тук вече с ръка на сърцето мога да кажа, че с нищо не съм съгласен. "важно е каква есхатология са имали апостолите... НО за нас вярвам..." и т.н. ноуей... тук ме губиш. единственото, което мога да вярвам пък аз за нас, че апостолите са добрия пример, отклониш ли се от това хаста ла виста бейби... всичко е възможно и нямаш еталон. "а нас Бог постави най-последни за пример на ангели и на човеци"...
виж там колко глави общо в Библията се занимават с "Господния ден" пряко или косвено и после, ако можеш подмина тонажната статистика, подминавай я, ако не... коригирай мерника.
може би само за едно нещо съм съгласен - за това, че е нужно откровение на човек, за да се занимава с есхатология. аз мога да кажа, че есхатологията ме спаси в много повече от един смисъл. но аз не съм важен. защото аз не съм апостол. на мен всеки може да ми каже - "ами хубаво се занимаваш с 'тея неща', и хубаво че са ти полезни, ама на мен са ми безинтересни и ненужни, за мен е важно настоящето". на мен - да. на апостол павел, на исус, на пророците - не. никой християнин не може да им каже - не, това не е за мен.
има една основна причина за това есхатологията да е или идол или да се скита немила-недрага по църквите - всички мислят, че става дума за времева рамка на последните събития. ами съвсем не.
банално и безинтересно е в един момент разискването за последователността от събития в края. с известни колебания те са ясни. това, което винаги, абсолютно винаги, е било по-интересно е не КАКВО казва Бог, а ЗАЩО го казва. не съм сигурен, че мога достатъчно да подчертая това, но който е "стоял в съвета на Господа" ще усети какво имам предвид.
бъди здрав
|