Съгласен съм с голяма част от изказаните мнения, но за съжаление няма лесно решение. Нужна е целенасочена политика за изваждането на българската музиката от шкафовете на композиторите и представянето на разнороден български репертоар от различни стилове, жанрове и епохи в концертните зали редовно, качествено. Критерии, вкус и навици в слушането и в търсенето се създават, те не се появяват отникъде. Една целенасочена политика в тази насока ще даде резултати чак след 15-20 години, а не утре или вдругиден.
За съжаление, както каза един от вас, диригентите по-често гледат да им е по-лекичко. От собствен опит в общуването си с български оркестрови музиканти, знам, че те не се упражняват и направо оставят инструментите си в залата, вместо да си го носят вкъщи (с очите си съм видял това да става в Щатният на академията, Шуменска и Русенска филхармонии). Има много стойностни български произведения, но те са трудни и изискват много репетиции и усилие (Лазар Николов, К. Илиев). Едно лошо изпълнено българско произведение само служи във вреда на българската музика. Преди години в Софийска филхармония чух едно такова. Композиторът беше шашнат от мързела на оркестрантите, беше жална гледка.
Що се отнася до Нова Българска Музика, вие знаете ли, че за да се изпълни българско произведение композиторът трябва да е член на СБК? Моя бивша съученичка от ДМА (сопрано) искаше да изпее българска песен на този фестивал и и беше отказано по тази причина - така културна политика не се прави.
Доколкото знам от самия Михаил Пеков, няма млади композитори останали в България, защото нямат шанс да чуят произведенията си. От друга страна в чужбина се чува много за Мартин Георгиев, Добринка Табакова, Александра Фол, Петър Керкелов - а в България техни произведения изобщо не се слушат. Това са все хора под 30-годишна възраст! На Мартин Георгиев наскоро му се изпълни една камерна опера в Лондон. Не съм я чул, но самият факт, че това е станало, е прекрасен за бълкгарското музикално изкуство. Керкелов е поканен на специализация в Холандия. Но чистата истина според мен е, че българските музиканти просто не се интересуват от Нова Българска Музика, а си гледат да им е лесничко... и да не плащат авторски права, разбира се.
Табакова също така има произведение за орган, наречено "Chorale" Ей сега ще го добавя оттатък ;-)
|