Книгата, за която споменах, я намерих на руски -
"Чжан Бо-дуань. Главы о прозрении истины":
http://www.biblio.nhat-nam.ru/Zhang-Boduan.pdf
Това е старинния трактат, заедно с много бележки на преводача.
Изглежда е написано по практическия опит на хора от онова време.
Става дума за много неща, до които не съм стигнал и не мога да кажа, че ги
разбирам. Освен това, процесите в тялото и съзнанието са описани с понятия
от алхимията и книгата И Дзин. Този старинен език прави разбирането трудно.
Заинтересувах се от такива стари съчинения като търсех източника,
началото и основите на школата за едновременно усъвършенстване на
Същността (Син) и Живота (Мин).
Към тази школа се отнася и книгата, известна на български като
"Даоистка вътрешна алхимия", Джао Бичън.
Тази книга е написана на разбираем съвременен език. В нейните последни
глави се описва това излизане от тялото на така наречения Ян Шън, за който
напредналите твърдят, че е по-силна форма на "духовно тяло".
От тези школи е и книгата "Тайната на златното цвете". Нейния превод на
български е по (и включва обясненията на) Рихард Вилхелм, който
навремето, преди втората световна война, се е учил при китаец (Лао Найсюан).
Самият китайски трактат (Тай И Дзин Хуа Дзун Джъ) е от името на известния
Лю Дун Бин (755г.). Като цяло, тази книга е фрагментарна, има нещо за
начинаещи и интересни глави, в които се описват потвърждаващи
преживявания (които са свидетелство за напредък) и неблагоприятни ефекти,
които могат да се получат при неуспех.
Изглежда, много дами се насочват към тази област, но се вижда разлика в
подхода. Срещнах някъде да се описва разликата между мъжкия и женския
подход към самоусъвършенстването (според китайските автори):
- жизнената сила (Ци) при мъжете и жените се концентрира в различни места
и се движи в различна посока;
- мъжът отначало изчиства основата, а после тялото, а жената - обратното;
- при излизане от тялото на духа-Шън, жената напредва по-бързо от мъжа;
Споменаваше се, че разпространените методи, създадени от монаси - мъже,
не са така полезни за жени, поради природните различия.
|