Привет Morrigan*.
И аз от няколко дни се каня да пусна точно тази тема. Ти ме изпревари. Но ще се включа, надявам се и други да вземат отношение.
В клуба се очертават няколко школи по йога. Аз се занимавам основно с хатха, малко мантра -йога, малко нада йога. Доколкото зная имаме последователи на сахаджа йога, на раджа йога, на крия йога( в аспекта на последователите на Шибендо Лахири и др.), на ТМ(Махариши). Струва ми се, че отвреме навреме се появяват последователи на бхакти йога и различни други клонове, течения, техники и т.н. Според мене има и двама класически представители на Джнана йога(Брахман и г-н Имаго). Моля последните да ме извинят ако считат, че неправилно съм определил тяхното участие в клуба.
Мисля, че всеки от различните последователи може да каже как вижда целите от свое име и от името на клона към който се отнася той.
Мисля, че повечето от нас са постигнали известни добри резултати и сме усетили донякъде възможностите на йога. Всички виждаме, че не сме съвършенни, но това не ни пречи да се опитаме да си бъдем полезни един на друг.
Аз ще се опитам да споделя няколко думи за това как аз виждам целите на хатха йога най-вече. И методите с които може да се постигне.
Основно въздействие в хатха йога се получава от Асана и Пранаяма. Не са за пренебрегване и Яма и Нияма, но те по-скоро са спомагателни и почти задължителни.
Асана.(Или по-скоро АСАНь-както го произнасят индийците)
Нищо друго да не правиш, достатъчно е да изпълняваш даже една асана на ден и след време ще усетиш благотворното влияние. Според древните текстове и според мое виждане основните елементи върху които се въздействува са ПРАНА, НАДИ и ЧАКРИ.
Чрез различни видове асани се напрявлява Прана по една или друга Нади, като се стремим да балансираме основните Чакри.
Важен елемент е да се научим да разпределяме равномерно Прана в тялото на първоначалния етап, да се научим да я икономисваме, после да я направляваме и накрая да успеем да намерим пътя за нейното увеличение.
Защо ни е това?
От съпоставката на Ирисовата диагностика с йога установих, че излишъка или недостига на Прана в отделни части на тялото води до различни болестни състояния(аналогията със стрес е неизбежна). От равномерното разпределение на Прана в тялото се стига до стабилно здраве(хомеостаза). И това е най-елементарното което може да се постигне.
Няма да изреждам следващите стъпала в хатха йога, само искам да маркирам едно от последните стъпала. След като се нучим да управляваме Прана и да я увеличаваме, накрая се стремим да я насочим към мозъка и най-вече към Сахасрара чакра. Минималният ефект от това е МЪДРОСТ. Евентуално и други неща. Но това е тема за по...
Малко за Пранаяма. Чрез тази техника основно се стремим да изчистим Надите по които се движи Прана. Това става , чрез управляване на Вияна и на Ваю. И като, че ли няма друг по-добър начин за това. Изчиствайки Надите от метаболитите, спокойно можем да придвижваме Прана по тези изчистени канали. Изчистените канали са гаранция за един по-дълъг живот.
Тук ще напрявя едно отклонение. Преди време в разговор с много уважавания от мене колега Шанкара ми беше казано, че в йога всичко е изследвано. Сега искам да задам един реторичен въпрос.
Как може всичко да е изследвано като не съм срещнал досега никъде правилна интерпретация на Прана? Как ще изследва медицината надите по които се движи Прана след като не знае каквое то? Как ще се изследва Пранаяма като не знаят какво е това Вияна и какво е Ваю? Даже се чудя как някои колеги се опитват да въздействуват чрез Праняма, но да речем с малко интуиция нещата може да имат и благоприятен ефект.
И малко за останалите техники на хатха. Чрез тях(няма да ги изброявам) можем да се научим да контролираме чакрите си. И тогава да обединяваме различните видове Прана( може да се достигне до утрояване количеството на Пране в определена зона). Обединяването на Апана и Самана и насочване към Главната Прана неминуемо довежда до страхотни резултати. Колегите които са постигнали това познават усещането, знаят за какво говоря.
Разбирам, че има много разочаровани от ЙОГА. За мене причините са в непознаване на същността на техниките. Тук искам да добавя, че индийците не правят изключение!!! (с което подкрепям мнението на братята вълци) Те имат толкова общо с йога, колкото ние българите с тракийските постижения, арабите от египет с египетската култура или ливанците с Асирия и Шумер. Но и това е друга тема...
При такова изложение едва ли ще се има желаещи да допълнят темата но все пак...
Поне ще има доста забележки и "красиви епитети" .
Харе Ом!
|