Оплакването срещу "ненужните" данни в условието на задача 42 май точно симптомизира оплакванията срещу изброените особености в описания изпит. Отсейване на ненужни сведения е основно нужно качество в критичното мислене. Децата били учени да използват всички сведения... Използване в мисловния процес, абсолютно! Който процес отхвърля ненужните за решение сведения, и решението продължава.
Основното интересно в твоето негодувание е, че ти гледаш на изпита като на изпит за знания, получени по регламентиран път. Сиреч, по пътя - или учиш, или на улицата. Казано другояче - ти очакваш изпитът да изпитва за насилените знания.
Сега, а ако някое дете е решило да се засили в математиката и да учи ОТВЪД насилените знания? Защо изпитът да не цели отличаването на такива деца? Тези, които развиват човешката цивилизация, почти никога не са се задоволявали единствено със знанията, насилени от образователната система; показвали са влечение към някой предмет още от ранна възраст. Аз, примерно, в 3-ти клас питах учителката как мога да правя макет на платноходка от чертеж с мащаб, след като удвояване на размера на платната увеличава площта им 4 пъти. Тя няма да е същата платноходка! (Естествено, няма да плава нормално - защото съотношението размер - платна площ - водоизместване е 2:4:8.)
Между впрочем, тук в САЩ в университета (или поне където аз учих) редовно изпитите в науките и инжинерството включваха материал все още НЕизучаван. Даваха мегдан на студенти, увлечени в материята, да се изявят. И - между другото - изпитите силно подсказваха на другите че покриване на норматив, даже с отлични познания - пак е ПОКРИВАНЕ НА НОРМАТИВ, и в големия свят покриване на норматив те поставя зад който знае ОТВЪД норматива. Един вид, отличникът по норматив е просто отличник в сивата маса на средния капацитет.
Студентите около мен роптаеха точно както ти: сега ги разбирам защото нашите деца минават през където състудентите ми бяха минали. (Аз лично нямам гимназиално образование, и тогава нямах лична датна база по въпроса.) В САЩ основното и гимназиалното образование също набляга на минимално-способните, и изпитите са изцяло за норматива. Хубавото в добрите училищни окръзи в САЩ (ето защо когато си купуваш къща тук, сверяваш качеството на училищния окръг) е, че има курсове чиито норматив е засилен отвъд средния - и децата получават що-годе водещи знания, макар външно пак по норматив. И преходът от тази култура, прицелила норматив, към висш университет, целещ ОТВЪД норматива, е болезнен.
Май децата в 7-ми клас ще трябва да си очупят малко мисленето, ще трябва да имат смелостта да отсяват ненужни данни в задача по математика, и може би ще трябва да осъзнаят, че покриване на норматив с отлични познания означава покриване на норматив: на чело в средата, но все в средата.
Зависи кой къде иска да бъде.
Редактирано от Cв.Ckpoмни на 27.06.07 18:25.
|