Според османски документ от средата на 17ти век - хюджет за 1647година
Драгалевците заплащат данък от 31 хиляди и 340 акчета - облог в полза на кюрекчийте,( весларите и кормчийте в императорската флота ).В този документ се споменават имената на драгалевчаните които се прехранват от занаята в морето.Ето го документа така както е поместен в сборника "Българско възраждане"1969г.Николай Генчев и Христо Христов стр.12
"Жителите - рая от село Драгалевци софийска каза :
поп Вучко, Стоян велди Михо, Кершо велди Михо,Стефан велди Недьо,
Михаил велди Павле, Славко велди Вълчо,Вучко велди Цветко,Стойо велди Марко и Иван велди Стойчо - се явиха пред пълния състав на софийски шериатски съди в присъствието на носителя на този акт,спахията Хасан Сердар ага ибни Осван ,всеки един от тях с прилично пред съда почитание изповяда и каза следното:
"За сметка на настоящата благополучна година взехме заем от спахията Мехмет ага сумата от 31340акчета,за да изплатим данака,който се следва на селото и който дължим на царското съкровище на кюркчийте (веслари и кормчий),що са на служба в сформираната императорска флота .Тоя данак се прибира от спахията на селото за сметка на правителството.Ние се задължаваме взаимопоръчително да изплатим горепосочената сума напълно,в срок от (три) 3 месеца от датата на настоящия съдебно - шириатски акт, без оспорване."
Съдът след като потвърди станалата изповед по тоя заем, по желание на страните състави и написа този съдебен акт за станалото - днес, 29 ден на месец мухарем 1057година от егира, или 1647година от Рождество Христово.
(23.02.1647г .)"
Документа е от значение, тъй като изяснява връзката на вътрешноста на страната, с морските пътища.Защо да неса били драгалевските кормчий в Егея,която от своя страна им е по близката част на страната?Още повече, че в тазе част на Беломорска Тракия съществува една постоянна комуникация с манастирите в Света Гора.Както е известно, това е съхранена традиция още от времето на Иван Александър и Иван Шишман.Дали има и друга връска с морето?Кой светец е закрилник на моряците в морето?Патрона на черквата в Бояна която е била част в миналото от манастир с името Свети Николай.А нейзвестния боянски майстор е посветил на светеца обширен цикъл.Как са стигали Драгалевци до морската шир и дали е акт на стародавна традиция за мен не буди съмнение че има приемственост.Соколарите по царско време си остават соколари и по османско време.Преклонилите глави боляри си остават императорски намесници и по робско време,добиващите злато по царско време, добиват злато и по османско като си остават почти със същите права, придобивки и задължения.Защо да им е чуждо корабоплаването на "конниците - номади" когато има живи традиций и предпоставки за приемственост ?
|