"""Не съм отричал да има място наречено "рай"."""
Никой и не ти е отправял такова обвинение. Ти твърдиш нещо съвсем друго: че нямало нищо общо между Раят и Царството Божие, че не били тъждествени. Ето, сега те питам:
- каква е разликата между Рай, Божие Царство, Царство Небесно, Царство Христово ?
. . .
“Подигнете, князе, вашите порти, подигнете се, вечни порти, и ще влезе Царят на славата! Кой е тоя Цар на славата? – Крепкият и силният Господ, силният на война Господ. Господ на силите, Той е Цар на славата” (Пс. 23:7-8,10 – по слав. текст). И сам Господ, Свидетелят над свидетелите, е предрекъл Своето възлизане на небето и Своята бъдеща слава. И ги е предрекъл в часа на най-голямото Си унижение, когато евреите Го заплюваха и Му удряха плесници в двора на първосвещеника, предрекъл ги е със следните свети слова: “Казвам ви обаче: отсега ще видите Сина Човечески, седнал отдясно на Силата и идещ на небесните облаци” (Мт. 26:64; Лк. 22:69). Какво по-голямо свидетелство от Неговото искат човеците? В устата на вашия Месия не ще се найде лъжа ни за онова, що Той е изрекъл за миналото, нито за онова, що е изрекъл за бъдещето.
Но ето още свидетелства, потвърдени с кръвта на свидетелите, та още повече да се нахранят душите ви с истина. Свети апостол Петър свидетелствува за Христа, че е отишъл на небето и е отдясно на Бога и че ангелите и властите и силите са Нему покорни (1 Петр. 3:22). Свети апостол Павел, бидейки въздигнат до третото небе и съзрял там чудесата на небесния свят, свидетелствува, че Отец е турил Своя Син от дясната Си страна на небесата по-горе от всяко началство и власт и сила и господство, и от всяко име, с което именуват не само в тоя век, но и в бъдещия, и е покорил всичко под нозете Му (Еф. 1:20-22; вж. също Евр. 12:2; Кол. 3:1). Личен свидетел на това е и свети първомъченик и архидякон Стефан. “А Стефан, изпълнен с Дух Светий, като погледна към небето, видя славата Божия и Иисуса да стои отдясно на Бога, и каза: ето, виждам небесата отворени и Сина Човечески да стои отдясно на Бога” (Деян. 7:55-56).
Нашият праотец Адам бе затворил райските врата за целия човешки род и бе ги направил непроходни за всички земнородни, и край райските двери стоеше Херувим с огнено оръжие - казвам, затворил бе Адам рая и входа към живота, а бе отворил входа единствено към смъртта и ада. А нашият Господ стори обратното - затвори входа към смъртта и ада, а отвори рая, и най-напред - за разбойника, на когото рече: "Днес ще бъдеш с Мене в рая" (Лука 23:43), а сетне, чрез Своето възнесение, отвори и самото небе за всички.
И Ангелите предхождаха възнасящия се Господ и викаха към най-горните ангелски чинове: "махнете, князе, вашите врати, махнете се, вечни врати, и ще влезе Царят на славата".
Използвани са мисли на Св. Димитрий Ростовски и св. Николай Охридски
|