От висотата на своята ерудираност и тотално превъзхождащ интелект, уважаемият господин Абсент, реши че ние /аз/, понеже не споделяме неговите атеистични възгледи и защото няма информация /което е учудващо предвид неговата ерудираност/, сме хора с разстройство в поведението, които постоянно са недоволни, подозрителни, лесно раздразнителни и постоянно оплакващи се - кверуланти /защото на български се произнася кверулант, а не кверулент, нещо което едва ли безпокои уважаемия господин, имайки предвид неговия тотално превъзхождащ интелект и нищожността на българския език спрямо него/. Нещо повече, той поставя под съмнение нашата легитимност, като висшо и всемогъщо същество, обладаващо правото да съди и да определя летимността, правата и задълженията на такива прости неориентирани кверуланти, като нас.
Аналогично би било пълно губене на време да слушаме подобни [изтрито от мен. Глишев] от страна на хора, които са извън Църквата по собствено желание, особено когато се изказват по въпроси, касаещи християнските културални взаимодействия. Най-малкото, защото реакцията им е предвидима - "вие сте простаци", "аз видях светлината на западната цивилизация и сега знам, че всичко българско и православно е селяния", "реалността е, че ние сме прецакани щом сме се родили такива простаци - православни българи". И действително, хиперболизираните твърдения за напредъка и културното превъзходство на западната култура изглеждат по-красиви от нашата "селска" действителност, за която макар и да имаме добри впечатления се стремим да забравим, защото е непростима грешка и срам да се родиш българин. Особено ако съблюдаваме строга избирателност на "доказващите" примери - клип на някоя чалга певица или кадър от "Шоуто на Слави" избираме за символ на омразната родна селяния; италианската ренесансова живопис разпознаваме като единица мярка за култура и изкуство; италианска ли казах? Нещо ме е ударил историческият минимализъм; искаж да кажа гръцко-римско- византийско-италианската...
Може би онова ми изказване за кощунството на католическите изображения на Дева Мария е било твърде рязко и прекалено праволинейно и канонично за вкуса на някои хора, но така или иначе аз никога не съм се интерусувал от хорското мнение по вече фиксирани от канона въпроси. Или ако съм, е ставало дума за спазване на канона и че той канонът, може и трябва да бъде водещ в религиозната живопис, архитектура и пр. Съответно не смятам наличието на неканонични изображения в католическите храмове за подходящи за един християнски храм, още повече, че нарушават канони приети и установени преди векове. Още по-малко одобрявам и "сублимирана, трансцендирана, религиозно формализирана сексуалност", поради факта, че тя сексуалността няма място в храма. Що се отнася до "Песен на песните", което писание някои ерудирани личности, биха дали за пример, то тя е включена в Библията по редица неведоми за подобни ерудити причини, които се надяват да срещнат в него директно името Господне, като знак указващ легитимността му.
Всъщност брачната церемония между обикновени мъж и жена представлява едно от тайнствата на Светата Църква, а консумирането на телесната взаимност в рамките на свещения брачен съюз представлява едно единение на вярващи и обичащи се хора, които са благословени от Бога, Който милостиво им изпраща Своята благодат и любов. "Плетеницата" от семейно-съпружески роли, сама по себе си представлява ценностна система, която необходима както на обществото, така и на Църквата, защото няма да съм първият, който ще заяви, че Православната Църква е семейна Църква и Православната Вяра е семейна Вяра.
В още по-голяма степен това важи и днес, когато живеем във време на разпад на семейството и на ценностите, които то съхраняваше и предаваше на следващото поколение от векове.
В този смисъл образът на Божията Майка, става толкова по-красив и сакрално значим, когато се спазва Канонът, защото именно по този начин най-удачно се съчетават елементите на животворящата Невяста и Майка с белезите на нейната абсолютна неприкосновеност, девственост, непорочност.
Торине, ти наистина си прекалено раздразнителен и нападателен. Не пали толкова моторетката. Не употребявай обидни изрази, не обръщай спора в кавга, защото просто ще ме принудиш да те трия. И ти, и аз, и Абсентът имаме право на своите мнения, още повече, когато говорим за изкуство. ГлишевРедактирано от glishev на 07.08.09 16:13.
|