"Покайте се, и всеки от вас да се кръсти в името на Иисуса Христа, за прошка на греховете; и ще приемете дара на Светаго Духа" (Деяния на свв. Апостоли 2:38).
При кръщението си, всеки православен християнин бива миропомазан с формулата «Печат на дара на Св. Дух». За православните християни, ако кръщението чрез опрощаване на греховете ни избавя от духовна смърт, миропомазването ни дава сили за духовно укрепване във вярата.
Миропомазването или т.н. «конфирмация» при римо-католиците е отделно от самото кръщение. Ако правилно схващам протестантското вероучение, за последователите на Мартин Лутер, които нямат тайнства, не е достатъчно само водно кръщение, но болшинството приемат християнската си утвърденост след т.н. «духовно кръщение».
Въпросът ми е как трябва да възприемаме дара на Св. Дух или осеняващата ни благодат – като наша заслуга или като Божие волеизлияние?
Може ли човек да изпроси плодовете на Св. Дух или те му се дават когато това бъде угодно на Бог?
Как да тълкуваме апостолските думи: "Всичко това го произвежда един и същият дух, като разпределя всекиму поотделно, както си иска" (1 Кор. 12:11). Означават ли тези думи на апостол Павел, че ние не можем да искаме от Бог да ни подари говорене на езици, тълкуване на езици и всичко останало, а да чакаме Бог да ни удостои един ден с тези плодове?
Може ли човек да принуди Бог Той да направи нещо само за това, че на човек му се иска това?
В този контекст ли да тълкуваме евангелските думи: "Искайте, и ще ви се даде; търсете, и ще намерите; хлопайте, и ще ви се отвори; защото всеки, който иска, получава, и който търси, намира, и на онзи, който хлопа, ще се отвори. Има ли помежду ви човек, който, кога му поиска син му хляб, да му даде камък, и кога поиска риба, да му даде змия? И тъй, ако вие, бидейки лукави, умеете да давате на чедата си добри даяния, колко повече вашият Отец Небесен ще даде блага на ония, които Му искат?" (Мат. 7:7-11).
Нали Самият Христос казва: "... ще даде Дух Светий на ония, които Му искат" (Лук. 11:13).
Става ли реч за един или много от даровете на Св. Дух или за православното разбиране на благодатта на Св. Дух, която е несравнимо по-богата от определен дар, които някои представители на протестантските разновидности просят от Бог като доказателство за тяхното "кръщение в Св. Дух".
Подобно искане на определен дар не е твърде плътско искане, според думите на ап. Павел: "... защото всички търсят своето, а не Иисус Христовото"
Тъждествени ли са ревността по даровете на Св. Дух с искането на определен дар?Редактирано от Prokimen на 27.02.10 16:58.
|