Не че споделям една или друга хипотеза за произхода на гагаузите, но в контекста на езика да споделя нещо. Основната лексика в огузките езици е много близка и сега също са взаиморазбираеми напълно. Езикът на узите е бил огузки, то всъщност и те са се наричали огузи, а в турция сега господства хипотезата , че гагаузи е фонетична адаптация на гьок-огузи. Иначе и селджушките и османските турци също са огузи, за разлика от куманите, чийто език се е различавал повече, въпреки че също бил разбираем. Той е от друга подгрупа - къпчашки, най-близък сега до кримскотатарски,знае се защото е записан куманския в Унгария и е много близък до сегашния кримскотатарски /даже кримскотатарския , че му е пряк наследник, един вид, че кримските татари са ислямизирани кумани/. Има и нещо друго, съществува понятие като "уподобяване на езици" когато говорители на много близки езици, живеят съвместно, те не схващат езиците си като различни и при промени действат едни и същи правила, освен това и езиците се сближават до степен да се уеднаквят. Та в контекста на узката хипотеза, част от лудогорските и добруджанските турци, особено добруджанските са потомци на ислямизирани тюркоезични християни, а гагаузите са неислямизираните остатъци. Тази хипотеза не изключва и огагаузяване на българи и гърци в тези райони, защото християните се женят по между си, там доминира тускоезична среда и разни други фактори, при които при смесвания доминира турския/гагаузкия.
|