Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 20:03 11.06.24 
Хуманитарни науки
   >> Философия
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | (покажи всички)
Тема какво е безкрайност  
Автор Lenor (непознат)
Публикувано13.03.03 20:20



какво е безкрайност ?
Как трябва да дифинирам това понятие за се бе си ?
Ваз устройва ли ви лично математическия смисъл - сиреч "безкрайно голяма" или "Безкрайно малка" стойност . От тук и следва има ли стойност ?
грешно ли е да смятам ,че "безкрайност " трябва да има стойност?
На мен лично не ми се върже предполага и на всички хора , които живеят някъде по-земята.
Това ли е нещото което ни възпира НАС (хората) да разберем и да отговорим на въпроси като : ако вселената е вселена какво има след нея ?ако даречем днес атома е най-малък утре раберем , че е съставен от по малки работи , който пък на свой ред са съставени от още по-малки и така да безкрайност.
Ако има върос на , който никога няма да може да се отговори мисля , че това е този .
Това май си излиза на практика , че единствен и безапелационнен случай , когато човешкия мозък "Зацикля" ;)

Затова има ли нещо което не знам ?



Тема ЦЯЛОТО И ЧАСТИТЕнови [re: Lenor]  
Автор Пeтkoв (пристрастен)
Публикувано14.03.03 10:44



Здравеи,
Безкрайноста е абстракция която е опит на човека да отхвърли съществуването на понятието цяло и единно..като представи всичко съществуващо като част от несъществуващо цяло....:) Така по-лесно заблуждаваме себе си...:)
доскоро:)

Парите не правят човека щастлив но липсата им го прави нещастен!


Тема Re: какво е безкрайностнови [re: Lenor]  
Автор wilhelmmeister ()
Публикувано14.03.03 13:06



Изглежда добър пример за безкрайност е Аза.
Този аз, за който говори Декарт - който е всеки един от нас.
Той не е обект - по никакъв начин нито може да се възприеме със сетивата, нито, както усещанията и чувствата е външен обект, за Аза("външен", в смисъл, че не е самия Аз. Той е само дотолкова, доколкото е обект за Аза (саморефлексия), но този Аз, за който е обект е самия той. Така да се каже, той същесъвува само като захапала опашката си змия и ако змията по някакъв начин си пусне опашката, - цялата изчезва!!!

В математиката за характерен признак на безкрайността може да се използва това, че частите на безкрайните множества имат еднакъв брой елементи със цялото. (могат и други работи да се използват)



Тема легнала осморканови [re: Lenor]  
Авторzaphod (Нерегистриран)
Публикувано14.03.03 18:46



ако някой ти каже нещо друго - лъже:)))))



Тема Re: легнала осморканови [re: zaphod]  
Автор Lenor (непознат)
Публикувано14.03.03 23:26



абе и аз така мисля ама все пак така го подхвълих съвсем небрежно.
Забелязах , че тука (в клуб Философия) се пуска една тъпня минава се първо през това какво казал
Декарт после Аристотел после еди кой си .После се минава през физиката , а след това през матеметиката , морала и накрая идва и "Бог" .
Чудех се как ще се извъртят нещата с безкрайността .В един момент сметнах , че понятието безкрайност свързва почти всичко гореспоменато в следствие на ,което реших , че всеки ще има какво да каже



Тема Re: легнала осморканови [re: zaphod]  
Автор Boian (пристрастен)
Публикувано18.03.03 21:56



А какво ще кажеш за алеф_0 или за алеф_1, или за омега?



Тема Re: легнала осморканови [re: Lenor]  
Автор Sheik Yerbouti (The Blues Lover)
Публикувано19.03.03 00:50



хи брей :) ами супер въпросче. Ама то така може да се пита и за много други неща. Аз преди време много се вайках, щото като си нов и видиш нещо за първи път (например една теория), още преди да си задълбал в нея и да си се оплел, можеш като, че да я обхванеш и да видиш от къде идват проблемите, а и тя самата. Да и видиш живеца. И тогава си казваш: "Да видим какви други начала може да има. Да мислим радикално, та да не изпадаме в старите грешки, които стоят пред мен." То там е проблема, че все опираме до разни такива проблемни категории, понятия... и вземем, че се върнем накрая при старите теории, старата "топла водя" открита преди столетия и или циклим или бегаме. Та ти добре си забелязал, че това един основен въпрос, около който се въртят доста от споровете тук, но май за съжаление често ще си говорим, без да можем да разберем тия начала, или пък да избегнем тяхната ограниченост... нали Декарт казваше, че хората на науката му приличали на търсещи съкровище хора, които обикалят улиците с надеждата да намерят нещо което друг е изгубил... та той се опитваше да направи нещо като компас, ама за съжаление колко още компасчии има във времето..., но това е идята я, все има некъв напредък.
Та аз си мисля, че безкрайността (математическата) е априори празно понятие (функция) или непоседствено изведена (следствие) от такива, способност за безкрайно полагане на "още сбор" (също абстракна единица - цялост), а така и отиване в овъд сбора. Брай че го казах :) А от там и обичайното щом няма край няма и начало, просто обръщане на перспективата... Плюс казвайки цяло или единица (аз съм склонен да ги мисля почти като едно и също) може да се говори и за безкрайността до някъде като техен синоним. Нали двойката не е само 1+1, но една двойка, цяла, безкрайност заключена между 0 и 2... Безкрайността ще тогава една цяла цялост, хехе - демек абстракция.
Но дори и по-горното, което казах да пълна глупост все пак си остава въпроса за ролята на безкрайността в мисленето, като създаващо понятия, връзки, асоциации и т.н., като живо мислене. Тогава математическото е само частен случай, или просто израз на самата му функционалност, а по-интересно е самото мислене. Може би логиката? може би за нея може да се мисли адекватно през математиката?

This is the CENTRAL SCRUTINIZER . . .


Тема Re: легнала осморканови [re: Sheik Yerbouti]  
Автор Sheik Yerbouti (The Blues Lover)
Публикувано19.03.03 00:59



"Обърнатата осмица" не ви ли прилича на две кръгчета (нули, безкрайностти) докосващи се в нула? Интересно е защото освен безкрайност така се визира и "посока" на безкрайност - демек + и - , а и абстрактна срада. Нулата пък тогава може е всяко число, защото от едно друго гледищо всяко число е на равни разстояния от + безкрайност и - безкрайност, макар май в математика да не е така.
Така, ако си позволя една спекулаця, нулата е нула защото е винаги среда в нещо вез краища, тоест е квази среда и няма как да бъде стойностна, определена... , но това е спекулация, а не математика :)
Тоя символ може да ни каже може би доста, аз никога не съм се натъквал на историята му, произхода. Някой от вас дали я знае?

This is the CENTRAL SCRUTINIZER . . .


Тема Re: легнала осморканови [re: Boian]  
Авторzaphod (Нерегистриран)
Публикувано19.03.03 07:45



номера беше да покажаче философските излияния по темата безсмисленни, тоест че това е символ който се пише когато са изпълнени определени критерии. знам че има много фенове на "здравия смисъл" които роптаят срещу безкрайностите, комплексните числа и други екзотични зверове, забравяйки че и естественните числа са също толкова абстрактни, колкото и отричаните от тях.



Тема Re: какво е безкрайностнови [re: Lenor]  
Автор fermion (непознат)
Публикувано19.03.03 12:02



Безкрайността е качество. В този смисъл един далеч по-сложен въпрос би бил имат ли нещата обективно качество или то е само субективно. Въпрос от чиито възможни отговори представата ни за реалност би могла да бъде силно разклатена.



Тема СРА МАЦА У КАЦАнови [re: fermion]  
Автор Пeтkoв (пристрастен)
Публикувано19.03.03 17:14



Сега пък качество !!!, не беше ли по близко до количественните пресдтави???
Айде да се съгласим че безкрайноста е качество, но тогава стои въпросът качество на какво ?, кой е носитерлят на качеството ?
доскоро!

Парите не правят човека щастлив но липсата им го прави нещастен!


Тема Re: легнала осморканови [re: Sheik Yerbouti]  
Автор wilhelmmeister ()
Публикувано19.03.03 22:33



Първото нещто, което ни се набива при тази дума е, че безкрайността е без край, няма край. Значи, би трябвало, ако нещо е безкрайно, то да няма край. Но, какво значи нещо да няма край - значи да не съществува ГРАНИЦА от едната страна, на която да е нещото, а от другата - не-нещото.
В този смисъл, ако се ограничим само от гледна точка (един вид перспектива) на едномерното пространство, то една отсечка ще е ограничена (защото има край), но една окръжност ще е безкрайна (от перспективата на едномерното пространство). От тук идва и образа със змята, която си е захапала опашката.
Спиноза, казва за бога, че е причина на самия себе си - някак си пак змия захапала опашката си. Немците след Кант (Фихте, Ш., Х.,) разглеждат Аза като същесъвуващ само дотолкова, доколкото е ЗА СЕБЕ СИ - пак змия захапала опашката си. Едно безкрайно множество е част на самото себе си - вече не е змия захапала опашката си, ама има нещо подобно.



Тема Re: легнала осморканови [re: zaphod]  
Автор Boian (пристрастен)
Публикувано19.03.03 23:57



Аз съм напълно съгласен с теб. Опитвах се да внеса още малко хумор.
Pyk i edva li e mqstoto tuk da obsyzhdame matematicheskito tretirane na bezkrainostta.

Редактирано от Boian на 19.03.03 23:59.



Тема Re: легнала осморканови [re: Sheik Yerbouti]  
Автор Boian (пристрастен)
Публикувано20.03.03 00:04



Такова тълкуване на символа според е напълно безсмислено. Относно самия символ според "Лексикон Математика" (изд от Абагар Холдинг), символът е въведен от Уолис (1655) по подражание на римския символ <I> за 1000. (знаците за по-голямо и по-малко са по-заоблени), а пръв Дедекинд дава съвременните дефиниции за "крайно" и "безкрайно" (1881).



Тема Re: СРА МАЦА У КАЦАнови [re: Пeтkoв]  
Автор fermion (непознат)
Публикувано20.03.03 07:54



Забравих, че заради теб се налага да пиша по-простичко. Извинявай!



Тема Re: СРА МАЦА У КАЦАнови [re: fermion]  
Автор Пeтkoв (пристрастен)
Публикувано20.03.03 08:58



Мене ме остави,
Ти по-добре обясни какво имаш впредвид щот говориш с притчи...па те трябва да се тълкуват ...нал тъй..
Ми кат е тъй ...тълкувай ги...Не вярвам сам да искаш да си говориш..
доскоро!

Парите не правят човека щастлив но липсата им го прави нещастен!


Тема ДА БЕ...нови [re: Boian]  
Автор Пeтkoв (пристрастен)
Публикувано20.03.03 09:03



Заебете ги тия материалистически третирания на безкрайноста...давайте в стил "Бог е безкрайност"..."Бог е светлина"..."Бог е любов"...:)
доскоро!

Парите не правят човека щастлив но липсата им го прави нещастен!


Тема ДАЛИ Е САМО ОГРАНИЧЕНАТА БЕЗКРАЙНОСТ ?нови [re: wilhelmmeister]  
Автор Пeтkoв (пристрастен)
Публикувано20.03.03 09:24



Да , имаме понятия за неща които краят и началото са относителни..При тези модели ца налице както цялото , така и частите му..
Дали обаче когато говорим за безкрайност имаме впредвид само този модел на понятието..Доколкото ми е известно в евклидовото пространство не е така..там се има впредвид отворен тип безкрайност..
Така е и при естественните числа..
При отворените модели на безкрайноста цялото отсъства..налице са само частите на цялото...
Такива са "отворени" представите ни и за времето като безкрайност..
Аз бях говорил за затворен модел на времето тук в темата "Разширение на скандала" но много малко хора се включиха в дебата..
доскоро!

Парите не правят човека щастлив но липсата им го прави нещастен!

Редактирано от Пeтkoв на 20.03.03 09:28.



Тема че кой говори за бог?нови [re: Пeтkoв]  
Авторzaphod (Нерегистриран)
Публикувано20.03.03 18:56



просто си има определени критерии. например "какво се получава като се раздели 1 на 0?" отговор "безкрайност". дали има безкрайни величини във физиката не мога да ти отговоря, може би не. ако е вярно това за отворената вселена значи координатите могат да са такива.



Тема Re: ДАЛИ Е САМО ОГРАНИЧЕНАТА БЕЗКРАЙНОСТ ?нови [re: Пeтkoв]  
Автор Boian (пристрастен)
Публикувано20.03.03 21:39



Kakwo e otworen tip bezkrainost? Za kakva bezkrainost se govori v Evklidovite prostranstwa?

Редактирано от Boian на 20.03.03 21:40.



Тема Re: ДА БЕ...нови [re: Пeтkoв]  
Автор Boian (пристрастен)
Публикувано20.03.03 21:42



Petkov, vse pak sym ateist.
Govorim za matematika i filosofiya. Ponyatieto Bog mozhe da ima myasto vyv filosofiyata, no v matematikata nqma.



Тема Re: ДА БЕ...нови [re: Boian]  
АвторDiogen (Нерегистриран)
Публикувано21.03.03 12:59



moje bi Petkov vse pak ima pravo.
Ta nali bezkrainostta pri Bog i matematikata sa plod na edno i sa6to ne6to - 4ove6kata fantazia i 4ove6koto razbirane (ili opit za razbirane) na ne6tata. Tova, 4e az razbiram bezkrainostta pri bog i pri matematikata po razli4en na4in ne ozna4ava, 4e niamat ni6to ob6to.



Тема Re: ДАЛИ Е САМО ОГРАНИЧЕНАТА БЕЗКРАЙНОСТ ?нови [re: Boian]  
Автор Пeтkoв (пристрастен)
Публикувано21.03.03 13:44



Отворения тип безкрайност изключва понятието цяло (всичкото) , при нея се въсприема че по-напред не означава по-назад...:)
При пръстена по-напред е едно и също с по назад...при земната повърхност по-наизток означава и по-назапад ...при пръстена и при земната повърхност имаме налице щелия пръстен , цялата земна повърхност...
Нека някой ми обясни при евклидовото пространство какво означава понятието "цялото евклидово пространство"...:)

Парите не правят човека щастлив но липсата им го прави нещастен!


Тема Няма разлика по съществонови [re: Пeтkoв]  
Автор wilhelmmeister ()
Публикувано21.03.03 18:30



Ако разглегжаме окръжността от гледна точка на едномерното пространство (т.е. на правата), тя не се различава от правата (ако нямаме възможност да погледнем от гледна точка на двумерното пространство, ние ще се въртим в кръг без да го разбираме и ще ни се струва, че вървим напред в две посоки без край). Едва в равнината ние виждаме, че тя е кръг.
Всички неща във времето и пространството са ограничени, защото, например, ако вземем една продължителност на съществуването на нещо във времето, то е ограничено от време, в което не съществува. Но самото време като цяло не може да е ограничено във времето, защото трябва да го ограничи нещо, което не е то самото, а ясно е, че това не може да стане във времето. По подобен начин важи същото и за пространството. И все пак, за да говорим за САМОТО време или за САМОТО пространство ние ги взимаме като една ЦЯЛОСТ. Въпросът е, че няма граница, отвъд която това нещо да не е - затова го мислим като безкрайно.
Когато в математиката се говори за безкрайни множества, то тук пак едно количество от елемент се взима, като една ЦЯЛОСТ (самото понятие за множество е такова). Но ако тръгнеш да изброяваш например множеството на целите числа, ти няма да стигнеш до място в броенето, където целите числа да престават да са. Затова, понеже тази цялост от елементи няма граница, тя е безкрайна.
Затова, аз не виждам разлика по същество между това, което ти наричаш "отворена" и "затворена" безкрайност" (или нещо подобно).

Всяко, нещо което е безкрайно е "отворено", защото няма граница и "затворено", защото изобщо за да може да се мисли, то трябва да се мисли като някаква ЦЯЛОСТ.



Тема Re: ДА БЕ...нови [re: Diogen]  
Автор wilhelmmeister ()
Публикувано21.03.03 18:35



Преди да се отговори дали нещо, за което се говори, дали има някаква, характеристика, например дали е безкрайно, трябва да е ясно какво е това за което се говори. (Имам предвид бога. Не е добре да използваме дума, за която никой не знае, какво има предвид другия).



Тема Re: Няма разлика по съществонови [re: wilhelmmeister]  
Автор Boian (пристрастен)
Публикувано21.03.03 21:35



Razbira se, che ima razlika m/u okryzhnostta i pravata. Ednoto ot tyah e kompaktno prostranstvo, a drugoto ne e. Ako iztriem edna tochka ot pravata, tya se razpada na dve chasti. Ako iztriem edna tochka ot okruzhnostta, tya si ostava na edno parche.
I drugi neshta.

No ot gledna tochka na teoriyata na mnozhestvata, okruzhnostite imat tochno tolkova tochki, kolkoto i pravite, kolkoto i ravninite i piramidite i pr.



Тема Re: Няма разлика по съществонови [re: Boian]  
Автор wilhelmmeister ()
Публикувано21.03.03 22:34



Не знам, може и да си прав за правата и окръжността, но все пак не забравяй, че ние можем да ги различим само вече в двумерното пространство (от гледна точка на разглеждането на фигурите в равнината). Ти все едно даваш един метод за различаване и в едномерното пространство, като казваш, че ако маркирам една точка и тръгна в едната посока, след време ще стигна отново до нея, ако е окръжност, а иначе няма. Но това разсъждение може да се обоснове и изобщо да се разбере от гледна точка на разглеждането в равнината, ако нямаме възможност да правим това разглеждане, никой не може да гарантира, че няма за всички възможни случаи да стигаме до тази точка, или пък за нито един да не стигаме.
Но това няма отношение по същество за въпроса за безкрайността. Прав си че и двата обекта имат еднакъв брой (безкраен) точки. Аз дадох примера с окръжността само за да онагледя нещо, което няма граница (в определено отношение). Всъщност и правата няма граница в едномерното пространство.
Разликата между правата и окръжността е, че последната може да се вземе за онагледяване на рефлексивността (отношението към себе си), което често се разглежда във връзка с разглеждането на безкрайността, понеже след като едно нещо е безкрайно, то няма граница, а след като няма граница значи не може да е в отношение с нещо, което не е самото то (защото тогава това щеше да бъде неговата граница - нали границата е всъщност отношение между А и не-А), значи му остава да бъде в отношение само със самото себе си.

Нека те попитам нещо, ако ти е известно: Разглеждаме една права и една точка върху нея и нищо друго, т.е. разглеждаме само едномерното пространство (не равнина, не и тримерно пространство). Какво от математическа гледна точка гарантира, че ако тръгнем да разглеждаме реда на точките от тази права в едната посока, след достатъчно дълго разглеждане няма да стигнем отново до точката, от която сме тръгнали?
Аз наистина не знам отговора на този въпрос, може и да има решение, а може и да не може да се реши, без да се излиза от едномерното пространство.



Тема Re: Няма разлика по съществонови [re: wilhelmmeister]  
Автор terminator 3O3O (my life is well)
Публикувано21.03.03 23:05



Първото нещто, което ни се набива при тази дума е, че безкрайността е без край, няма край. Значи, би трябвало, ако нещо е безкрайно, то да няма край. Но, какво значи нещо да няма край - значи да не съществува ГРАНИЦА от едната страна, на която да е нещото, а от другата - не-нещото
towa me izkefi.
kato si misleh za okryzhnostta w ednomernoto prostranstwo mi hrumna, 4e bezkrainostta kato takawa ne syshtestwuwa, wsi4ko e kraino, prosto nie nqmame wyzmozhnost da widim kraq ot ygala si na zrenie. kakto w ednomernoto prostranstwo ne osyznawame kyde e kraq na okryzhnostta, taka i w mislite wijdame bezkrainost ot 4isla w interwala (0;1). Namiraiki se "ednomerno" w edna okryzhnost nie ne mojem da osyznaem kyde e kraq, a toi ni obgrajda ot wsi4ki strani. Ta taka i izobshto.
=> bezkrainostta e kraqt na nasheta wyzmojnost da razbirame neshto (4islata, sweta?).
thanks.

Редактирано от terminator 3O3O на 21.03.03 23:10.



Тема Re: allнови [re: Пeтkoв]  
Автор Lenor (непознат)
Публикувано22.03.03 21:32



какви са тия глупости за цялото и т.н.
К'ви са тия щуротии за отворена и затворена безкрайност
К'ви са тия математики - едномерно и еди к'во си пространство .
Някой тука ми говори , че ако тръгна аз с космически корраб с 10 пъти по-голяма скорост даречем от скоростта на светлината и след еди колко си години се блъсна в земята щото тъй казал Евклид - щото правата в моята представа всъщност явероятно не е права , а е кръг.
Това 100 % не е правилния път към отговора на темата която ми хрумна да пусна тука .
Чесно казано исках (лично аз ) , да чуя нещо за което не съм се сещал , а вероятно някой друг се е сетил -в смисъл нещо налудничево , което въпреки всичко да ,накара човек да се замисли



Тема Re: Няма разлика по съществонови [re: wilhelmmeister]  
Автор Boian (пристрастен)
Публикувано22.03.03 22:40



Otnosno vyprosa ti, mislya, che e mnogo interesen i v edna ili druga stepen sa mu posveteni mnogo teorii.

Znachi dali dve mnozhestva sa ednakvi mozhem da opredelim v mnogo razlichni stepeni. Nai-grubiya e donyakyde tozi s teoriya na mnozhestvata. Dve mnozhestva sa ednakvi, ako sa ravnomoshtni. Za topologiyata, ako sa homoeorfni, koeto vklyuchva v sebe si tova da sa ravnomoshtni. Posle mozhem i za difeomorfni i biholomorfni da govorim.

Sled tova mozhem da kazhem, che okryzhnostta i pravata sa lokalno edno i syshto neshto, t.e., ako poglednem samo v nyakakva malka oblast, to te ne se razlichavat edno ot drugo. Sled tova mozhem da zapitame dali, ako dve mnozhestva sa lokalno ednakvi, dali te sa ednakvi. Mozhe bi ot prakticheska gledna tochka, tyi kato nie obitavame samo malki chasti ot pravata/okruzhnostta, ako byahme ednomerni syshtestva, to za nas okruzhnostite i pravite biha bili edno i syshto.

Ima i drug moment svyrzan s nashata ogranichenost. Znachi ako vurvim napred po okruzhnostta nakraya shte se vyrnem obratno v syshtata tochka. Kak obache mozhem da proverim tova. Ami ako vyrvim i sled mnogo vreme ne sme se vyrnali v tochkata, to kak da znaem, che ne sme se vyrnali v starata tochka, shtoto ne sme vyrveli dostatuchno, ili shtoto vsyshtnost tova e prava? Tova e vypros ot taka narechata computability theory i ne znam kak mu se otgovorya.

Osven vsichko tova matematikata mnogo chesto razlichava m/u t.nar extrinsic i intrinsic (izvini angliiskiya) svoistva. Extrinsic sa tezi, koito zavisyat ot tova kak e razpolozheno nashte mnozhestvo v okolnoto prostranstvo. Intrinsic sa tezi, koito samo zavisyat ot samoto mnozhestvo. Kato primer, pomisli kak v krainomernite vektorni prostranstva lineinite operatori sa predstavimi ot matrici. Tova e edno extrinsic svoistvo, zashtoto zavisi ot tova kak izbirame bazisite na vektornite prostranstva. DRug primer za tova e normalniyat vektor na povurhnina. Za da go opredelim tryabva da znaem kak e razpolozhena povurhninata v trimernoto prostranstvo. Ot druga strana za opredelyaneto na dopiratelnite vektori, tova ne e neobhodimo. Po princip se predpochita da se polzvat intrinsic svoistvata, no chesto tehnite definicii togava sa dalech po-abstraktni. Interesno e kogato edno na pruv pogled extrinsic svoistvo se okazhe intrinsic. Nai-izvestniyat primer za tova e krivinata, koyato na pruv pogled zavisi ot razpolozhenieto na mnogoobrazieto v okolnoto prostranstvo. Gauss, obache, pokazva, che tya mozhe da se opredeli, chrez integrirane i taka pokazva, che zavisi samo ot vutreshanta geometriya na mnogoobrazieto. (Theorema Egregium) Znachi vsichko tova e donyakyde idealno i ne pita dali s nashite mashini mozhem da opredelim tezi neshta. (computability theory).

Da se vurnem pak kym globalni/lokalni-te svoistva. Donyakyde e iznenadvashto kak yavleniya s chisto lokalen harakter (reshavane na chastni diferencialni uravneniya) zavisyat ot globalnata geometriya na mnogoobrazieto. Primer za tova e teoriyata na Hodge, Yang-Mills invariants i pr. T.e., mozhem s napulno lokalni sredstva da razlichim m/u razlichni mnogoobraziya i po tozi nachin da razlichim m/u prava i okruzhnost ot nashiya ogranichen krygozor.

Kato po konkreten primer e da presmetnem purvata cohomologichna grupa na de Rham za dvete mnozhestva. Tova se opredelya ot razlichni diferencialni formi i e neshto, koeto mozhem da go presmetnem s prosti integrali, koeto oznachava, che ne e nuzhno da gledame okolnoto prostranstvo. Za okruzhnostta grupata e R (realnite chisla), a za pravata 0 (trivialnata grupa). Sigurno ima i drugi nachini bazirani na kompaktnost/krivina i pr.

Izobshto v po-golyama obshtnost sa interesni vyprosi.



Тема НЕ МОГА ДА ТИ ПОМОГНА..:)нови [re: Lenor]  
Автор Пeтkoв (пристрастен)
Публикувано23.03.03 14:08



Ако не улавяш единството на цялото (единноста) и частите (структурата на цялото) ..ако тази абстрактна представа ти е недостъпна никой не би могъл да ти обясни че всяко чяло предполага части и че частите предполагат цялото чийте части са.. Сори...:)
В ткъв случай не може да ти бъде обяснено че представата за безкрайноста "скрива".."унищожава" цялото..правръща го във едно нищо не значещо и неразбираемо понятие...сори...:)
Ако не правиш разлика между затворената(относителна) и отворената (абсолютна) безкрайност не мога да ти помогна..разлика има и тя е уловима чрез мисловноста на човека...има разлика ....сори....:)

Парите не правят човека щастлив но липсата им го прави нещастен!

Редактирано от Пeтkoв на 23.03.03 14:13.



Тема БЕЗКРАЙНОСТА Е ФИКЦИЯ НА ЧОВЕШКИЯ МОЗЪК:)нови [re: terminator 3O3O]  
Автор Пeтkoв (пристрастен)
Публикувано23.03.03 14:20



Здравей,
Близко си до истината ...може би си съвсем там..всичко е крайно...само дет като почнем да го мерим се въртим в кръг кат шугави и мерим безспир премереното вече....:)

Парите не правят човека щастлив но липсата им го прави нещастен!


Тема Re: Няма разлика по съществонови [re: terminator 3O3O]  
Автор wilhelmmeister ()
Публикувано23.03.03 18:32



Да, изглежда всички примери, които можем да дадем са за неща, които само в някакво отношение са безкрайни, а в друго не са - нали иначе нямаше да бъдат неща (както е казал Спиноза - "всяко определение е ограничение"), но тези неща в някакво отношение наистина са безкрайни, в този смисъл понятието за безкрайност не е фикция. - Теченето на времето напред наистина е неограничено и безкрайно, макар, че самото измерение на времето е ограничено например от измерението на пространството или пък от логическото измерение (което е извън времево).
Или пък естествението числа са ограничени от ирационалните числа, или пък от числата, които са дроби, но те НАИСТИНА са с неограничен (т.е. безкраен брой). Просто наистина е така - това не е лъжа.



Тема цяло и част при безкрайнотонови [re: Пeтkoв]  
Автор wilhelmmeister ()
Публикувано23.03.03 18:57



Не е противоречиво да се мисли нещо безкрайно, което има части. Например пространството като цяло може да се мисли като безкрайно, неограничено, и въпреки това съвем добре се мислят и частите от които е съставено, например сферата на Земята ограничава една част от това безкрайно пространство. (Не казвам, че вселената е неограничена в пространството, а само, че може да се мисли непротиворечиво като такава.)
По същия начин може непротиворечиво да се мисли и понятието за "всички естествени числа" (то се мисли като една цялост, едно множество и значи като нещо цяло). От друга страна редицата от квадратите на естествените числа - 1, 4, 9, 16, 25, 36 .... и т.н. отново може да се мисли като една цялост, която обаче е част от първата цялост. Ето ти едно безкрайно цяло, което има части. Наистина изглежда странно от гледна точка на прилагането на понятието за част и цяло върху ограничени неща, че (както е очевидно) цялото при нашия пример е еднакво голямо с една негова част, но това не е противоречиво и не накърнява понятието за цяло и част, а по-скоро го допълва, разширява.



Тема Re: Няма разлика по съществонови [re: Boian]  
Автор wilhelmmeister ()
Публикувано23.03.03 18:59



Наистина тези неща са интересни. Благодаря за съдържателната бележка.



Тема Re: НЕ МОГА ДА ТИ ПОМОГНА..:)нови [re: Пeтkoв]  
Автор Lenor (непознат)
Публикувано23.03.03 21:02



УЛАВЯМ ВСИЧКО . НО ПЕТКОВ НЕ МОЖЕ ДА БЪДЕ ТЪЙ .
КАЗАХ ТИ НЕ Е ТЪЙ .
Причинете са ужасно много . когато човек мисли по-тия въпроси в един момент стигаш точно до такива изводи - от рода , че всичко е в нищото или пък , 4е нищото е в нещо или не знам просто .
Извинявай просто , че ти губя специално на теб времето за да ми обесняваш нещо което вероятно и ти не разбираш .Не бих искал да съм груб но си е така.



Тема Re: Няма разлика по съществонови [re: wilhelmmeister]  
Автор Boian (пристрастен)
Публикувано23.03.03 21:40



Моля.

Ето един пример на безкрайност -- Математиката е безкрайно интересна.



Тема Re: НЕ МОГА ДА ТИ ПОМОГНА..:)нови [re: Пeтkoв]  
Автор Boian (пристрастен)
Публикувано23.03.03 21:42



М/у другота на мен още не ми е ясно как понятието за безкрайност унищожава цялото, както и за разликите м/у относителна и абсолютна безкрайност.



Тема ДАЛИ ТИХО ЧУКАМ ИЛИ ДЪЛБОКО СПЯТ :)нови [re: wilhelmmeister]  
Автор Пeтkoв (пристрастен)
Публикувано24.03.03 12:10



Здравей,Здравей,
Ей богу не съм съгласен..Не съм съгласен че отворената(неограничена) безкрайност може да бъде разглеждана като цяло..неограничената безкрайност не е цяло съизмеримо със частите си..Неограничената безкрайност е неопределена..тя не може да се съизмери с частите си..За да бъде нещо цяло то трябва да има конкретен брой части..т.е. да се съизмерва с тях..Когато говорим за една отсечка ние имаме впредвид едно крайно (цяло) нещо което съдържа своите части..какво е част ..част е съставен елемент на който може да се разбие цялото..следователно ние можем да разбием отсечката на по-малки отсечки (нейните части) ...винаги сумата от отсечките части ще бъде равно на самата отсечка..докога можем да разбиваме..доколкото си искаме..но винаги броя на получените части ще е краен..В момента в който се опитаме да прекрачим границата на реалната отсечка (част) и я заменим с точка ние веднага улавяме че точката вече не е част от отсечката..(няма част с нулева големина) следователно точката не може да се разглежда като част от отсечката..още повече пък сумата от абстрактни нулеви по дължина части (точки) може да е равна на размера на цялата отсечка..Тук нещата се пропукват , ние забелязваме че връзката между цялото и частите се пропуква когато се премине границата на крайното..т.е. когато някаква много малка част добие нулев размер..
Нещо друго..цялото винаги предполага половинка..:) Когато говорим за повърхноста на земята(затворена безкрайност , щот няма начало и край) аз мога да си представя една трета от тази повърхност (една трета от цялото)..значи ние с теб и още един можем да си я поделим и да получим равни части..опитай се сега да разделиш безкрайноста на реалните числа на три равни части (отворената безкрайност)..нищо не се получава..
а сега се опитай да разделиш безкрайното (отворено и безгранично) пространство на три така че да получим тримата по еднакво..:)..нещо повече ...да допуснем че успееш все пак някакси да го разделиш...би ли ми обяснил тогава всяка една от трите части по-малка ли е от неделеното цяло...:)...Добре че Господ нямаше три сина на които да подели по равно безкрайната вселена..много зор щеше да види....:), или пък да им разпредели безкрайното време на съществуване на вселената така че да им се падне поравно време да управляват светът...:)
Така че когато говоря за един пръстен който няма начало и край и когато говоря за една права която също няма начало и край аз ги различавам .. различавам ги не по това че едното е криво а другото право...:) , различавам ги по това че едното има определена дължина а другото просто няма дължина...ей това е ..дължината прави цялото....:) Даже в разговорния език е смущаващо..ако ми кажеш вземи и отнеси цялата отсечка (макар че отсечка е абстрактно понятие ) това не би ме смутило..но ако ми кажеш вземи и отнеси цялата права ...?..!.. бих се смутил..какво е това нещо (цялата права)...:)
В този ред на расъждения твърдя че при безкрайност в отворения смисъл (неограничена безкрайност ) цялото се губи ..то престава да се съотнася с частите си..превръща се в игра на нашия мозък..нищо повече..то губи конкретноста си..

Парите не правят човека щастлив но липсата им го прави нещастен!


Тема НЕ ТИ СЕ СЪРДЯ, НЯМА ЗА КАКВО ДА СЕ СЪРДЯ.:)нови [re: Lenor]  
Автор Пeтkoв (пристрастен)
Публикувано24.03.03 12:23



Здравей,
Аз няма за какво да ти се сърдя ..ти имаш правото да излагаш своето мнение ..бих казал че твоето мнение ми е нужно за да се ориентирам в собственното си мнение ..Нужно ми е мнението и на всички останали които вземат участие в темата ...и съм им благодарен..
Погледни ако обичаш одговора ми към wilhelmmeister ..за да не поствам тук едни и същи неща..
Ти повдигаш едни интересни въпроси..
..." Причинете са ужасно много . когато човек мисли по-тия въпроси в един момент стигаш точно до такива изводи - от рода , че всичко е в нищото или пък , 4е нищото е в нещо или не знам просто .
"..

По тези въпроси аз исках да поговорим в темата :


Бих те помолил да се включиш в тази тема ..колкото и да ти се вижда налудничава...:)

Парите не правят човека щастлив но липсата им го прави нещастен!

Тема ЦЯЛОТО Е СУМА ОТ ЧАСТИТЕ И СЕ СЪИЗМЕРВА С ТЯХнови [re: Boian]  
Автор Пeтkoв (пристрастен)
Публикувано24.03.03 13:07



Здравей,
Опита ми да разгранича относителната от абсолютната безкрайност е всъщнос опит да разгранича понятията структура и големина.Не винаги нещата който нямат начало и край са големи като измерение..а са безначални и безкрайни като структура..Чувствам наличието на тези разлики и заради това акцентирам върху тях..
Не знам някой дали е дефинирал досега такива понятия като относителна и абсолютна безкрайност , но аз чуствам различноста на тези две понятия и май ще се наложи някак си както мога да ги дефинирам за да става ясно за какво говорим..Понеже дефиницията ми може да не е съвсем прецизна предварително се извинявам..ако можете помогнете ми по-точно да дефинираме тези понятия.
Та ето за какво става въпрос:
ПЪРВО: Относителна безкрайност.- Относителната безкрайност е представа за неща които нямат начало и край но са ограничени в количественно отношение, имат конкретна стойност.Пример1-повърхноста на земята няма начало и край..тръгваш наизток и се връщаш от запад..но повърхноста на земята има определена квадратура и може да буде измерена в квадратни метри например...2.Пръстена..няма начало и край..тръгваш от някъде напред и се връщаш одзад..Но пръстена има поределена дължина и тя може да бъде представена в линейни метри да речем..
ВТОРО: Абсолютна безкрайност .- Абсолютната безкрайност е представа за неща които нямат начало и край и са НЕограничени в количественно отношение, НЯмат конкретна стойност.Пример 1- Равнина..равнината няма начало и край..тя няма и площ ..най много да кажем абстрактно че площа и е безкрайна ...но незкрайната площ не е конкретно количество..нали?.Пример 2- права линия...правата линия няма начало и край..но тя няма и дължина нали?
Така с тези макар и примитивни дефиниции мисля че все пак ще се разбираме какво говорим..предварително казах че ще се радвам ако някой ги "поошлайфа"..:)
Що се касае за това как абсолютната безкрайност унищожава понятието цяло..моля те погледни по-горе одговора ми до wilhelmmeister "ДАЛИ ТИХО ЧУКАМ ИЛИ ДЪЛБОКО СПЯТ :)"
доскоро!

Парите не правят човека щастлив но липсата им го прави нещастен!

Редактирано от Пeтkoв на 24.03.03 13:20.



Тема Re: какво е безкрайностнови [re: Lenor]  
Автор aza (спокоен)
Публикувано24.03.03 17:35



Здравей,
Не съм съгласен с понятията “отворена” и “затворена” безкрайност. Понятието безкрайност включва в себе си “отворена” и затова като казваме отворена безкрайност, това е една тавтология. Но доколкото се намираме в клуб “Философия”, бих искал да приведа откъс от една статия на един философ, който ми направи дълбоко впечатление с написаното, а пък е и съзвучно с някои от темите, обсъждани тук:
“…Възстановявайки идеята за актуална безкрайност в математиката, Г.Кантор подбужда според мен философията да се възвърне към себе си не чрез друго, а чрез самия проблем за възвръщане към себе си. В изложението на проблема за актуалната безкрайност като резултат на органично срастване (какво друго освен конкретика) на едно и много у Прокъл ще срещнем аргумент в полза на разбирането, че всичко, което е способно да позанава самото себе си, може всячески да възвръща към себе си и ако това става енергийно, то и същносто то е обърнато към себе си и пребивава в себе си. Това може да ни помогне да се обърнем към София като към собствената сфера на смислите, към сърцевината на философията, към нейния вътрешен, “скрит човек на сърцето”. Самата Премъдрост се самопознава, оставайки скрита, невидима (неделима, нефеноменално дадена) във всяко нещо, което познаваме, в нас самите, и която движи “по кривулести пътища” познанието и чрез феномени. Която придава на нас като цяло, на всяко нещо на всяко цяло последната единност – единомножественост, или всеединство. Бидейки сфера на предвечно съвпадение на замисъл и осъществяване, на актуална безкрайност (на мисъл, тъждествена на мисленето), тя няма необходимост да преминава от възможност в действителност, или, ако се позовем на утвърдени у Плотин термини – тя е “енергийно даденото”, което всякога задвижва (защото е самодвижна) и осмисля “потенциално даденото”.
Актуалната безкрайност може да бъде мислена съотносително с потенциалната. Абсолютната безкрайност се поставя в отношение само чрез актуалната (в самораздвояването на Единното – на мислещо и мислено). “Мощта” на онтологическите доказателства за съществуването на Бога е може би в приемането на идеята на Бога като съотносима с човешкото мислене – като Божествен живот, като самополагане. Ако си позволим да интерпретираме идеята на София в светлината на такова разбиране, то смисловата сфера като извечно пулсиращ живот, “свят” на смисъл на смислите; вкоренен в самия “корен на живота”, в действителност е последното основание на всяко нещо като съществуващо. “Само мисленото” е смислово изначално по отношение на съществуващото в предметно-вещен план или като факт. Всъщност идеята за конкретна метафизика е неосъществима извън резоните на онтологичните доказателства за съществуването на Бога, извън допускането на съществуване на актуална безкрайност. А схващането на всяко нещо като цяло (чрез смисъл, в отношение към безкраност) е обосновано в софийната сфера и прави тепърва възможно феноменологичното му познание.
Що се отнася до идеализацията актуална безкрайност, идеята да се оперира с “добре подредено множество” (Г.Кантор) като с определеност, когато е известен законът на ставане на естествения числов ред (чрез прибавяне на единица), води до необходимост от трансцедиране на този ред в “трансфинитно число” (изразяавно в множество от 0 до 1). Кое наричаме например духовен свят – светът е сам по себе си множественост, а духът – единност, кое наричаме Богочовечество – мигар са мислими количествено. Но и да вземем всяко понятие, стига то да не е “чисто” разсъдъчно – то също е неизбежно единимножествено и носи в себе си актуална безкрайност, всички негови “моменти” са дадени едновременно, в свръхвремевост, по отношение на времето – като пълнота на времената. И потециалната пезкрайност, може да се каже търси покой, нещо повече – тъкмо тя е която търси покой. Оказвайки се все и пред “още нещо”, човекът е в непрекъснато безпокойство, в суета, в напразност – както е в “Еклесиаст”, познаващо мислене – в пропадащ в “лоша безкрайност” дискурс, когато във всеки следващ момент се оказва отново пред “и още нещо”. С.Франк обръща внимание на обстоятелството, че това е не психологически, а и логически предопределено, доколкото самото съдържание (да го наречем мисловната материя) всякога отвежда към още нещо. А смисловото единство на софийността е проникнало всичко така, че е навсякъде, и същевременно никъде. Поради това е и движението, по-точно – ставането; движи присъствието на съвършенство, и всяко нещо, което е живо, има този стремеж към покой, към смисъл. А в явеното съвършенство всичко е двойно – “едно спроти друго” (Сир.42,25).”
Сп.Философия 1996, Ели Сярова, “Живият смисъл и идеята за конкретна метафизика”



Тема Re: ЦЯЛОТО Е СУМА ОТ ЧАСТИТЕ И СЕ СЪИЗМЕРВА С ТЯХнови [re: Пeтkoв]  
Автор Boian (пристрастен)
Публикувано24.03.03 18:11



Донякъде това за относителната безкрайност ми прилича на дефиницията на компактно множество. В крайномерни метрични пространства (като R^n например) компактност е еквивалентно с това множеството да бъде затворено и ограничено.

Това за дължината/площта/мярката на тези безкрайни множества не разбирам защо е толкова важно да бъде крайна. Има много начини да измерваме дължини и често евклидовото разстяние не е най-доброто или най-подходящото. В много случаи е по-добре да се работи с други разстояния. С някои от тях дължината на една права си става крайно число.

А м/у другото, правата си е все пак измеримо множество.

Относно цялото--ето как разделяме естествените числа на три еднакви части: според остатъка, който те дават при деление на 3. Не виждам защо не можем да направим това. По подобен начин можем да делим и реалните числа.



Тема Аз виждам така...нови [re: Lenor]  
Автор 3yли (новак)
Публикувано24.03.03 22:08



Аз мисля, че безкрайността е базата, на която се описват и разглеждат много закони на вселената. Тя е изходна и опорна точка, на много науки. Така се изгражда един модел, чрез който придобиваме някаква видимост. Ако се приеме, че няма безкрайност много от науките се обезмислят, рухват аксиомите и теориите, на които се градят. Следователно, несъмнено е, че тя съществува. Но не съм съгласен, че материалният свят е безкраен или пък времето е безкрайно, нито светът да е безкраен.

Аз виждам нещата така. Ако има нещо безкрайно то е едно единствено - абстрактно, абсолютно, независимо, безначално, неизмеримо, съвършено. А по пътя на логиката то е Едно. Аз го наричам Бог, Той единствен носи тези атрибути. Той е твореца на всичко останало - което е крайно - и времето и пространството. Това е Бог - Един единствен, абсолютен, Целта на всички въжделения, не е породен от нищо, а Той сътворява всичко; та именно Той е безкрайния.



Тема Re: Аз виждам така...нови [re: 3yли]  
Автор wilhelmmeister ()
Публикувано25.03.03 00:15



Ако разбираш това абсолютно безкрайно като "абсолютно" и "съвършено", то ще се различава от съответно неабсолютното и несъвършеното (като например - филия поръсена с чубрица - тя явно е неабсолютна и несъвършена) и следователно ще съществува нещо, което това абсолютно не е. Следователно то ще е ограничено от нещо (границата на А е това което не е А) и следователно няма да е абсолютно.
Виж по въпроса разсъжденията на Хегел защо безкрайното, което се противопоставя на крайното не е истински безкрайно.



Тема Re: ненови [re: Boian]  
Автор Lenor (непознат)
Публикувано25.03.03 21:01



Не вие просто се одалечавата от истина за безкрайността , когато се опитвате да представите всичко математика и някъкви измислени моделли за вселената . Простете ми но за мен нещата стоят много просто.Нещо ми се набива в ъкъла до като чета всичко по въпроса и то е "нищото " и "нещото".
Лично аз , ако знаех даречем какво е нищото (не приемам , 4е нищото е част от нещото или част от цялото) - та само ако знаех какво е нищото , със сигурност щях да знам какво е безкрайност.Или на какво хората казват безкрайно.



Тема Re: ненови [re: Lenor]  
АвторDiogen (Нерегистриран)
Публикувано25.03.03 22:57



Naistina, kato 4e li mnogo slojno zapo4nahme da si obiasniavame ne6tata. I az si mislia, 4e otgovorite na mnogo vaprosi sa sred nas..okolo nas. niama nujda da se vzirame v prostranstvoto i vselenata i da se opitvame da razberem ne6to. vsi4ko e edno i sa6to dami i gospoda - vsi4ko! Prosto triabva da se ogledame okolo nas samite. Prosti4kite ne6ta koito se slu4vat v ejednevieto ni. Spored men vsi4ki procesi se slu4vat (stavat) po edin i sa6ti na4in, bilo to v matematikata, v biologiata, elektrotehnikata, psihologiata, politikata...prosto se ogledaite samo. Niakoi be6e kazal, 4e nai slojni sa nai prostite ne6ta.



Тема Re: ДАЛИ ТИХО ЧУКАМ ИЛИ ДЪЛБОКО СПЯТ :)нови [re: Пeтkoв]  
Автор wilhelmmeister ()
Публикувано29.03.03 23:59



Не разбирам значението на думата "съизмеримо" в изречението : цялото (безкрайното цяло) не е съизмеримо с частите си.
Сборът от частите е винаги равен на цялото - това е така навсякъде и при крайни и при безкрайни неща - (дай пример за нещо, за което това не е така).
Една отсечка се състои от безкрайно много точки. Дължината на отсечката не е сбор от ДЪЛЖИНИТЕ (!!!) на точките (те нямат дължина), а реда на точките е самата отсечка. В този смисъл точките не са части на отсечката, а реда на точките е САМАТА отсечка. Зависи как схващаш думата "част".
Мисля, че примера, който дадох с естествените числа и квадратите на естествените числа отговаря на смисъла на "част", както ти го разбираш. Ако думата "съизмеримо" го разбираш като количествено отношение, то в този пример часта е "съизмерима" с цялото и отношението е 1:1



Тема Re: какво е безкрайностнови [re: Lenor]  
АвторStalker (Нерегистриран)
Публикувано02.04.03 21:17



Нещо като нищо ...



Тема Re: какво е безкрайностнови [re: Lenor]  
Авторanjela (Нерегистриран)
Публикувано04.04.03 00:33



Безкрайността е нещо реално съществуващо -тя важи за всичко - пространство,време,материя.
Отвъд нашата вселена има още вселени ,които са различни по материя и начин на образуване ...Не можеш да разбреш безкрайността ,защото няма и с какво да я сравниш .
Опитай да си представиш ,че действителността е затворено простанство ,а отвъд нея няма нищо.,т.е. нищо друго не съществува.



Тема Re: ДАЛИ ТИХО ЧУКАМ ИЛИ ДЪЛБОКО СПЯТ :)нови [re: Пeтkoв]  
АвторTrisha (Нерегистриран)
Публикувано05.04.03 19:08



Pri aktualnata bezkrainost se polu4ava to4no, 4e sumata ot 4astite NE E ravna na cqloto:))) Dori sumata ot podmnojestvata na edno takova mnojestvo e s po-golqma mo6tnost ot nego
No...ne e li ravenstvoto su6to tolkova silna abstrakciq, kakto i tova, koeto nari4ame "to4ka"? Ako ne se lyja, Evklid definira to4kata, kato ne6to, koeto nqma 4asti, ili ne6to podobno be6e. Moje bi zatova v novite aksiomatiki ( ot Hilbert nasam), osnovnite obekti ne se definirat.

A bezkrainostta si e interesna tema, na pitagoreicite im e razgonila familiqta:))))



Тема Re: ДАЛИ ТИХО ЧУКАМ ИЛИ ДЪЛБОКО СПЯТ :)нови [re: Trisha]  
Автор Boian (пристрастен)
Публикувано05.04.03 21:55



По принцип, за да е равна сумата от частите на цялото, то трябва тези части да не се пресичат. Това, че множеството от подмножествата на дадено множество е с по-голяма мощност от последното се дължи точно на факта, че някои от тези подмножества имат общи елементи.
Ако вземем едно множество от три елемента {a,b,c} то подмножествата му са:
praznoto m-vo, {a},{b},{c},{a,b},{a,c},{b,c},{a,b,c}
Никаква мистерия няма.

А знака за равенство си е добре дефиниран.



Тема Re: какво е безкрайностнови [re: anjela]  
Автор Lenor (непознат)
Публикувано09.04.03 21:00



опитвам си да си го представя .
И все пак това "абсолютно нищо" все пак е нещо



Тема Re: какво е безкрайностнови [re: Lenor]  
Автормyнчo (Нерегистриран)
Публикувано24.04.03 04:04



по въпроса какво е безкрайност може да се спори безкрайно дълго ако съществува такава... ако не съществува не може да се спори безкрайно...





Тема Re: какво е безкрайностнови [re: Lenor]  
Автор 3yли (новак)
Публикувано11.05.03 07:16



Безкрайност е там където не свършва. То е извън обхвата на човешкото мислене, но е в обхвата на човешките представи и въображение и може да бъде разбрано от всеки разумен човек.



Тема ok ;)нови [re: 3yли]  
Автор Lenor (непознат)
Публикувано16.05.03 20:44



wse se namira niakoj da mi odgowaria na tupite wuprosi
za koeto 4esno kazano se 4uwstwam poluskan
ti oba4e otgowori mnogo dostoino
i na men taka sa mi nestatta w glawata - prosto se 4udia sto nikoj ne go kaza koeto ti dosega



Тема Re: какво е безкрайностнови [re: Lenor]  
Автор Well (железният кон)
Публикувано09.06.03 21:43



Човек знае само това, което знае. Когато обаче си мисли че знае повече, става грешка, щото не е вярно. Та така, кой каза, че нещата са съставени от все по-малки и по-малки неща до безкрайност ? Това е глупост. Няма такова нещо. Всичко си има структура. Реална структура. А безкрайността е химера. Няма такова животно в реалността. И няма как да има. Изобщо. Може да го тълкуваме и наричаме безкрайност, само че не е.

*


Тема Re:Ne e tuiнови [re: Well]  
Автор Lenor (непознат)
Публикувано09.06.03 21:58



Ne e tui



Тема Re: какво е безкрайностнови [re: Lenor]  
Автор theGhost[responded..] (в рими)
Публикувано09.06.03 23:16



ами... атома не е най малката 4астица..никак даже
(и никога не е била -> въпрос на време е да го откриеш и ти )
най малките които знам са кварки...и това е откритие от преди ..поне 20 години...

има едно цяло те4ение в науката което се блъска денонощно над твоя въпрос

+++ синдром на ядрените физици..му викат ->тоест " винаги има и по малка 4астица" ..хех
* * * *
спрямо математиката -> ами - разбира се 4е всяко нещо има §-стойност-§
как ина4е -> ако нямаше стойност -> нямаше да го има
(това е математи4еския смисъл -> да е измеримо (нещо-то) -> тоест да си има стойност в някакви мерни единици...)
и всъщност -> множеството на допустимите стойности - понякога..не винаги - е безкрайно ..от там ;-) идва ....
само помисли -винаги можеш да дабавиш поне предходната стойност към ново-полу4ената-> от две -> межеш да стигнеш до милион...без да ти е нужно да откриваш пътьом америка

* * *
ина4е -> възпирани да си отговорим на въпроса..поне според мен ..това -> 4е мерим с разли4ни мерни единице-> когато описваме новооткритото ...

в смъл 4е дефинираме закони-> които зависят много от средата за която извеждаме...нали
от тук -> когато изведеш закон валиден за движението на малките 4астици - за микросвета -> невидим за окото -> където ...разст. са други -> силите също...и тн

та -> като изведеш , опишеш следствията и докажеш опитно този ..да кажем закон Х -> не можеш автомати4но да прехвърлиш(предефинираш) извода/дите си за свят с разли4ни размери-> да ре4ем космоса

е вярно 4е има аналогия..във вси4ки закони за вси4ки науки

и имаше една (наука..разбира се) която се занимаваше с това -> да търси аналогии....но
но....аз не знам пове4е -> потърси

сериозно
* * * *
ако ти -> беше способен сега да събереш в главата си и да свържеш (!!!)
повтарям - да свържеш едно с друго -> познанията - понятията и догадките -> които 4ове4еството до тук е събралоо -> със сигурност би рабзбрал и отговорил на вси4ки "ОНЕЗИ"..въпроси
..но не можеш

---------поздрави---------

а (!)... забравяш -> 4е ние ..забравяме -> нау4еното се забравя->

p.s. ех ...да бях компютър..как щях само да приумножавам отговорите..и да сортирам въпросите -> а не като сега (безкрайно много..и всеки ден се множат ..по познатия (описания по горе от мен ). на4ин)


кофти...

.. I guess I'm learning
I must be warmer now ..


Тема Re: Няма разлика по съществонови [re: Boian]  
Автор Shark Attack™ ()
Публикувано29.06.03 16:54



www



Тема Re: какво е безкрайностнови [re: Lenor]  
Автор Gaiver (Dark Hero)
Публикувано09.07.03 01:57



kopele SFERA vijdal li si ???????????//
kogato obikolil6 uglite na sferata 6te razbere6 ...........
spored teb horata ,koito sa ot drugiqt karay na zemqta hodqt li nadolu s glavite????
AAAAAAAAAA??????????
po- zdravi ot men
Youli p-ni



Тема Re: какво е безкрайностнови [re: Gaiver]  
Автор Lenor (непознат)
Публикувано09.07.03 23:32



zdr
ti ne stiga , 4e ne kaza nisto ami i na wsi4koto oto gore te poznawam i li4no

p.s. mejdo drugoto horata spriamo men w drugoto polukalbo naistina hodiat s nadolo glawite

Редактирано от Lenor на 09.07.03 23:34.



Тема И АЗ МИСЛЯ ТАКА..:)нови [re: Well]  
Автор Пeтkoв (старо куче)
Публикувано10.07.03 07:29



Безкрайноста е човешка абстракция и няма нищо общо с действителноста

НЕ ИДВА ЛИ ЧОВЕК НА ТОЗИ СВЯТ ЗА ДА ПРЕГЪРНЕ ЕДНО ДЕТЕ !/надпис върху плоча от древния Рим/


Тема Re: легнала осморканови [re: Sheik Yerbouti]  
Автор aza ()
Публикувано28.07.03 10:20



Историята на математическите символи е свързана непсредствено с развитието на математическото знание. Математическите символи (не тези за цифрите , било те римски или арабски) започват да се въвеждат от началото на XVI век. Конкретно символа за безкрайност е въведен от Дж.Уолис (Валис) през 1655 г. (мисля, че той е автор на четиризначни математически таблици).
Науката, занимаваща се със символите, е семиотиката.
От философска гледна точка още преди Платон, Анаксимандър въвел понятието апейрон, означаващо безпределност, като под това понятие доколкото съм запознат той разбирал още и безформеното, безкачествено първовещество.



Тема udobstvaнови [re: Lenor]  
Авторshithit (Нерегистриран)
Публикувано31.07.03 13:06



i nulata i bezkrajnostta sa vyvedeni za udobstvo, zashtoto choveshkoto simvolno mislene e linejno i niama drug nachin da se misli za opedeleni neshta, kato razmeri na vselenata, 1/0, C/d i t.n.

no niama nachin da se pokaze tiahnoto syshtestvuvane



Тема Re: какво е безкрайностнови [re: Lenor]  
Автор raBpa (НекъфНикафТакъв)
Публикувано11.08.03 16:37



Bezkrainost e tui neshto, deto kato go razberesh she zabravish vsichko drugo



Тема Re: какво е безкрайностнови [re: Lenor]  
Автор Hammill ()
Публикувано12.08.03 00:51



Има два вида безкрайност - потенциална и актуална.

Първата може също да се нарече математическа - тя се основава върху незавършимостта на дадена редица и в този смисъл тя е негативна.

Втората, актуалната безкрайност се отнася само до Бог. Той е Онова Същество, което е единствено по своя род. В този смисъл Той не е ограничен от нищо друго в неговия род.

Един човек е ограничен от друг човек в неговия род, едно число е ограничено от друго число, при крайното е налице несъвпадение на род и индивид.

По този начин най-адекватното определение на актуалната бзкрайност е тъждество на същност (род) и съществуване (индивид). Такова тъждество е налице само в Бог и затова Той е актуално Безкрайният.



Тема Re: какво е безкрайностнови [re: Lenor]  
Автор миcлeщият (непознат )
Публикувано16.08.03 02:38



Безкрайността е много необходима за нашето съществуване. Ако Вселената не беше безкрайна, а имаше граници, едва ли щяхме така безгрижно да си говорим (глупости), да щъкаме нагоре-надолу и да правим всякакви безобразия на нейна територия - без да плащаме наем. Ако трябваше да си плащаме, т.е. ако беше крайна, сигурно щеше да разсъждаваш върху въпроса какво е крайност .




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.