Рустик,
лично съм участвал в разкопките на църквата, където е погребана родата на Добротица. Е, всички са вътре точно в средата из централния кораб. Интересно как Калоян е навън, а пък след 150г. масово са вътре. Не ми се струва да е било толкова динамично с погребалната традиция, а пък и от изворите нищо не научаваме по въпроса.
Напротив, динамична е промяната, към по "Либерте".:)
През 14 в. и "куцо и сакато" е в състояние да си построи параклис и да бъде погребан вътре, което е различно от ситуацията в края на 12 - началото на 13в, визирайки балканските реалности.
Виж отново тук:
По въпроса за дворцовата църква изобщо не си прав, защото горе има сигурни следи от погребения на владетелските особи. Няма нужда считам да ти напомням, че оттам е и едно парче от саркофаг с ботуш.
Има следи, без съмнение, но от кое време? Предлагaната хронология е крайно неубедителна.
Такава е и ситуацията с Византия, където имало няколко конкретни места в Константинопол, където погребвали императорите. Тази традиция датира още от времето на Константин Велики. За подобен подход има и данни още от времето на Първото българско царство, където велможите били групирани на определени места - сещаш се считам за кои разкопки говоря.
Да се търси приемственост от Царство 1 е трудна работа, хронологичната разлика е над 200 години!. Единствено приемственост може да има в това отношение от съвременната имперска практика.
Както сам казваш, дискусията за пръстена не е приключила. Ами не е, обаче досега не съм видял една публикация у нас с аргументи против късните датировки, предложени от унгарците.
Няма категорично отхвърляне на "долната граница" за пръстена.
И най-накрая - продължавам да твърдя, че въпросното лице може да е севастократор Калоян. Представи си примерно, че бидейки роднина на династията, е искал да бъде погребан именно в престолнината, а не някъде другаде и след смъртта му са го осолили и пратили в столицата...
При тези възможности на ктитора - "братовчед царев и внук на свети Стефан", не е проблем да се построи параклис - спомни си църквата на св. Иван Рилски, построена от Иван Асен 2 за рекордно кратко време, или пък двуетажният параклис за монасите в манастира - защо би се лишил от подобна "екстра"?
Накрая за датировката на комплекса - повечето колеги, с които съм говорил, а аз познавам повечето средновековни археолози у нас, са съгласни, че е много вероятно комплексът да е от Първото царство. Никой досега не е предложил конкретна статия, но вярвам и това ще стане.
Това вече са пълни слухове и "фолклор". Няма логика за изграждане на св. 40 мъченици на това супер неудобно място (по-късно, на турците им пада няколко пъти минарето!) в извънстоличен рериод на Търново!
Не вярвам да се появи никаква конкретна статия, защото би трябвало да се базира на конкретни проучвания, нивото на които, вярвам, ти е известно - tragedy.
|