Добре си оплескал нещата:) Вече поне ще си знаеш да не правиш така. Ако решиш да стягаш всички спици, трябва да ги стягаш равномерно, примерно по 1/2 или 1/4 оборот. И при такова стягане пак се получават отклонения, но лесно поправими. А ти сега кой знае какво си направил...
Центроването на капли си е сложна работа, но като и свикнеш е приятна. Доста калява нервите:)
Ще ти напиша как се прави, пък ти ако имаш и най-малки съмнения, че няма да успееш, по-добре потърси добър веломеханик.
И така, добре е да имаш някакво импровизирано стендче за изправяне на капли. Една стара вилка върши идеална работа, като и направиш няколко модификации. Ако нямаш стенд, става и на колелото.
Важно е да махнеш гумата, защото по-евтините гуми имат свойството да са криви и не може да разбереш дали гумата бие или каплата.
Ако каплата е много крива, разхлаби и спирачката, за да не закача. Между другото, гумичката на спирачката може да ти послужи и като ориентир затова, колко бие каплата наляво или надясно.
Аз се опасявам, че твоята капла не бие само странично ами и радиално, т.е. подскача нагоре надолу. Това при спиране няма да се усеща, но при каране не е приятно.
Първо центроваш каплата радиално. Това става по следния начин (пиша ти как да го направиш без някакъв специализиран стенд):
Както се разбрахме, гумата трябва да е махната. Обръщаш колелото и стягаш каплата на колелото в нормалното й положение. След това взимаш фулмастер или маркер и го държиш някъде неподвижен. Хубаво е да е подпрян някъде на рамката, за да не ти трепери ръката. Най-добре е да го сложиш на малката тръбичка зад средното движение, която съединява стойките на веригата. Взависимост от рамката, това място може и да е планката, на която се стяга стойка за подпиране.
След като си сложил маркера неподвижен, завърташ леко каплата и постепенно приближаваш. От един момент натам, маркера ще допре до шината и ще остави чертичка. Мястото, където е чертичката е по-отдалечено от главината => трябва да стегнеш спиците там. Тук тънкия номер е да хванеш, къде точно е центъра на отдалеченото от главината място. Ако го намериш, стягаш по една спица отляво и отдясно на центъра. Ако не го намерип, просто стягаш две спици, където маркера ти е оставил белег. Добре е да стягаш малко (примерно 1/2 оборот) като повториш стягането няколко пъти. Ако стягаш по много рискуваш да стегнеш повече от необходимото и после ще трябва да отвиваш. След стягане завърташ и гледаш какво си постигнал. Повтаряш номера с маркера и стягането докато си доволен от резултата.
Ако има места, които са по-близко до главината, спиците там се разхлабват малко. Тези места са лесно видими и не ти трябва маркер. Лошото е, че те обикновено се появяват в следствие на удар и само разхлабване на спиците не помага, но темата в момента е само за центровка и няма да засягаме повредите по шината.
Това е за радиалното биене. Правилно центрована шина не трябва да има повече от 1мм радиално биене. Малко е сложно, но се свиква бързо. Страничното биене се оправя по-лесно. Препоръчвам ти да се научиш първо как се оправя този вид биене и като понатрупаш опит да си правиш сам и радиалното.
Центроването става по следния начин:
Завърташ леко каплата и доближаваш маркера, този път странично, така че да пише върху стената на шината. Също е добре да го подпреш някъде. Стойките на веригата са идеални за тази цел. Калотките също могат да ти служат като ориентир, но с маркер е най-сигурно. И така, поставяш маркера от ляво (може и от дясно, няма значение) и завърташ. Където маркера остави чертичка, там шината е по вляво от главината => трябва да отпуснеш спиците от лявата страна и да стегнеш тези от дясната. Отпускаш и стягаш равномерно по 1/2 оборот. Ако е малко крива, може да минеш само със стягане на десните. По този начин, оправяш всички места, където маркера оставя черта при въртенето на каплата.
После минаваш отдясно и бележиш с маркера. Там са местата, където шината е по-вдясно от главината. Отпускаш десните спици и стягаш левите. Добре е да стягаш и отпускаш по две спици от всяка страна. Взависимост от отклонението, може да стягаш само една или повече, при по-крива шина.
Правиш тази центровка, докато ти допадне как се върти каплата.
Накрая завърташ каплата и слагаш маркера. Идеалния вариант е да прави плътна черта по цялата шина:) Това обаче е трудно достижимо. Максималното отклонение е 1 - 2, максимум 3мм. В крайна сметка, важно е калотките да не закачат шината, когато спирачката е регулирана в нормалното си работно положение.
Wear your helmet! Bicycle safety is important!
|