|
Когато говорим за догмати, наистина има такива, които са съставени под натиска на Константин, но има и такива, които са били отпреди него. Дори тези, които са съставени под натиск, за да протече по-лесно религиозната реформа, пак са достатъчно християнизирани, за да не пречат в крайна сметка.
В огромната си част Догматите са издържани библейски и могат спокойно да се ползват. Например тринитарното богословие, което протестантите традиционалисти стриктно спазват и защитават е плод на богословски гений на отците Кападокийци, Василий Велики, Григорий Ниски и Григорий Богослов, като основната тежест на работа принадлежи на Василий Велики.
В крайна сметка всичко може да се провери доколко е богословски издържано чрез Писанието чрез Изучаване и Задълбочено Размишление в благодатта на Светия Дух.
Никога не приемам Догмат на готово, а винаги го преосмислям и изпитвам чрез Светото Писание дали екзегетичните заключения са наистина коректни.
Наличните протестантски догматики са интересни с това, че групират по всеки въпрос библейските пасажи, които ги изясняват. Дава се мнението на автора и най-популярните богословски схващания по тези въпроси. Обясняват се донякъде различията в мненията, но на всички им е ясно, че степента на разбиране зависи от вярата или неверието, а ако е вяра, доколко е голям богословския ръст и какво е наличието на богословски предразсъдъци.
Богословският предразсъдък пречи да се види в текста това, което той наистина означава. Добрата херменевтична методика обикновено търси да се справи с този въпрос при богомислието. Как става - може би друго писане в друго време.
|