|
Тема |
Re: Нашенци в Гора [re: komitaO3] |
|
Автор |
leyte (стар клубар) |
|
Публикувано | 06.01.23 15:28 |
|
|
Войнуците получават някаква героична осанка, такава. Измама! На практика са от големите цървули или бандюги - едно от двете.
Пример - Голям Дервент и Малък Дервент. Бедни села, децата си пращат долу да работят и им ги гледаме.
Живеят в гората и има сума сведения как имали (откъде бе?) овце някои от тях много, но не плащали данък. Оплаквания срещу тях.
Той по закон няма право друго да прави, освен да си чисти пушка стара на дувара, пази или ремонтира. Но не му се плаща. Ако хване допълнително работа дължи данък.
Манджа откъде, семейство... Как?
Като тръгне с обоза, той се грижи за всичката прехрана и без да плаща Затова се свързват с хайдути и разбойници.
Взима от когото има - биволи, каруци, храната и за животните им. От турчин не взима. От кого мислиш, че взима?
За клети сиромаси, дето нищо нямат може и да е ангел, а за който има?
Колко от тях приемат исляма? Защо помаците са все по приходите? Що са бедни?
От друга страна те познават пътищата и пътеките. Първи научават за походите, потерите и точно те са условието за миграции, доказателство с причина. Помагат.
Чак след промените в османската армия и със затриването на еничарите славата им тръгва в по-положителна посока и слизат в равното.
Не всичко е баш така изкрящо.
Нали ти казах, че имам род с къде ли не контрабанда да е движил дядката (пра-прадядо и го знаем от 1828 г.). Без всякакъв род бандюги и хайдуци тая работа не става и от място не се върши. Сто пъти разоряван и пак забогатявал.
Рядко някой така да има поглед върху Странджа, Марица, Арда с Родопите и цялото Беломорие какво е дереджето. Град по град и село по село. Да е виждал и предал що народ се е извървял по всички посоки. А е бил и фукня. Имаше неща чути от него дето се смееха (или мръщеха) и на деца не разказваха.
Ама съм ги научил и сам се опитвам да схвана кое е истина.
Кажи кое не е така?
|
| |
|
|
|