Наскоро във връзка с мащабните горски пожари около Атина се появиха коментари, че е необходимо спешно залесяване на изгорелите гори, защото това е естественият климатик на гръцката столица и без него температурите в нея биха се повишили осезателно и климатът би станал доста по-непиветлив.
Парковете в градовете, а също и дърветата по тротоарите, както и всяка зеленина, включително храстите и дори тревата в зелените площи изпаряват влага, с което намаляват температурите в близост до тях.
Затова е много важно, във всеки квартал едва значителна площ да е заделена и оформена като паркова, по възможност с гъта висока растителност. Така значителна част от дъждовната вода ще се задържи в почвата (вместо да прелеват канализационните шахти) и в последващите горещи дни ще се изпарява от листата на дърветата и ще смегчава жегите.
За да е ефективен естествения климатик, е необходимо растителността да заобикаля всеки блок, всяка къща, всяка улица. Затова вече отменената със закон практиката от последните години да се застрояват междублокови пространства беше безумна и въпечи че е прекратена, последствията от нея си остават в кварталите, където вече е презастроено. Остава като резервен изход да се правят градини по покривите, но това е скъпо, а и от построените до сега сгради сигурно на пръсти се броят тези, които са проектирани да имат покривна градина... Затова всяка небетонирана педя земя в града е редно да приюти дърво или храст, в краен случай - трева, но нейната ефективност е в пъти по-малка.
Всеки софиянец може да повери това, като си направи една половин часова разходка в жегата от централните улици до Борисовата градина. Приближавайки парка, няма как да не усети разликата. А влезе ли на сянка по алеите, там просто е друг климатичен пояс
Освен климатик, високата растителност е и шумозаграждение, а шумът от превозните средства е друг сериозен проблем в градовете.
Високата растителност в непосредствена близост до пътищата (без вътрешната страна на определени завои, където не трябва да се нарушава видимостта) и магистрлите освен комфорта на пътиващите, би повишила и безопасността на движението. Например на автомагистрала Тракия ако имаше висока растителност по протежението й, тя щеше донякъде да скрива преките слънчеви лъчи в ранните утринни и късните следобедни часове, които сега просто заслепяват водачите и поради продължителното и пачти постоянно въздействие, води до умора на очите и до обща умора.
|