|
Тема |
Re: Християни, нехристияни и атеисти [re: н@блюдaтeл] |
|
Автор |
Ayame (дзвер нечуван) |
|
Публикувано | 13.03.06 16:18 |
|
|
Здравейте и вие!
Хм. Не, не търся потвърждение на мнението си, по-скоро винаги съм очаквала спор. Явно съм видяла в думите ви своите мисли и съм ги приела като потвърждаващи собствените ми виждания, а не е било така. Съжалявам, но не виждам и нищо лошо! Затова ще обясня какво имах предвид аз - за мен 'свещеното' е лишено от личност - в смисъл 'персона', това, което изграждаме чрез общуването си с другите, това, което може да се комуникира, да има име, да се опише с думи. Това имах предвид под 'условностите на аза' (използвах 'аз' като психо-аналитичен термин :)). Така чувствам аз нещата. Затова и мисля, че в някакъв смисъл свещеното е абсолютно лично, защото не може да бъде комуникирано. После пак се замислих обаче и открих, че май не съм съвсем права - има наистина моменти, в които то може да се превърне в общуване - в любовта, в заедността - не се съмнявам, че един религиозен ритуал, изграден на базата на музика, аромат, движения, които поставят хората в хармония един с друг, има силата да създаде общност в свещеното. Но не мисля, че то, свещеното, личната 'вяра', би могло да бъде вербализирано. Нито логично. Затова и личния ми скептицизъм към религията като такава - как може казаното от други и вярваното от други да стане истински мое, това никога не съм могла да разбера. Затова си мисля, че чувството за общност все пак стои в основата на взаимната, споделена вяра. В този смисъл и съм съгласна с Дюркем, че бог е онова усещане, което сплотява - не става въпрос дали е измислен или съществува. В която и да е религия. Той изследва примитивните религии, за да открие механизма на религиозното и на ритуала, да го хване от извора, така да се каже. Така че откритото от него до някаква степен важи (за тези, които му вярваме - хехе, явно и аз съм вярваща) и за по-сложните религии като християнството.
Мисля, че е очевидно колко голямо значение има перспективата, от която човек гледа към явления като религията - аз се опитвам да я рационализирам, да я анализирам, да открия социалната й роля - вие я изживявате 'отвътре', тя е част от вас, от живота ви, от мирогледа ви. Естествено, че не можем да мислим еднакво и да се съгласяваме по въпроси, които стоят по толкова различен начин 'от двете страни на бариерата'. По никакъв начин не искам да ви накарам да мислите като мен - тук съм, за да усетя вашия поглед върху религията и да споделя някои свои мисли, с надеждата че и за мен и за вас това ще е полезно и ще доведе до повече разбиране и взаимно уважение. Затова ще попитам някои неща, за които вие ще можете да ми кажете (ако желаете) вашето виждане, а аз ще мога да ги коментирам от моята гледна точка; единият въпрос, който ме вълнува е именно за рационалността - необходима ли ви е тя? Нужно ли ви е Христос да бъде историческа личност и събитията от Библията д абъдат потвърждавани от библейската археология? Нужна ли е логиката на богословските текстове? И ако да, защо? Ако не - пак защо? Втори въпрос: В отговор на:
Интересно определение за политика, струва ми се съвсем точно. Обаче няма как да се приложи ккъм християнството, защото то не е противопоставяне на 'тях',т.е. на не-изповядващите нашите религиозните доктрини. Християнството е отворено към 'тях', опитвайки се да приобщи, а не да противопостави или ограничи...
Защо гледате на този стремеж към приобщаване като на нещо непременно позитивно; неделящо хората на нас и тях; хармонизиращо?
И накрая ще си призная, че не разбрах това: В отговор на:
Ако позволите малко отклонение - не мисля че догматите на християнството са ограничение на мисленето. По-скоро отричането на догмата ще е ограничение - примерно - "роди Се от Дева" - ограничение ще е ако приемем само едната част - "роди се" или "от Дева", но като цяло има противоречие, което и постига отвореност към Божията непознаваемост, не ограничаване...
бихте ли пояснили? Мерси!
А да - В отговор на:
Християнството няма и за цел да обяснява световния космос, въпреки че има такива обяснения - например "Шестоднев" на Иоан Екзарх, където се казва че земята е кръгла и виси в пустота.
На гръцки 'космос' значи ред, май бях опитала да го преведа в предишния си постинг - нямам предвид косическото пространство, а световния ред, който една религия, включително и християнството, без съмнение излага.
|
| |
Християни, нехристияни и атеисти
|
Ayame
| 01.03.06 23:40 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| Ayame
| 01.03.06 23:59 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| xenox
| 02.03.06 00:15 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| Ayame
| 02.03.06 00:21 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| xenox
| 02.03.06 14:18 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| Ayame
| 03.03.06 18:11 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| abi
| 08.03.06 12:17 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| Ayame
| 08.03.06 13:51 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| фaмyлyc
| 08.03.06 16:29 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| Ayame
| 09.03.06 00:26 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| abi
| 09.03.06 19:01 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| фaмyлyc
| 09.03.06 20:17 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| Ayame
| 09.03.06 21:51 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| abi
| 10.03.06 19:52 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| whitewolf
| 10.03.06 23:37 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| abi
| 11.03.06 20:39 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| Ayame
| 12.03.06 18:58 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| abi
| 13.03.06 12:07 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| Ayame
| 13.03.06 16:42 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| whitewolf
| 02.03.06 00:23 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| Ayame
| 03.03.06 18:15 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| whitewolf
| 03.03.06 23:02 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| н@блюдaтeл
| 05.03.06 22:17 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| Ayame
| 06.03.06 15:46 |
Txt
| whitewolf
| 06.03.06 19:09 |
Re: Txt
| Ayame
| 06.03.06 19:24 |
Re: Txt
| whitewolf
| 06.03.06 19:52 |
Re: Txt
| Ayame
| 06.03.06 20:22 |
Re: Txt
| whitewolf
| 06.03.06 20:28 |
Re: Txt
| Ayame
| 06.03.06 20:35 |
Re: Txt
| whitewolf
| 06.03.06 21:41 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| н@блюдaтeл
| 05.03.06 21:31 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| whitewolf
| 05.03.06 22:24 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| н@блюдaтeл
| 05.03.06 22:49 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| whitewolf
| 05.03.06 23:12 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| н@блюдaтeл
| 05.03.06 23:22 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| whitewolf
| 06.03.06 00:18 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| н@блюдaтeл
| 06.03.06 07:58 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| Ayame
| 06.03.06 16:00 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| whitewolf
| 06.03.06 16:10 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| Ayame
| 06.03.06 16:19 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| whitewolf
| 06.03.06 17:16 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| Ayame
| 06.03.06 17:26 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| whitewolf
| 06.03.06 18:07 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| Ayame
| 06.03.06 18:22 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| н@блюдaтeл
| 07.03.06 08:04 |
Наблюдателю здравей
| whitewolf
| 07.03.06 20:50 |
Re: Наблюдателю здравей
| abi
| 09.03.06 19:07 |
Re: Наблюдателю здравей
| whitewolf
| 09.03.06 19:37 |
Re: Наблюдателю здравей
| abi
| 09.03.06 19:47 |
Re: Наблюдателю здравей
| whitewolf
| 09.03.06 20:01 |
Re: Наблюдателю здравей
| фaмyлyc
| 09.03.06 20:24 |
Re: Наблюдателю здравей
| whitewolf
| 09.03.06 20:35 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| Ayame
| 07.03.06 21:14 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| whitewolf
| 07.03.06 21:36 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| Ayame
| 07.03.06 22:33 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| whitewolf
| 07.03.06 22:43 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| Ayame
| 07.03.06 22:48 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| whitewolf
| 07.03.06 23:18 |
За религията и вярата
| whitewolf
| 07.03.06 23:08 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| н@блюдaтeл
| 13.03.06 02:35 |
Re: Християни, нехристияни и атеисти
| Ayame
| 13.03.06 16:18 |
|
|
|
|