В теософските писания ПЪРВАТА подраса на атлантците е наречена РМОАХАЛИ.Паметта на тази подраса беше насочена предимно върху живи впечатления на сетивата.Цветовете,които окото беше виждало,тоно ве,които ухото беше чувало,действуваха след това продължително време в душата.Това са изрази на фак та,че Рмоахалите развиха ЧУВСТВАТА,които техните лемурийски прадеди още не познаваха.Например привързаността към това,което е било изживяно в миналото,принадлежи към тези чувства.
С развитието на паметта беше свързано също това на ГОВОРА.И с говора беше създадена една връзка между човешката душа и нещата на миращите се вън от човека.
Рмоахалите приписваха тяхната сила по-малко на себе си,отколкото напротив на действуващата в тях БОЖЕСТВЕНА природа.
Това стана вече различно при ВТОРАТА подраса /така наречените народи Тлаватли/.Хората на тази под раса започнаха да чувствуват тяхната лична стойност ЧЕСТОЛЮБИЕТО,което при Рмоахалите беше едно непознато качество.започна да се проявява при тях. СПОМЕНЪТ се пренесе в определен смисъл върху схващането на съвместния живот. Който можеше да погледне назад върху определени дела,изискваше от своите себеподобни признание за това.
Тази форма на обществен съвместен живот се изрази истински едвам в ТРЕТАТА подраса/Толтеки/.Ето защо хората на тази раса основаха също първо това,което може да се нарече общественост,първата форма на държава.
Възпитанието беше подредено така,че да представя предварително живота в нагледни образи.А действие то на това възпитание почиваше на личната сила,която излизаше от възпитателя. Той не развиваше умстве ната способност,а дарби,които имаха повече инстинктивен характер.Чрез една такава система на възпита нието способностите на бащата действително се предаваха в повечето случаи на сина.
При такива условия при третата подраса ЛИЧНИЯТ ОПИТ доби все по-голямо значение.
Чрез своето лично усърдие и чрез своята лична спо собност човекът става способен да бъде посветен.Той трябва да развие своите сили постепенно започвай ки от долу нагоре,за да може да получи след това озарението отгоре.Така се родиха посветените царе и ръководатели на народите в Атлантида.В техните ръце имаше голяма власт;ГОЛЯМО БЕШЕ СЪЩО И УВА ЖЕНИЕТО,КОЕТО ИМ СЕ ОКАЗВАШЕ. Обаче в този факт се криеше също и причината за упадък и разло жение.Развитието на паметната способност доведе до пълновластието на ЛИЧНОСТТА.
Това стана в пълен размер чрез ЧЕТВЪРТАТА подраса/пра-Туранците/.Принадлежащите на тази раса хо ра,които бяха запознати с владеенето на гореспоменатите сили,ги използуваха много пъти,за да задоволят своите собствени желания и алчност.Обаче използувани по този начин,тези сили се разрушават действай ки едни върху други.Това е също,както когато краката на човека биха се движили твърдоглаво напред, до като горната част на тялото би искала да върви назад.Такова разрушително действие можеше да бъде въз препятствувано само благодарение на това,че в човека се разви една по-висша сила,една по-висша способ ност.А това беше силата на мисълта-Логическото мислене действува задържащо върху егоистичните лич ни желания.
Произхода на това логическо мислене трябва да търсим при ПЕТАТА подраса/пра-Семитите/.Хората за почнаха да се издигат над чистия спомен за миналото и да СРАВНЯВАТ различните преживявания.И горе щите желания бяха регулирани според тази разсъдъчна способност,въобще всяко едно желание. Хората за почнаха да СМЯТАТ,да комбинират чрез развитата разсъдъчна способност.
Те се научиха да работят в МИСЛИ. Ако по- рано се отдаваха на всяко едно желание,сега те първо се питат ,дали мисълта може също да одобри желанието.Ако хората на четвъртата подраса се нахвърляха диво в за доволяването на техните желания,тези на петата подраса започнаха да се вслушват в един вътрешен глас. Оба че това,което бе придобито във вътрешността като способност на мисленето,доведе до изгубването на вла стта над природните сили.С това комбиниращо мислене той можеше да покорява само силите на минеран ния свят,но не и жизнената сила.Следователно петата подраса разви мисленето за сметка на властта над жизнената сила.Но именно благодарение на това той създаде зародиша за по-нататъшното развитие на чо вечеството.Сега личността,себелюбието,егоизмът можаха да бъдат колкото и да е големи;ЧИСТОТО МИС ЛЕНЕ,КОЕТО РАБОТИ НАПЪЛНО ВЪВ ВЪТРЕШНОСТТА И НЕ МОЖЕ ВЕЧЕ ДА ЗАПОВЯДВА НЕПОСРЕДСТ ВЕНО НА ПРИРОДАТА,НЕ МОЖЕ ДА ПРИЧИНИ ТАКИВА УНИЩОЖИТЕЛНИ ДЕЙСТВИЯ,КАКТО ЗЛОУПОТ РЕБЕНИТЕ ПО-РАНО СИЛИ.
Хората от ШЕСТАТА подраса/Акадийци/ развиха още повече МИСЛИТЕЛНАТА СИЛА. На мястото на простите желания и похоти се яви ОСТРОУМИЕТО. Под въздействието на мислителна та способност се разви една жажда за новаторство и за изменение.
При СЕДМАТА подраса/Монголите/ също така се разви мислителната способност.
|