Болшинството хора търсят къде им е по-добре да живеят и оцелеят. Горанци не са местни. Нашите там се заселват до Адриатика по три речни долини или ръкава:
От Кюстендил и Брегалница, Поле, Охридско по Черни Дрин към Шкодра. Нали беше там, помниш, че само тя тръгва от езерото северно и върви надолу, към Адриатика.
Дебър е град от 17 век, заселен от тракийци. Преди това има само една малка крепост без село даже. Най-старите родове помнят, че са работили дедите им към Цариград. От там идват. Какви македонци на Сандо!?
От Дебър и Дрин има после преселници в България от Търговище, през Котел, Стара Загора, Пловдив, до Одрин в 18 век. Фамилия Шкодрови по пазарджишко.
Другия ръкав е от Сяр, през Костур с река Бистрица и Москополе се стига до цяла Албания, Епир, Тесалия.
По средата е римския път от Охрид до Драч през баирите и Елбасан. Не случайно албанците се водят на два рода разделени от нея.
От там преселници има в средногорието, пловдивско и одринско в 18 век също голямо. Когато мигрират за дълго време не се мешат с местните. Не се женят помежду си. Не сменят религията си. Пазят езика си.
По цялото протежение в дълго време тази част от територията поради суши, завоеватели, болести, верски борби и прочие въобще не са ставали за живеене. Ако не от всеки, то през цар и крал има записани огромни маси преселения. Последно Селим трети, след затриването на еничарите и спахиите, с бунтовете им, в началото на 19 век ги изселва по Кърджали до Карнобат и между Шумен-Русе-Силистра-Провадия. Масата днешно турско население останало в България са преселници след 1802г. От Анадола, чисти Турци. Старите тукашни турци и помаци са заделени там.
Македония, до Албания, Епир и Тесалия е заселвана на вълни с българи от вътрешността. Има и сърби, власи. За цели векове е пълна пустош на север от Солун. Та и Солун е презаселване няколко пъти, в това число евреи от Испания чак. Има ги и в Пловдив. Някои с по две имена - едно турско и едно еврейско, защото юдеизма позволява да си смениш религията, стига да си я върнеш. Такъв е Нихат Катлан или Исак Каталан, за който не може да не си чувал ти поне. Такива са и повечето тукашни евреи.
Не всичко тръгва от Възраждането с Освобождаването. Преселенията са с векове и по запазени до днес пътища и светини. Чак от Епир и Тесалия имаш по турско тук преселени твои попове и мъченици, пишещи, говорещи на твой език. Търсили и дошли сред свои.
|