Драги ми Абсенте,
Написал си ми пост, последният имам предвид, който си е пълен май с розови балони и захарен памук и няма нищо общо с реалностите на вярата!
Виж как всичко написано от теб се вписва с финалната сцена на човешката история, за която Самият Господ Исус Христос казва, че преди да дойде свършека ще бъде голямата Апостазия - любовта на мнозинството ще охладнее и беззаконието на Антихриста ще владее по цялата земя!
Това ли смяташ, че ще е победата на Христовата Църква?
Победата на Христовата Църква, че малцината верни ще устоят въпреки гоненията и отстъплението на мнозинството, при това ще платят с кръвта си верността си към Христос!
Вземи прочети Библията със собствената си глава!
Ако четеш православни автори, то въпросът е наясно ли си те представители на какво идейно течение се явяват. Защото каквато е шаренийката в протестантския свята, то напълно същата е и в Православния. Знаеш ли кои са традиционалистите в Православието, кои модернистите, кои либералистите и кои са харизматичните откачалки?
Въпросът за Евхаристията е въпрос, който по принцип не коментирам в Клубовете!
Мога само да ти намекна, че удобно е сложена една буквичка в Писанията, за да се прокара едно удобно тълкувание! И това е направено още в древността!
И ще ти задам един "невъзможен въпрос":
През какви "свети тайнства" минаха стотника Корнилий и апостол Павел, когато станаха християни?!
Ако си прочетеш сам честно текстовете, където се описва станалото ще видиш, че не са минали през никакви "свети тайнства".
За богословска употреба съм въвел термина "Божествени тайнодействия", които се припокриват почти изцяло със "светите тайнства" като съдържание и действие, но се различават по начин и място от тях. А това "почти" се отнася за Евхаристията - Светото Причастие. Има някаква интересна разлика, която съм обяснявал донейде, но нямам намерение да я обяснявам докрай.
Божествените тайнодействия са суверенен акт на Бога, който може да бъде извършен и без никаква човешка намеса, а човек се приобщава към тях чрез Вяра, благодатно действие на Бога и свободен човешки избор едновременно.
С малкото нахвърляно само ти показвам, че нещата са много по-дълбоки и сложни, отколкото си представяш.
Протестантството също е роднина на Православието, но и трите Православие, Католицизъм и Протестантство, на практика се различават от Християнството на Първи Век.
Може да черпиш за себе си от Православните Традиционалисти и от Протестантите Фундаменталисти. Стига да можеш да си отсееш чрез Писанията кое да вземеш и кое да оставиш!!
На Протестантите Фундаменталисти им махни Калвинисткото предопределение и Хилиазмената ерес, а им добави дълбочината на Източните Свети Отци, от чиито трудове основно се ползват за някои теоретични концепции, а на това в практичен план добави умерената Православна аскетика и ще получиш почти идеална богословска система. Е, тук там ще трябват някои доработки и изкусурявания, но нали и ние трябва да си мърдаме главите за нещо.
За съжаление няма как да разбереш от този ми пост какво разбирам под Протестантски Фундаментализъм и Православен Традиционализъм!
Но какво богомислие имам и какви автори одобрявам във вижданията им по различни богословски въпроси може да видиш в поместеното дотук в блога ми.
Протестантският Фундаментализъм може да го намериш на страниците на "Християнско Богословие" от Милард Ериксън и какви са вариациите на богословски концепции по разни въпроси в различие от него. Но ако си се спрял на Православие, то по-добре си го вземи такова, каквото е, Православно. Друг е въпросът, че трябва наистина да знаеш какво е Православен Традиционализъм. В блога ми преведените автори са Православни Традиционалисти. И в момента се занимавам с апологетичната защита на Юридическия Догмат на Изкуплението в Кръвта на Христос. Догмат, който е според Писанията и Преданието, тоест трудовете на древните свети православни отци. Насреща ми стоят Православните Модернисти, които обвиняват всички привърженици на въпросния догмат в католически схоластицизъм и протестантство. Противопоставят нравствено-психологическата теория на митрополит Антоний Храповицки, обоснована чрез Гетсиманската молитва на Исус, което си чиста проба либерално немско протестантско богословие от 19 век, с което Протестантите Фундаменталисти воюват от времето на появяването му. Тази теория принадлежи на братята Социни и от там носи името Социнианство. Та внимавай! И аз обичам Православието, и щом си давам някои доста времеемки трудове, значи Православието наистина си заслужава, но ... както казах с РАЗСЪДИТЕЛНОСТ!
Поздрави
Жабчо
Блатни сентенции: „Правилното спасява, бЪгомислието на страстите погубва!”㕅
|