[12:43] Когато нечистият дух излезе от човека, минава през безводни места, търсейки покой, и не намира;
[12:44] тогава казва: ще се върна в къщата си, отдето излязох. И като дойде, намира я празна, пометена и наредена;
[12:45] тогава отива и довежда други седем духа, по-зли от себе си, и като влязат, живеят там; и последното състояние на оня човек става по-лошо от първото. Тъй ще бъде и с тоя зъл род. (от Матея свето Евангелие)
Тълкувайки това място, блажени Теофилакт пише: "Чрез Кръщението нечистият дух бива изгонен и броди по безводни пустини и по некръстени душИ, но в тях не намира отдих. Защото отдих за демоните е това - да смущават кръстените с лоши дела, тъй като некръстените са и без това в тяхна власт. И така, демонът се връща при кръстения със с е д е м зли духа. Защото както са седем даровете на Святия Дух (Ис., 11:2-3), така, в противоположност на това, седем са духовете на злобата (които съответстват на 7-те смъртни гряха, и които Спасителят изгонил от Мария Магдалина - Марк, 16:9). Когато дяволът влезе в кръстения, тогава нещастието на послединя става по-голямо, защото преди това е имало за него надежда да се очисти чрез Кръщението, а после няма надежда за очистване, освен чрез кръщението на Покаянието, което е много трудно.
И тъй, на бесовете е особено приятно да се вселят в кръстения човек, чиято душа е действително пометена, почистена от грехове и благодатно надарена, защото те се надяват да я огрешат и погубят. Дяволът не иска да се прибере в ада, приготвен за него и за неговите ангели (Мат., 25:41). Там той изпитва неописуема мъка. Изгонените от гадаринския бесноват демони не напразно са молели Иисуса Христа да не ги праща в бездната (Лука, 8:31), а да им позволи да влязат в свинете. Но свинете не понесли присъствието на демоните и се издавили. . . Оказва се, че нещастният грешен човек повече от тях може да понася демоните, поради греховното си сродство с тях. Ала и той би погинал, ако безкрайната Божия милост не го пазеше.
Другите твари не са преживявали лично грехопадението на човека. Те страдат и въздишат, "стенат и се мъчат досега. . .с надежда, че и самите твари ще бъдат освободени от робството на тлението при славното освобождение на синовете Божии." (Рим., 8:21-22). Дивите животни са подивели поради н а ш и я грях. Светците, победили греха, са премахвали пречката за общуване между човека и зверовете. Затова на св. Герасим слугувал лъв, при св. Серафим отивала мечка, а св. Иван Рилски другарувал с горските животни.
Пак там, стр. 171-172
...
"В света скърби ще имате; но дерзайте: Аз победих света." (Йоан)
Тоест, изкушения ще има, понеже съблазни трябва да дойдат, за да бъде Дяволът посрамен, за да блеснат избраните - но, не се плашете - той, Дяволът е вързан, и ако бъдете Мои синове, ако сте съработници на Божията воля, - а не злощастни слуги на сатанинската зла воля - ако подражавате на Мен, Кроткия и Смирения, ако вземето Моето благо иго и леко бреме, то знайте, че не сте далеч от Царството Ми - знайте, че Божието Покоище (Евр., глава 4-та) още отсега вътре във вас е.
. . . и не въведи нас в изкушение, но избави ни, от Лукавия. Амин.
Редактирано от Eжko_ на 24.08.09 12:54.
|