"За другото не знам, но силно подозирам, че описаното за произвола на веригите е леко преувеличено като некролога на Марк Твен." И аз така. Веригите имат сериозен юридически ресурс, за да предотвратят потенциални искове от недоволни контрагенти и клиенти. Сигурен съм, че добре са си написали домашното, за да търпят санкции или имиджови проблеми.
Още нещо. Икономическият смисъл една верига да отвори магазин в една страна е да търгува със стоки от местни производители. Това им диктува интересът! Това им е най-изгодно! Това че поради една или друга причина не го правят е, защото няма достатъчно добри оферти от местния бизнес.
Представи си една международна верига с милиарди оборот да влезе в преговори с хиляди дребни производители, примерно на домати със съвсем разнородни условия, качество и характеристики. Не, става дума за разходи, които веригата трябва да направи, колко служители трябва да назначи, колко лаборатории трябва да обурудва, за изследване на тези домани, колко време трябва да изгуби, за да изкупи 5-те щайги на бай Иван, чез да се изложи на риск, някой твой колега адвокат да намери някое дребно несъответствие и да ги осъди за милиони?
Ами естествено, че ще предпочетат големи доставчици, които имат възможност да си сертифицират продукцията при реномирани организации и по този начин, да си гарантират спокойствие. После, при големите доставчици с една сделка ще осигурят количества за всичките си магазини по света и то за 5 години напред, примерно и така да поддържат ниски цени, което е в интерес на нас потребителите.
Просто с това искам да кажа, веригите имат същия интерес, като производителите, държавата и потребителите, но някои управляващи не го разбират и правят глупости. Достатъчно е да оставят пазарът да действа и той сам ще регулира и цените, и качеството, и доставките. А ако искат да подпомогнат местния производител, трябва да го направят с пазарни мерки, така, че да запазят тази регулаторна функция на пазара.
|