Tи с това сергианство си като мирча кришан с краставицата.
Да видим какво казва за старостилното пристрастие към външната страна на ритуалите, арх Епифаний Теодоропулос.
" ........И така, какво ще кажат на това скъпите старостилци, които не приемат никакви изменения на древните традиции и постановления. Ако те са последователни, то трябва да възобновят поста в тази продължителност, както той е бил до VII в., т.е. да добавят към него юли месец, а второ – да отлъчат всички от Църквата от VII в. до наши дни, затова, че те са дръзнали да съкратят отдавна установения пост. При това старостилците са длъжни да отлъчат от Църквата св. Анастасий, който със съчувствие говори за дръзналите на „светотатското съкращение” и даже ги нарича – слушайте – „свети Отци”! (възможно ли е светите Отци някога да са съкращавали поста!). И така, ние чакаме вашия отговор!
Между отлъчените от Църквата безусловно ще се окаже и преподобни Теодор Студит, който:
а) не само не отменил станалото още до негово време съкращение на поста, но още
б) установил, че на празниците, съботните и възкресните дни, както по време на Петровия пост, така и в Рождественския, освен че се разрешава риба, още се разрешават сирене и яйца! Ето какво пише: „ В четиридесятницата на светите апостоли риба, сирене и яйца не ядем, освен през тези дни, когато не четем Часовете. В съботните, възкресните и празнични дни ядем два пъти, пием три пъти през деня и два пъти вечерта. Това правило спазваме през четиридесятницата на свети Филип.” Този свети отец, говорейки за поста през светата Четиридесятница, казва, че риба се разрешава не само на Връбница, но и на Лазарова събота . И така, не е ли достоен този светия да се отлъчи от Църквата?!
Но, извинявайте, още повече е достоен да бъде отлъчен от Църквата Антиохийският патриарх Теодор Валсамон (12 в.), който не само одобрява по-късното съкращаване на поста, но и свидетелства, че по негово време от поста за миряните останали само седем дена. „Ние, размишлявайки за това, свидетелстваме, че е необходимо да се предшестват от пост следните четири празника: празника на светите апостоли, Рождество Христово, Преображение и Успение на Пресвета Богородица, предварително – седем дена. Един е само четиридесетдневния пост- на Светата и Велика Пасха. Колкото това, че някой повече от седем дена преди празника на светите апостоли или празника на Рождество Христово постят, то това е или по свое желание, или задължени от манастирските устави, и това не се пренебрегва.”
...защото буквата убива, а духът животвори. ап Павел[/blue ]Редактирано от Metropolis на 16.10.14 21:52.
|