Ох, мамка му! Май съвсем те обърках.
Значи, забрави напълно какво съм ти писала и си снимай само с този фотоапарат и само с този обектив, докато овладееш напълно всичките им функции.
Междувременно потърси в нета някакъв учебник по фотография, за да си наясно с термините, кое какво значи, кое от какво зависи и да можеш да четеш техническите характеристики на фотоапарата си - настоящият, без да се дивиш какво, аджеба, значи това. Разбери всичко за светлина, осветеност, цветна температура, фокусно разстояние, светлочувствителност на материала, скорост, бленда и експонация.
Ултравиолетовият защитен филтър представлява най-обикновено стъкло. Предназначението му е да спира невидимите ултравиолетови лъчи, които светломерът не може да отчете, а минават през обектива и осветяват негатива повече от зададената стойност за пропускане на светлина към фоточувствителния материал. Един уве филтър струва левчета, само трябва да е със същия диаметър като обектива ти, за да можеш да го завинтиш отпред. Ако няма уве лъчи, пак върши работа, защото ти предпазва предната леща на обектива от замърсяване и надраскване. Можеш с него, можеш и без него на това надморско ниво и в града.
Не се оставяй да ти пробутат нещо суперскъпо и друго. Други допълнителни филтри може да струват майка си и баща си, но те имат специфични функции.
Предполагам, сега снимаш на автоматичен режим, тоест фотоапаратът ти сам си определя скоростта и диафрагмата/блендата, на която да стои отворен обективът и задава светлочувствителност на матрицата според измереното количество светлина, което влиза през обектива. За човек, който няма хабер кое как да зададе, автоматичният вграден светломер и автоматичният режим за снимане, които имат всички цифрови апарати и телефони, е върхът на удобството. Някои снимки "стават", други "не стават" добре, но ако се чудиш защо и как да ги коригираш, ще трябва да се запознаеш с основните параметри, от които зависи качеството на снимката и да правиш ръчни корекции. Всички суперскъпи професионални фотоапарати и обективи имат задължително опция за ръчен режим на работа. Автоматичните и полуавтоматичните режими са за удобство на любителя.
Дали снимките ти ще излизат размазани, зависи от скоростта на снимане. Дали ще изглеждат кафяви, с едър "растер" зависи от зададената светлочувствителност на матрицата и от възможностите и да се справи с малкото светлина.
Едно време светлочувствителността на фотофилмите беше фиксирана и се отбелязваше с din и iso. С 24 дина= 200 iso филм посмъртно не можеш да снимаш посред нощ от ръка при тази скорост, с която си снимал ти - предполагам, около 1/30 сек и да излезе нещо. За да успее някакво достатъчно количество светлина да възбуди фотоемулсията, то или експонацията трябва да е по-дълга, или светлочувствителността на фотоматериала трябва да е по-висока. Най-високата светлочувствителност на фотоемулсиите, особено цветните, не прехвърляше 400 iso, демек, в твоя нощен случай - без статив и скорост от поне няколко секунди, курец!
Удобството на дигиталните матрици за запечатване на изображението е, че са направени от такива елементи, които притежават много по-висока светлочувствителност от тази на фотографските емулсии. Колкото по-висококачествена, демек, по-скъпа матрица, толкова по-добра, без "растер"(наричаме го зърно) и без цветен шум(ще си прочетеш за него в учебника) при зададена висока фоточувствителност. Твоят фотоапарат е по-обикновен клас и няма капацитет на матричните кристали да ти направи брилянтна нощна снимка "от ръка"(демек, държиш фотоапарата) само на мижаво улично осветление. Автоматичният му режим на снимане има някакви ограничени възможности, все пак. Така е зададен по програма. В случая, от обектива ти нищо не зависи, освен автоматичното фокусиране. Това им е неудобното на обективите за дигитални апарати, че повечето са с автоматичен фокус и при недостатъчно осветление или за бързодвижещи се обекти, не могат да фокусират добре. Но май повечето вариообективи за дигитални фотоапарати са с автоматичен фотофокус. Дали ще закове автоматично и прецизно обектът ти на фокус, зависи от качеството на обектива, някои, като моите обективи, например, в някои особени случаи се дънят. Само тези с фиксирано фокусно разстояние, и то не всички, имат опция за ръчна настройка.
За вариообективите - много по-удобни са, ако в движение имаш нужда от по-дългофокусен обектив за отдалечени от тебе детайли или по-широкоъгълен, за да обхванеш по-панорамно обекта си за снимане. С показателите на твоя обектив, за да компенсираш възможностите му, трбва да го замениш с поне 3 обектива с фиксирано фокусно разстояние. зАбрави! Това е само за професионални изпълнения, където се гони качество до милимундер.
Дарко, трудно ми е така да обяснявам едно за глава, друго за крака. И да ти правя полезни технически коментари по снимките, ако поне малко не се светнеш в основните понятия във фотографията, все едно ти пиша на китайски. Изобщо не са толкова сложни, за няколко часа четене всичко ще ти светне като слънце.
Ма нямам време за толкова писане, просто потърси някое ръководство за абсолютно начинаещи в нета.
Ако после нещо не ти е ясно, питай, ще допълвам.
пъ съ: където съм писала "матрица", разбирай "сензор", така се води в спецификациите. Има два типа сензорни системи, сложно е за обяснение, но те заместват фоточувствителните слоеве от микрокристални хим.съединения в класическите фотоленти при дигиталните фотоапарати.
Редактирано от alisalisa-147324 на 17.12.13 11:28.
|