Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 05:24 01.06.24 
Религия и мистика
   >> Православие
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | (покажи всички)
Тема Re: Да се въведе богослужение на БГ?нови [re: H. Aнтoнoв]  
Автор Eжko_ (_бодлидрешко)
Публикувано11.02.06 19:25



Здравейте

Не съм против българския език, независимо къде ще го чуя - точно обратното - радвам се, когато чувам българска реч, независимо къде, стига тя да не е прекалено емоционална.

Но нека не забравяме, че Сам Христос говорил на разбираем език, но защо ли не всички Го разбирали.

Ако българският език е по-добрият - ако той ще улесни и спомогне за спасението "дори" и на една човешка душа - в по-вече, отколкото какъвто и да било друг език, - гласувам с двете ръце "за". Да бъде Божията воля.




Господ е мое упование

Редактирано от Eжko_ на 11.02.06 19:27.



Тема Re: Да се въведе богослужение на БГ?нови [re: Eжko_]  
Автор ng ()
Публикувано11.02.06 19:34



да бъде, нямам против. На Никола ще кажа да качи тогава акатисти, молитви, други неща на сайта в повечко на бг - да могат да се спасяват хората чрез тях. Хубаво, че има славянски все пак. Днес взех в православие бг едно участие по дискусии и там разсъждавах за блаженствата като заповеди. Ако не бях изтеглила акатист на славянски от чужд сайт, хич нямаше да знам даже как да се изповядвам. Тоя акатист спомогна много за духовния ми растеж.
Ей-такива неща са важни, говорим за спасени души.
Ако не вярваш, виж в православие бг как съм разсъждавала днес по въпроса. нека да се служи и на бг, но на мен лично ми е несвойствено и неприятно.
Толкова от мен.



Тема Re: Да се въведе богослужение на БГ?нови [re: ng]  
Автор H. Aнтoнoв (:(){:|:&};:)
Публикувано11.02.06 19:38



В отговор на:

На Никола ще кажа да качи тогава акатисти, молитви, други неща на сайта в повечко на бг - да могат да се спасяват хората чрез тях.




Обещавам да го направя! На първо време ще започнем с прекрасните преводи на Кръстю Банев, които са правени направо от гръцки и следват оригиналната метрика.

- Богословие и философия на религията

Редактирано от H. Aнтoнoв на 11.02.06 19:40.



Тема Re: Да се въведе богослужение на БГ?нови [re: H. Aнтoнoв]  
Автор ng ()
Публикувано11.02.06 19:57



много поздрави на Кръстю Банев от мен. Нещата, които Ви казвам, са от сърце, наистина онзи акатист ми беше много душеполезен. Аз главно Писанието си чета, а и много молитвени текстове. Израствам оттам, а не от богословски четива, макар и да съм се повъзвисила и от такива, но ми действат кратковременно. В крайна сметка, нещата, които са за молитвена употреба, някак си остават за постоянно ползване и помагат на душата по-сигурно и за по-дълго време. Затова си принтирам редовно, чета си в автобуса даже, и добре, че чуждите сайтове предоставят това нещо - акатисти, канони, молитви, псалтир на славянски.

Ако нямах онзи акатист, нямаше да възприема никога блаженствата като заповеди, а като обещания. А това, надявам се, ме промени към по-добро.



Тема Re: Да се въведе богослужение на БГ?нови [re: H. Aнтoнoв]  
Автор ostrovitianka (непознат )
Публикувано11.02.06 21:26



Аз ли не се изказах правилно,или отсреща грешно ме разбраха!
Слава на Бога за всичко!



Тема Re: Апостолътнови [re: Bronson]  
Автор ostrovitianka (непознат )
Публикувано11.02.06 21:50



За когото е неразбрано-да чете,да пита,да е внимателен при служението,редовен в посещенията,да дерзае по всякакъв начин.Много малко от миряните са богослови.А защо ходим на църква?-Всеки си има личен отговор;ясно е,че съприкосновението с Бога там е по-силно;осветяваме се,получаваме благодат;не случайно преди християните са назовавани"светии".



Тема Re: Да се въведе богослужение на БГ?нови [re: ng]  
Автор asuncion ()
Публикувано11.02.06 22:48



За Богослужебния език/от 2004 год. Само за тези, които не са го чели!

Не смятах да взимам отношение по темата, тъй като моето становище не се различава драстично от повечето пишещи тук. И аз като тях споделям едно умерено виждане, което допуска употребата на български език в богослуженията (при четенето на Св. Евангелие, апостола, паримиите, както и при проповед ), така както използваме възрожденски икони и хорово многогласно пеене, но това е друга тема. Това не значи обаче, че в този случай ние нямаме загуба на вкус към духа на Православието, както и неговото извращаване. Дори само подмяната на фитила в кандилото с ел. крушка се явява обезобразяване на Православието, белег за едно секуларизирано съзнание.
Колко повече това е значимо когато се отнася до “закона на молитвата”(lex orandi), който е “закон на вярата” ни.
Струва ми се, че проблемът с Богослужебния език беше твърде опростен.
Както знаем езикът не е просто средство за откриването или прикриването на мисли, но той е в самата вътрешна структура на мисленето, т.е. ние мислим “от” и “чрез” езика си; или казано по друг начин - не толкова ние говорим езика си, колкото той говори нас.
Всеки език задава различна парадигма на мислене, на чувстване и на световъзприятие.
Правилно някои бяха написали, че Църковно-славянския е “мистичен” и “свещен” език. И това не е евтина психология. Той е такъв защото никога не се е използвал в бита, още по-малко с такава употреба. Нали това е значението на думата за свят и свещен (“кодеш”) в старо-еврейския, която означава: “отделяне”, “ограждане от нещо”, “избиране”или “отбраност”.
Не мисля, че е случайно това, че почти навсякъде при Богослужения се използват т.нар. “мъртви езици”(фарси, ге-ез, староеврейски, старогръцки, латински...), апропо църковно-славянският никого не е бил “говорим език”.
Не мога да се съглася и с единствения по-сериозен аргумент в полза на българския език- неговата разбираемост. Относно това вече бяха написани много важни забележки, които не знам защо се подминаха с лека ръка. Дори на български нещата са почти толково непонятни, колкото и на църковно-славянски. И проблема не се свежда до невежество и липса на информация, а до секуларното, профанно съзнание и нагласа на постмодерния и вече постхристиянски човек.
Но не за това ми е думата. Същността и силата на молитвата е не в някаква интелектуалната рефлексия или медитация (размишление) върху Бога, а точно обратното – в загуба на рефлексията и единение с Бога. (“Не може да видиш Бога и да не умреш”! “За да видиш трябва да изгубиш очите си”!). Иначе просто си оставаме затворени в нашите представи и понятия; в нещо твърде виртуално и неавтентично.
Бог се вижда в непристъпния мрак на единението и любовта, където ти живееш само чрез своя Любим.
Молитвата е винаги в звателен падеж, и никога във винителен. Нали и иконата е “израз на една ипостас”, която се зове и нейния езиков еквивалент е името.
Утилитарния привкус на аргумента за разбирането (въобще утилитаризма като продукт на секуларния Запад) е нещо исконно чуждо на Православието. Как да обясним тогава факта, че именно “Иисусовата молитва” или както още се нарича “умное делание”(което значение на думата “нус”няма нищо общо с интелекта) е цвета на православната молитва?! Ами пропитото от молитва мълчание - то някакв анахронизъм ли е, нещо съвършено ненужно?!
В безмълвието, в излизането отвъд всякакви думи е върхът на молитвата. Само в дълбината на безмълвието “Духът ходатайства с НЕИЗКАЗАНИ ВЪЗДИШКИ”.
Не можем по този начин (само с разбираеми молитви) да компенсираме липсата на каквато и да било катехизация преди извършването на кръщение.
Ако Богослужението ми дава просто информадия за Христа, за живота на светиите или въобще за духовния живот, то аз тогава бих предпочел да си остана в къщи и да чета например светите отци.
Богослужението ни дава Самият Христос, дава ни благодатта (която не се промисля, а се живее) и светостта. Защото завършек на молитвата е единението, а мястото е Евхаристията. Какъв е иначе смисъла на Богослуженията за малките деца?
Спомням си една чудна история за един старец, който бил болен от неизлечима болест. Тази случа прекрасно илюстрира истинското разбиране за молитвата. Та този старец бил съветван да се моли усърдно на Господа, Който бил последната му надежда за изцерение. Изумителният отговор на стареца бил следния: “уверен съм, че Господ може да ме изцери ако Го помоля за това, но проблемът е, че когато се изправя пред Господа аз забравям за себе си”.
И накрая искам да отбележа, че добрия превод (макарче истинския “пре-вод”, “превеждане” се съдържа в молитвата), за да бъде такъв изисква не само отлични познания по езика и превежданата материя, а това да бъде намерен най-разбираемия еквивалент, не просто най-адекватния. Това ще рече актуализация; разбира се ако целим при превода това той да бъде разбираем и понятен. Тук е проблемът – вместо Църквата да възвисява чрез своето благовестие, тя ще го принизява според вкусовете на този свят.
И още: какъв е критерият, че аз, който нося заразата на постмодерния, осветскостен човек правилно и адекватно разбирам това, което трябва да преведа. Имам ли светостта, която ми е нужна като гарант за това?! За себе си мога да кажа, че не.
Сигурни ли сме че можем да се дистанцираме от нашите собствени семантични очевидности?! От общуването с доста хора мисля, че това е много трудно, да не кажа невъзможно.
Наскоро ме убеждаваха в това, че формата е нещо абсолютно формално, както ме уверяваха и в самоочевидността на това нещо. За мен обаче в случая е очевиден само процеса на тотална промяна в парадигмата, която промяна се отразява задължително и в езика.
С пожелание да не подменим Словото със словата си.



Тема Re: Да се въведе богослужение на БГ?нови [re: asuncion]  
Автор ng ()
Публикувано12.02.06 12:57



благодаря много за включването и за грижата да не се заблудим. Истина е, че става някаква подмяна тука в тази дискусия. Вярващите се опитваме да свидетелстваме и да изразим неизразимото, Никола казва, че е "естетическо преживяване", Лебедово езеро. Всъщност точно молитвите на български са Лебедово езеро - научавала съм и съм казвала на български някои, тъй като съм ги намирала за експресивни - т.е. естетично преживяване. Тъй и заучих молитвата на св.Антиох към Св.Дух на бг, с цел дисциплинарна, за да ми въздейства повече. Е, в един момент ми се наложи да си науча нещата на славянски. Много мога да разправя, но да не отегчавам хората.
Също подмяната е в това съобразяване отвън ако някой влезе в църквата дали ще му е понятна литургията, като че е представление, а не се мисли за вярващите де факто, които са в църквата. Лебедово езеро, впр.
Ако някой влезе и търси Бога, то би останал, ако молитвата е на славянски, това мисля аз. Но както и да е.



Тема Три интересни мнения:нови [re: asuncion]  
Автор Eжko_ (_бодлидрешко)
Публикувано12.02.06 13:59



"В храма "Всех скорбящих радост" на Руски паметник в София служат на български език. Отец Живко Лозанов ме уверява, че богомолците им са във възторг.

Колкото до мен, не се съмнявам във възторга, но съм песимист, че като народа започне да разбира текста ще вникне по-дълбоко в него и че българският текст ще активизира народа да започне да се моли.

Само едно богослужение на разбран език не повишава духовната култура. Това е моето виждане и в никакъв случай не критикувам въвеждането на българския език."

---------------------------------------------------------------------


"богослужението в католическата църква е на латински език, който отдавна е мъртъв, излязъл от употреба език. Мохамеданите служат също на стария арабски език, непонятен за сегашните мохамедани. Иудеите - на древноеврейски език, който знаят само равините. Арменската църква също има древен богослужебен език. Обаче не се е чувало една от тези многобройни религии да иска да смени богослужението си на съвременен език. Защо, мислите? Нима неискат да привлекат хора!?

Богослужебния език се цени за неговата мистичност. В своя вътрешен смисъл този език е скъп, с тоя именно свещен смисъл той е по-разбран, по-близо до сърцето и духовната нравственост."


---------------------------------------------------------------------


". . .най-прекият опит от живота в Църквата е на енорийско ниво и самата енория би следвало да служи на езика, който й е най-удобен, при положение, че имаме благословията на Светия Синод . По този начин и от личния си богослужебен опит енориашите ще се убедят от незаменимостта на нашия древен богослужебен език. Смея да го свързвам в своето съзнание с Преданието на Църквата като цяло."


Господ е мое упование

Редактирано от Eжko_ на 12.02.06 14:04.



Тема иеромонах Иоан/ Виена:нови [re: Tъpceщщщ]  
Автор Eжko_ (_бодлидрешко)
Публикувано12.02.06 14:48



"Мили мой, следя дискусията [в друг форум, но по същата тема, бел. моя, Ежко_] и с удивление, дори понякога с радост, наблюдавам как всеки от вас защитава позицията си. Не мога да не се съглася със С. Р., че славянския език има свойте достоинства, но не мога и да не се съглася с аргументите на човека, който му е писал. Разберете, че разните хора различно възприемат духовното, не всички имат еднакви дарби. На някои е дадено повече на други по-малко, така че няма универсална мярка за всички, ако би имало то това наистина е Любовта, но там даже и човешки език не е нужен. Остава да приложим тази мярка и в езика. Св. Синод има издадени служебници на новобългарски и на старобългарски, те са благословени и не е грях да се ползуват. Там където общината не разбира старият език нека се моли на разбираемия, защо да се създават излишно конфликти? Црковната община е затворено общество и винаги може да реши на какъв език да се моли. Не спорете, а обяснявайте това на вашите събратя в църквите където сте членове."


Господ е мое упование


Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.