Ако ластика не се опъва, ти не придаваш центростремителна сила, не го дърпаш, и топчето няма да се отклонява от правото си движение. Опъването на ластика е тази сила, която ДЪРПА топчето към центъра. Затова се нарича центростремителна сила. Прочети пак какво е обяснил по-горе Джоната. Всяка допълнителна сила (и мистината центробежна) биха компенсирали опъването и биха намалявали центростремителното ускорение на топчето, т.е. биха намалявали оборотите на въртене - а при пълно изравняване на силите оборотите на въртене стават нула. Няма такова нещо, оборотите на въртене се определят единствено от опъването на ластика, т.е. от центростремителното ускорение и сила.
Забрави малко за въртенето. Имаш неподвижно топче, което си завързал с ластик. За да го задвижиш, трябва да му приложиш сила, в случая - да опънеш ластика. Топчето проявява инертност, затова ускорението което получава е крайно. Да виждаш някаква друга сила, която да опъва ластика освен твоята намеса? Няма. Същото е при въртенето, единствената разлика е че в сегашният пример задвижваш тялото от покой, а при въртенето се опитваш да му промениш равномерното и праволинейно движение (което знаем, е еквивалентно по свойства на покоя :)
Ако обаче минеш във въртяща се КС, в която топчето е неподвижно, обаче ластика пак е опънат, тогава наистина стои въпросът: ластика е опънат, нямаме двжение на топчето в тази КС, кой държи опънат ластика? Ето тук се въвежда центробежната сила - за да имаме покой на топчето, а ластика да бъде опънат, трябва още една сила. И тя се нарича центробежна. Забележи, за да бъде в покой топчето! И тази сила в тази КС е като поле, функция от разстоянието за всяка тока - има я навсякъде, и расте с отдалечаване от центъра - ако поставиш някъде в тази КС топчето неподвижно на два пъти по-голямо разстояние от центъра, опъването на ластика ще бъде два пъти по-голямо, съответно компенсиращата сила - два пъти по-голяма.
А в другата КС, в която топчето се върти, там силата е една. И под нейно действие топчето получава ускорение.
Тая грешка дето я правиш ти, е поради съкратеното и малко объркано преподаване на тоя материал в училище. Там нещата не се преподават чрез стриктно делене на отправните системи, а с бързо препускане между тях, с размятане на формули и приравняване на сили, валидни в различни КС. Човек е оставен повече на интуицията си, а без подплатяване със знания интуицията му работи на празен ход и ражда призраци :)
Редактирано от geri® на 05.07.11 12:19.
|