| 
        
 Според мен едва ли има  непосредствена връзка или поне толкова непосредствена връзка  между Ашхарацуйц и  сведението  за Аспарух и пр. както по време ,така и по автор.
 
 За пример,да помислим- Ашхарацуйц съобщава ,че Аспарух се е заселил на остров Пюки,докато в общия първоизточник за Т и Н пише,че се е заселил в Онглоса.
 
 Това е един и същи географски обект -отрязъка от Северна Добруджа,между  4-то и пресъхналото през късното средновековие 5-то устие на р.Дунав.
 
 Но в единия паметник това е остров Пюки -в съгласие с античната географска традиция,в другия-Онглос.
 
 Плюс още и още други различия които очевидно сочат,че "общия първоизточник за Т и Н"е бил нещо като историко-географски трактат за нуждите на василевса,дипломатите и военните  в Константинопол а ла известното (но разбира се много по- късно )произведение на Константин Порфирогенет "За Управление на империята"
 
 Общо взето много от  53-те глави на този трактат ,са идентични по замисъл и изпълнение....а и по изобилието от случайни или нарочни грешки и неточности с интересуващото ни сведение.
 
 Твърде е възможно авторът му да е бил арменец според предположения от мен и другите неизвестни ми аргументи за арменското авторство на трактата.
 
 Разбира се ,по принцип си прав за арменските извори,но не виждам в скоро време изгледи за позитивна промяна в тази насока у т.н. българска историческа наука,която дълбоко , искрено и както се казва "причинно-следствено" (наистина крещя) НЕ уважавам.
 
 Кой ще да е този арменист в нея,който ще се захване така както е редно по канона, с арм.исторически извори  ?
 
 По скромното ми старинарско мнение-такава персона в т.н.БИН -няма !
 
 И не се очертава да има в близка ,възможно и средносрочна  перспектива.
 
 
 
 
 |