Забравих да напиша и за данъчната политика, която е била основен инструмент някога за стимулиране на икономиката, особено след 1929.
Структурата на сегашната ни икономика е такава, че единствената посока на данъците може и трябва да е надолу, особено корпоративния и подоходните. Защото ниските данъци привличат чужд капитал, който осигуриха и ръста на икономиката през последните години. Големия ни дефицит с ЕС м/у другото се дължи в голяма степен и на чуждите инвестиции (уви!). Всеки производител, който изнася някакво производство в България, изразходва по-голямата част от инвестициите си за внос на машини и техника от западна Европа или Япония. Дори ако си земеделец и решиш да кандидатстваш за субсидия ще видиш, че пари не се отпускат за закупуване на МТЗ, "Белорус", дори на японските Kubota, само за Claas, New Holland, Mercedes и подобни.
Това е протекционистична политика на ЕС като цяло, ние в нея сме само един регион, както споменах по-горе. И хората са си прави като цяло - не желаят поне обществените инвестиции (европрограми) да отиват за развитие на японско, руско, американско машиностроене след като в Европа се произвежда абсолютно всичко. Като цяло много малко от бившите източноевропейски индустриални гиганти оцеляха от евроинтеграцията, но тези които го направиха сега ползват облаги по линия на европротекционизма. Това обаче не е само заради "лошите" западняци, които ни унищожили индустрията - бившото соц. машиностроене просто беше на светлинни години зад западното като ефективност и полезност. И до днес дефицитът от ноу-хау (т.е. "акъл") е много по-голям от търговския.
|