|
Здравей, Кръстане, голям хаос е в постингите ти и не само там... От всичко изписано дотук, разбрах че според теб всички православни светци ни призовават да мразим евреите и с чисто сърце да ги наричаме “чифути”. Това се пеело и в църковните песни. Който не мрази богоубийците евреи не е християнин и ще бъде зачеркнат от книгата на живота...
То тези чувства, омразата и любовта ни идват отвътре и трудно се контролират, особено на духовното равнище, на което сме ние. Така че едва ли някой може да убеди някого да обича или мрази нещо. Но това са си твои неразбории. Църквата не учи на омраза. Ако ти припознаваш омраза в църковните песни, цитирани в другата тема, ако възприемаш като израз на омраза всеки църковен текст, където се говори за богоотстъпничеството на евреите, то това се дължи не на това, което четеш, а на това, което носиш у себе си.
Няма да влизам в спор с теб. Само няколко забележки, където според мен, грешиш:
1.Светците не са безгрешни. Не е грях да кажеш, че не си съгласен с някой светец, защото това противоречи на православното учение. Грях е да кажеш, че всяка дума, написана от светец или още повече от някой друг за него, е боговдъхновена. Това си е и ерес. Апостол Павел често говори – това ви го казва Бог или това ви го казвам аз, а не Бог. Светците не са тръби, през които говори Светият Дух. Още повече, че те не са се родили светци, а търпят духовно развитие. Всеки светец е и чедо на своята епоха, той носи своя национален манталитет с неговите предрасъдъци и стереотипи. Всичко това намира отражение в творчеството му.
2.Преди време тук имаше тема за св. Теодор Студит, който призоваваше византийския император да не показва никаква милост към българите. Да започнем ли да се подписваме под думите на светеца или да се отпишем от книгата на живота? Щото явно не можем да бъдем в една книга заедно – ще се избием. Толкова глупава дилема, че не мога дори да я коментирам...
3.В творчеството на преп. Козма има много апокрифи. Всеки християнни трябва да отсява житото от плявата, Ако не може да – нека вика “мръсни чифути” и “мръсни комунисти” и да лъже сам себе си, че не изпитва никаква омраза, а “констатира духовен факт” и подражава на Господа. Положението е безнадеждно. Когато имаш омразата за вътрешен фон, естествено е всичко, което нанесеш на този фон, да се оплеска. В момента правиш една апология на омразата, подкрепена с цитати от Библията и житията на светците, която обаче не желаеш да наречеш с истинското й име – омраза.
4.Когато Христос го разпват на кръста, Той казва: Отче, прости им, те не знаят какво вършат. Същото казва и първият Христов мъченик Стефан – моли се за своите убийци. Същото са правили и всички мъченици, подражавайки на Спасителя. Сигурна съм, че и св. Козма не е мразил никого, включително и евреите, чиито интереси е засегнал. Който носи омраза в сърцето си, особено пък безлична и принципна, няма да влезе в Небесното Царство, пък ако ще цял ден да се подписва под житията на светиите.
|