Ако отвориш който и да е класически оригинален трактат по йога, Веданта или някоя будистка сутра и решиш да го прочетеш внимателно, ще се убедиш, че моето "жонглиране" с материята е направо аматьорско в сравнение с това на древните автори.
Изложението във всички текстове е прецизно и всяка дума точно подбрана като в математическо доказателство. Често срещаме парадоксални и логически непонятни конструкции, които се оказват най-съществените за разбирането на смисъла на целия текст.
Ще илюстрирам казаното с една от най-важните и почитани будистки сутри на традицията Махаяна - Праджняпарамита хридая сутра
Текстът на Праджняпарамита хридая сутра на корейски
Тази кратка сутра не само се чете, а се рецитира и пее при всички тържествени случаи от всички последователи на Махаяна в Китай, Корея, Япония, Виетнам и Тибет. Смята се, че тя е "сърцето", квинтесенцията на цялата огромна праджня-парамита литература.
Далай-лама и всички останали видни тибетски учители обикновено започват своите проповеди с четенето на тази сутра.
Ето как звучи тази сутра в превод от тибетски:
Сутрата на сърцето на трансцеденталната мъдрост
...
Превод от Тибетски - Падмакара
(с) превод на български - Деян Илиев
...
На санскрит: Бхагавати праджняпарамита хридая
На тибетски: bcom lden 'das ma sherab kyi pharoltu phyin pa'i snyingpo bam po gcig go
...
Така чух…
Веднъж Благословеният пребиваваше в Раджагриха при планината “Върха на лешоядите”, заедно с голямо събрание от сангхата на монасите и голямо събрание от сангхата на бодхисатвите.
По това време Благословеният навлезе в самадхито, което изразява дхармата, наречена “задълбоченото озарение”, и по същото време благородният Авалокитешвара, бодхисатва махасатвата, докато практикуваше задълбочената Праджняпарамита, видя по следния начин: той видя, че петте скандхи са лишени от същност.
Тогава, чрез силата на Будата, Почитаемият Шарипутра каза на благородния Авалокитешвара, бодхисатва махасатвата: “Как би трябвало един син или дъщеря на благородно семейство да се упражнява, когато иска да практикува задълбочената Праджняпарамита?”
Помолен по този начин, благородният Авалокитешвара, бодхисатва махасатвата, каза на почитаемия Шарипутра: “О Шарипутра, един син или дъщеря на благородно семейство, който иска да практикува задълбочената Праджняпарамита трябва да вижда по следния начин: да вижда, че петте скандхи са лишени от същност.
Формата е пуста; Пустотата също е форма. Пустотата не е различна от формата; Формата не е нищо друго, освен пустота. По същия начин, усещания, възприятие, формации и съзнание са пустота.
Следователно Шарипутра, всички дхарми са пустота. Няма характеристики. Няма раждане и няма прекратяване. Няма нечистота и няма чистота. Няма намаляване и няма увеличаване.
Следователно, Шарипутра, в пустотата няма форма, няма усещания, няма възприятие, няма формации, няма съзнание;
Няма око, няма ухо, няма нос, няма език, няма тяло, няма ум;
Няма проявление, няма звук, няма мирис, няма вкус, няма докосване, няма дхарми;
Няма дхату на очите... [до липса на]...дхату на ума, няма дхату на дхармите, няма дхату на ума-съзнание;
Няма невежество, няма край на невежеството... [до липса на] ...старост и смърт, няма край на старостта и смъртта;
Няма страдание, няма произход на страданието, няма прекратяване на страданието, няма път, няма мъдрост, няма постижение и няма не-постижение.
Следователно, Шарипутра, тъй като бодхисатвите нямат постижение, те пребивават чрез Праджаняпарамита. Тъй като няма заблуденост на ума, няма страх. Те преминават отвъд фалш и постигат пълна нирвана.
Чрез Праджняпарамита всичките Буди на трите времена се пробуждат напълно за ненадминато, истинко, пълно просветление.
Следователно великата мантра на Праджняпарамита, мантрата на великото прозрение, ненадминатата мантра, несравнимата мантра, мантрата, успокояваща цялото страдание, трябва да бъде известна като истина, тъй като няма измама. Мантрата на Праджняпарамита се изрича по този начин:
ТЕЯТА ОМ ГАТЕ ГАТЕ ПАРАГАТЕ ПАРАСАМГАТЕ БОДХИ СВАХА
Така, Шарипутра, бодхисатва махаставата трябва да се упражнява в задълбочената Праджняпарамита.
Тогава Благословеният излезе от това самадхи и похвали благородния Авалокитешвара, бодхисатва махасатвата, казвайки:
“Добре, добре, о сине на благородно семейство; така е, о сине на благородно семейство, така е. Задълбочената Праджняпарамита трябва да се практикува точно както ти преподаде и всички Татхагати ще се радват.”
Когато Благословеният каза това, почитаемият Шарипутра и благородният Авалокитешвара, бодхисатва махасатвата, цялото събрание и света с неговите богове, хора, асури, и гандхарви се възрадваха и възхваляваха думите на Благословения.
Дали тази сутра ти допада или не си е лично твой проблем.
По важното в случая е, че тя е по сърце на милиони хора в будистка Азия в продължение на стотици години.
Смята се, че цялата мъдрост на всички Праджняпарамита-сутри се съдържа именно в тази "Сутра на сърцето", а нейната мъдрост се съдържа изцяло във включената в нея махмантра: Гате, гате, парагате, парасамгате, бодхи, сваха.
Съвсем неслучайно нашият колега по форум Buddha_Dhamma е избрал като подпис под всеки свой постинг именно тази мантра.
Затова когато Imago и и аз дискутирахме на една от най-важните теми на всяка една йога - будистка или не будистка - как изобщо е възможно едно смъртно същество - като мен и теб - да твърди с основание, че се "освободило", "пробудило" и т.н и е станало от обикновен човек Дживанмукта (освободен приживе), Буда (Пробуден), Архат (Достоен) и т.н., без притова да се промени външно ни най-малко (постигнатото Пробуждане не превръща човека в приказен магьосник и не може да го освободи от болести, остаряване и смърт), това съвсем не е "жонглиране с темата", а взаимно споделяне на разбиранията ни за този най-важен за целия будизъм въпрос, за същността на цялата му над 2500 годишна традиция, за "сърцето" на Буда.
Живей и остави и другите да живеят!
|