Благодаря ви!
Да, така е. Напълно сте права.
Това за което говоря тук не са абстрактни понятия, а пълни с живот реалности.
Един автор от първата половина на 20 век, когото много уважавам, беше писал в първото издание на книгата си следното:
Духът е жива Светлина!
Всички безкрайни простори са изпълнени с този Дух и всичко има Живот от него, но земният човек не може да го намери никъде освен: - в самия себе си.
Тъй като явно този пасаж е предизвикал различни тълкувания, се е наложило да го прецизира така:
Духът е субстанциална, сама по себе си съществуваща, жива Светлина!
Зная, че някои йоги и будисти ще подскочат само при споменаването на кой знае защо неприемливата за тях дума "Дух".
Съчувствам им, но се надявам постепенно да свикнат да обръщат по-голямо внимание на смисъла, а не на формата на всяко едно изказване от този род.
Един неук човек много се възхищавал на успехите на съвременната астрономия. Но най-много от всичко го впечатлявало това как учените са успяли да узнаят имената зна звездите.
Така и някои участници в нашия клуб забравят, че действителността е безименна и именно поради това може да бъде описана по различни начини.
Съществуват стотици езици с твърде различни граматически структури, съществуват и свързани с тези езици многобройни митологически, религиозни и философски системи. С други думи съществуват хиляди най-различни карти и описания на действителността.
Но описанието не е описваното и картата не е самата територия.
Няма нищо по-глупаво от това например да се твърди, че будизмът отрича безусловно съществуването на Бога, на Духа, на Душата, на Аза.
Забравя се, че Бог, Дух, Душа, Аз са само понятия, а понятията сами по себе си не са реалност, а единствено инструмент за описание на действителността.
И поради това няма нищо лошо тези понятия да бъдат употребявани дори от будисти по съвместим с техните разбирания начин.
По-този начин будисткият подход към проблемите на съществуването ще стане доста по-понятен за много по-широк кръг хора.
Живей и остави и другите да живеят!
|