:06
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух _maycal   04.03.10 16:07
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Aлekc   04.03.10 16:40
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Roxy   04.03.10 16:53
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Aлekc   04.03.10 16:57
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Kaлoмaин   04.03.10 21:01
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Sisilia   04.03.10 20:43
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Aлekc   04.03.10 23:24
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Sisilia   05.03.10 20:46
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Kaлoмaин   05.03.10 20:52
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Prokimen   06.03.10 11:38
. * "За да бъде Бог всичко у всички". Aлekc   07.03.10 16:23
. * Re: "За да бъде Бог всичко у всички". oldfrog   07.03.10 18:45
. * Re: "За да бъде Бог всичко у всички". Aлekc   08.03.10 00:39
. * Re: "За да бъде Бог всичко у всички". Tимoтeй   08.03.10 21:09
. * Re: "За да бъде Бог всичко у всички". Sisilia   08.03.10 21:04
. * Re: "За да бъде Бог всичко у всички". Aлekc   08.03.10 22:16
. * Re: "За да бъде Бог всичко у всички". Sisilia   08.03.10 22:34
. * Re: "За да бъде Бог всичко у всички". Aлekc   08.03.10 22:55
. * Re: "За да бъде Бог всичко у всички". kaмъчe   09.03.10 10:00
. * Re: "За да бъде Бог всичко у всички". Aлekc   09.03.10 12:22
. * Re: "За да бъде Бог всичко у всички". kaмъчe   09.03.10 12:57
. * Re: "За да бъде Бог всичко у всички". Aлekc   09.03.10 13:31
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух oldfrog   07.03.10 16:19
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух feline   08.03.10 21:25
. * Точно Eжko_   09.03.10 11:43
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух oldfrog   18.03.10 21:45
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Prokimen   19.03.10 06:56
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Tимoтeй   19.04.10 00:31
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух glishev   19.04.10 08:58
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Tимoтeй   22.04.10 19:50
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Prokimen   23.04.10 10:13
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух glishev   23.04.10 13:30
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух GlBBS   23.04.10 13:52
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух glishev   23.04.10 14:06
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух GlBBS   23.04.10 15:39
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух glishev   24.04.10 01:36
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух xenox   23.04.10 20:04
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Tимoтeй   23.04.10 15:55
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух glishev   24.04.10 01:40
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Tимoтeй   24.04.10 19:29
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Prokimen   24.04.10 20:30
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух glishev   24.04.10 21:06
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух _Sisilia   25.04.10 12:10
. * Re: Дарбите и плодовете на Светия Дух Tимoтeй   23.04.10 15:50
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.