"Апостолът и учител Козма никога не изрекъл нещо срещу евреите - нито в Солун, нито в Кастория, нито в Янина, нито на някое друго място, където живеели евреи. Той само поучавал християните да бъдат винаги откровени и честни към своите господари, които ги е дал Господ. ... "
НО възникнал конфликт - с конкретни хора, в конкретна среда: "евреите, които живеели в Янина", и по-точно конкретни евреи-търговци в Янина, според цитирания от теб текст.
По настояване на св.Козма пазарът бил преместен от неделя в събота. Той призовавал ислямизиращите се масово тогава гърци да не носят чалми, т.е. да не купуват чалмите, които същите тези търговци продавали. Конфликтите са били много и чести - конфликти на местна основа, засягащи конкретни хора и интереси, както комерсиални, така и верски.
Заради огромния му авторитет и заради лични, користни подбуди, се сдобил с много врагове. Те го наклеветили несправедливо: че е руски шпионин и готви революция. И това струвало живота на проповедника, който Църквата тачи като светец - свещеномъченик, чудотворец, проповедник с пророчески дар, йеромонах, учител и просветител, равноапостолен заради размера и характера на дейността му сред гърците и албанците, която и довела и до мъченическата му смърт.
Съгласен ли си с това, Кръстане?
Не е ли това много по-добро начало за дискусията, която търсиш.
"Апостолът и учител Козма никога не изрекъл нещо срещу евреите - нито в Солун, нито в Кастория, нито в Янина, нито на някое друго място, където живеели евреи. Той само поучавал християните да бъдат винаги откровени и честни към своите господари, които ги е дал Господ. ... "
Това е, според мен, и светоотеческата вяра. Православните никога не могат, и не са проповядвали етническа омраза.
Оттук нататък е редно да отсеем кои думи са лично на св. Козма и кое е от житиеписеца.
Ако в това преведено на български житие не е посочен автора на житието, и ако то не е официалното синодално житие на светеца, то си остава апокриф, злокобен апокриф. Който не е изключено на подобни апокрифи да се основава. Аз не бих вярвала на апокрифи и не бих ги разпространявала. Съветвам те и ти да не го правиш.
Доверил си му се, но вероятно не си се замислил, че то не носи кроткия, винаги благ, поучителен и насърчителен в доброто дух на житийната литература и изобщо на православната литература и проповед.
Предлагам ти да прочетеш повече за св. Козма. Може би ще разбереш, че това "житие" редуцира светеца до "обикновен" народоненавистник-антисемит. То повече издава духа на писалия го (и разпространяващите го), отколкото духа и живота на светеца. А знаем, че трябва да изпитваме духовете и да бягаме от духа на злобата!
Според теб точно с житийна литература ли трябва да подклаждаме етническа омраза?!?!
Попитах те за по-точна/изчерпателна посочка, но не ми даде (не знаеш, не пише, посочката ти била академично издържана). А не е. Защото преди да прибегнеш до който и да е източник, трябва първо да се увериш в достоверността и надеждността му, нали? Колко повече това е нужно по отношение на житийната литература!...
И можем ли изобщо въз основа на едно житие да обобщаваме светоотеческото отношение към иноверците, дори това житие да се окаже, че е писано от православен духовник?
А също, ДОРИ самият св. Козма да е автор на цитираното, бива ли да приемаме думите му, ако противоречат на Евангелието и на Преданието?
Моля те, замисли се и се въздържай да упрекваш другите и да държиш на своето. Така една дискусия никога не може да бъде плодотворна, нали?
Никой досега не те е спирал да участваш в дискусията. Но каква полза за теб, ако не се вслушаш в гласовете на няколко души вече, които не само не одобриха езика и вярата ти, но и категорично възразиха, дистанцираха се от тях.
За да започнем трезво и благоразумно обсъждане, както предлагаш, трябва самото начало, изходната позиция да е добра, надеждна.
Ако четеш руски, прочети
ЖИЗНЬ И ТРУДЫ СВЯТОГО КОСМЫ ЭТОЛИЙСКОГО
Препоръчвам го и на останалите клубари. Какъв живот, каква личност!!!
Някой ще предложи ли други четива?
Редактирано от Valentina на 02.02.06 16:58.
|