Най-напред искам да ти благодаря за искрения отговор!
Това, че си атеист и материалист е твой, а не мой проблем.
Чест ти прави, че го декларираш честно и искрено.
Същественото в случая е, че ти гледаш на историческия Буда не като на някакво надарено със свръхземна мъдрост същество, а като на свой събрат - атеист и материалист като теб.
Искам да внеса едно уточнение: аз употребявам термина "атеист" в съвременен смисъл - не като отрицател на Бога, а като отрицател на религията изобщо.
Мисля, че няма да възразиш срещу тази по-прецизна употреба на понятието "атеист". Нещо повече, то подхожда повече на твоята доста критична позиция срещу традицията Махаяна и свързаните с нея школи на Йогачара и Шунявада.
По-конкретно, Нагарджуна също отрича съществуването на Бог-Творец, но ти правилно се отнасяш критично към него като материалист и атеист в съвременния смисъл на думата.
От постинга ти става ясно, че ти смяташ за автентичен израз на възгледите на Буда материализма и психологическия реализъм на Тхеравада и се солидаризираш с тях.
Наистина няма никакви исторически доказателства какво точно е мислил Буда, най-малкото защото Паликанонът се появява доста по-късно. Затова предлагам да оставим Буда настрана, защото става въпрос не за религиозна истина, а за рационални схващания, които е редно да се доказват с факти и логически доводи тук и сега.
Още повече, че твърдението, че един атеист и материалист успява да убеди толкова хора да напуснат семействата си и нормалния си живот и да станат отшелници като него, е твърде неубедително за мен, а предполагам и за почти всички, които четат нашата дискусия...
Затова ти предлагам да оставим настрани спорната тема за схващанията на историческия Буда и да се съсредоточим само върху материализма и психологическия реализъм на Тхеравада, с които ти явно си напълно съгласен.
А сега, ти предлагам, ти да потвърдиш, както това се е правило в подобни случаи в Древна Индия, че аз правилно съм те разбрал и нямаш принципни възражения да дискутираме по предложената от теб и мен тема.
Живей и остави и другите да живеят!
|