В отговор на:
Нещата не бива да се опростяват излишно, но не бива и да се усложняват излишно.
Да, така е, както казваш.
Но трябва да имаме предвид,
че ако истината е сложна,
тя няма как да бъде представена много просто.
В отговор на:
Просто не схващам срещу кой е насочено това за елементарното човешко разбиране. Нима ние искаме да разбираме Библията плитко?
Именно, някои хора (не всички, разбира се) предпочитат да я разбират
елементарно и недоволстват срещу понякога дългите и сложни обяснения
от страна на езотеричните изследователи.
В отговор на:
Имате застрашително грешна представа за християнството. Вие наясно ли сте изобщо до каква дълбочина не на сухо разбиране, а на разбиране, изобразено в живота им, са стигали православните аскети? Не се заблуждавайте, те нямат нищо общо с вашите езотерични школи. Те всички до един са вярвали православно, така както вярваме ние.
Сигурен съм, че наистина е имало и има такива хора.
Чел съм за някои от тях.
Уважавам дълбоко постиженията им.
Но не можем да сме сигурни как точно са вярвали и
възприемали нещата всички хора.
А и не трябва да пропускаме важния факт,
изнесен от езотеричното християнство,
че в различните епохи човешките способности,
а следователно и методите, които е полезно
да се следват за доближаването до Христос,
са много различни.
По един начин са били възприемани нещата
по времето на Авраам, по друг по времето на Моисей,
различно в епохата на Соломон,
по времето на Христос,
още по-различно в това на Тома от Аквино,
Майстер Екхарт, Йоханес Таулер или Якоб Бьоме.
А сега живеем в коренно различна епоха.
Това твърди езотеричното християнство.
Естествено, човек може да игнорира този факт.
Но тогава той може да пропусне изключително интересни
и важни за развитието ни събития.
Разбира се, изборът е на всеки човек.
В отговор на:
Кое е достоверното доказателство, че изследванията на езотериците са правилни и отговарят на истината? Защото май сме се наслушали на "научно доказани" тези, че няма Бог например, т.е. опитва се да опровергава важни моменти от нашата вяра. Езотеризмът също твърди нечувани неща противно на нашата вяра. Но ние знаем, че нашата вяра е апостолска, а ако и апостолите не са знаели как да вярват, значи работите отиват накъм абсурда. Така че ми трябват повечко доказателства за да разбера защо езотеризмът претендира за истинско учение. С просто око се вижда, че той противоречи на истинското учение.
Аз бих се въздържал от определянето,
кое учение е истинско, защото сме
свидетели на наличието на различни учения
и нито едно от тях засега не е доказало своето
предимство пред останалите категорично:
ако това беше така, то хората биха избрали него,
защото кой иска да следва погрешно учение?
Може би е смислено да търсим истината, да премисляме нещата
и да преценяваме, кое ни изглежда правилно,
без да се обвързваме консервативно с едно единствено нещо?
Ако аз мога да науча нещо от друго учение,
защо да не го направя?
В този смисъл става ясно, че понятието "доказателство"
е донякъде относително.
Защото темата християнство се простира твърде назад в миналото.
Не са останали много категорични доказателства за събитията
(това, впрочем, позволява да се ширят материалистичните
опровержения),
текстовете от Библията са превеждани от и на различни езици,
правени са, вероятно, някои включвания или изключвания на текстове,
не се знае точно.
После, самите апостоли са се намирали в развитие.
Езотеричното християнство посочва например,
че апостол Павел е възприемал Христос по
съвсем различен начин преди и след
събитието по пътя към Дамаск.
Освен това, не е сигурно дали човек,
който не притежава способностите,
които Павел е получил чрез това събитие,
ще може добре да разбере неговите вярвания и свидетелства.
Да не пропускаме и времевия фактор,
който не може да гарантира стопроцентова сигурност
за начина на предаване на знанията от апостолите до наши дни.
А сега, какви са моите мотиви да оценявам високо достиженията
и приносите на езотеричното християнство (антропософията).
Един от тях, не най-важният, се състои в това,
че това учение е в синхрон с принципа за развитието,
който принцип ние така ясно виждаме в нашия живот
например в развитието на технологиите.
Антропософията описва подробно развитието на човека
от дълбока древност до наши дни, както и тенденциите в бъдеще.
Оказва се, че има огромни разлики
в нашето съзнание по време на това развитие.
Посочени са целите на това развитие.
Считам, че този принцип за развитие не намира достатъчно изражение
в други учения, където, общо взето, се предполага,
че човечеството се намира на една и съща степен на развитие
от Сътворението до наши дни.
А и не е ясно, какво е ставало във времето преди самото Сътворение,
за което подробни данни могат да бъдат намерени
в изследванията на езотеричното християнство.
Друго основание да ценя високо това учение са неговите подробни,
ясни и логични обяснения на много текстове от Библията,
които не винаги са съвсем ясни.
По въпроса за Грехопадението вече говорихме по-горе.
Мен не ме удовлетворява, бих казал, елементарното твърдение,
че човекът просто се бил отказал да вярва на Бога
и се поддал на изкушението. Никой разумен човек не би постъпил така
дори по наше време, когато може би не сме в състояние съвсем добре
да преценим предимствата на пребиваването в духовния свят.
А какво да кажем за тогава, когато сме се намирали "в рая"?
Друг пример измежду много. Антропософията посочва
важното значение на извършеното от Христос
"записване на греха на прелюбодейката в земята"
и го обяснява (Йоан, 8:8).
А как ти би го обяснил?
Защо именно в земята е записан греха?
Друго важно мое основание е липсата на противоречия
в езотеричното християнство. Досега не съм открил нито едно.
Докато в самата Библия се натъкваме на не едно място на неща,
които поне изглеждат противоречиви.
Като пример ще посоча различните родословия на Исус,
описани в Евангелията на Матей и Лука.
И накрая ще посоча едно научно основание.
Основен черта на езотеричните изследвания е тяхната обективност.
Така както в съвременната наука, ако извършим даден
експеримент при едни и същи условия, резултатът ще е
един и същ.
По същия начин, ако двама езотерици развият определени
способности и наблюдават един и същ духовен факт,
те ще видят едно и също нещо.
Например, ако някой развие своите свръхсетивни способности
и погледне 2000 години назад, той ще свидетелствува
за събитията, които са станали тогава.
И ще е едно живо доказателство
за въплъщението на Бога тук на земята.
И тогава е ясно, че всички материалистични "опровержения"
на този исторически факт, изпълнен с огромно духовно значение,
ще бъдат на свой ред опровергани.
И също така е ясно, че само човек, който положи усилията
да създаде нужния за това изследване научен инструмент,
представляващ самия човек, ще стане
очевидец на Събитията, станали в Палестина,
както впрочем и на много други.
|