|
Тема |
Re: Гагаузите [re: Dean Dimov] |
|
Автор |
leyte (старо куче) |
|
Публикувано | 31.08.19 08:56 |
|
|
Разбрах много добре, но акцента ти върху особеностите в говорите и диалектите там по места е само детайл и то вторичен. Въпросът си е интересен, но в контекста на материално-битовата култура на населението в Добруджа и не търпи широки тълкувания. Например лазарките са си лазарки, гъдулката си е гъдулка, обредността същата, носиите същите, макар различими. Понеже ръченицата и соловите танци са най-застъпени в региона, по-скоро от там им тръгва разпространението - много смело лимно допускане. Ритъма 7/16 не оставя място за съмнение в общо-българския характер на музициране. "Пайдушкото" не оставя съмнение във връзките от Карпатите до Бяло море.
Де ги тези отвъд морски или отвъд кавказки влияния?
Те са по-белодрешни и от шопите, по-земеделци обредно и от тракийци, по-гайдари и свирачи от балканджии и останали северняци. А русалий има на 90% близък обряд с македонските описан. Румънското е по-лесно различимо от останалото подунавие, най-вече в капи и пандури, което е обаче е типично за цялото подунавие от Алпите до морето.
Цигулки и струнните, дето се удрят с пръчици ги няма. Не се вписват в ритмиката. Има гайда и гадулка. Добруджа без тъпан.... Тук рискуваш ако засилиш в източни влияния, че макетата ще те изядем
Вътешната миграция по територията на (хайде, няма да го наречем българско землище) Балканите с български езиков желон е непосилно за проследяване, но единствено дава обяснение за етнографията и етническото обособяване по общи белези, а не диалектни.
Редактирано от leyte на 31.08.19 08:59.
|
| |
|
|
|