Отново ще изразя сериозно съмнение относно някакво мусюлманско влияние.
Защо: Наистина, войнишко движение не е нужно да има, още повече, че те са модерна проява, която се появява след изгражднането на българската армия след 1878г. В нашите хора има обаче движения близки до бойните движения от източните бойни искуства. В някой случай те са просто едно към едно, само че не служат за бой, а за танц, но като изразно средство, ако се излезе от контекста на хорото и се вземе като единични движение, приравнено към аналогово от дадено бойно искуство, се открива фрапираща прилика (такава е в деветото и десетото движение на айдар-аваси).
Но да се въренм на въпроса: може да приемем написаното от теб за едно хоро от конкретно село, или пък даже за околността му. Наистина има преплитане на ислямизирано население и хорца съдържащи спорната дума, което не означава автоматически, че думата не е древнобългарска, защото тази дума се среща в голям географски ареал, а на едно-две съседни места. Да видим:
1) с. Айдар, българско село в Кукушко.
2) с. Кочан, българо-мохамеданско село, където се играе "Айдарово-хоро".
3) с. Дъбница, българо-мохамеданско село, където се играе хорото "Айдар".
4) селата Гърмен и Дебрен и в съседство е познато хорото "Айдар-аваси".
Първото е християнско село, второто е било смесено първоначално, докато не остават в него само мусюлманските семейства в края на 19-ти, началото на 20-ти век. Кочан и Дъбница също са вторично ислямизирани.
5) р. Айдар, Белгородско.
6) Айдар, владетел от Волжка България в средата на 9-ти век.
7) местност "Айда", Хасковско:
Последното може и да няма отношение към дебата, но ми се стори необходимо да го отбележа..
В крайна сметка може да се окажеш прав, но едно такова обяснение има нужда от по-непосредсвена подкрепа, което може да стане при по-задълбочено изследване.
Редактирано от kuduger-96506 на 05.04.20 11:58.
|