|
четох, четох мненията -
и да си кажа следното:
1. целта на всеки конкурсен изпит не е всички да изкарат отлични бележки, а да се получи добро разсейване между кандидатите, това е майсторлъкът при съставянето на конкурсните задачи - нито много лесни, нито много трудни;
2. в този смисъл са особено полезни онези задачи, които искат мислене и досещане извън готовите шаблони, които децата са наизустявяли;
3. самата система на образованието не може и не трябва да бъде идеална - тя е отражение на самия живот - и децата трябва да тренират своите съпротивителни сили, интуиция и хъс - в условия, максимално близки до реалните... даскалите - и те са хора, като всички други;
4. въобще не ми пука за "елитните" училища и истерията около тях - считам, че мнооого по-голяма грижа за държавата трябва да бъдат училищата в низините, включително и тези, за циганчетата - щото от низините излизат много СВЕЖИ таланти...
5. за обществото е важно интелектът да се обновява - и това става при улесняване на движението по вертикалата - не е вярно твърдението, че талантливите деца са само тези, на талантливите и учени родители - народът казва, че богатството трае три поколения - първото го натрупва, второто го ползва, третото го разсипва, същото важи и за интелекта - децата и внуците на много учени родители показват съвсем посредствени резултати...
6. не плюйте пред децата даскалите и системата - на моите винаги съм им казвал -"това е положението - ОПРАВЯЙТЕ СЕ!"
7. по повод на съмненията за корупция - понеже донякъде познавам системата на конкурсните изпити отвътре - ще кажа, че поради родителския и медиен натиск - тя е толково обективизирана, компютризирана и формализирана, че възможностите за намеса са или мнооого минимални, или никакви...
не казвам, че системата на образованието е идеална -
ноооо -
това е положението, оправяйте се!
побеждават не онези, които непрекъснато печелят,
а онези, които с леката понасят загубите, които имат еластичен и жилав характер...
|