Със сигурност ще има сериозно обучение, свързано с Ковид, още в студентските години по ред дисциплини – микробиология, епидемиология, инфекциозни болести, вътрешни (пулмология, кардиология, имунология и т.н), детски и др. С колоквиуми, изпити, включително за държавните, ще има ред въпроси от тематиката в конспектите.
Как можеше да се почне със системно изучаване на всичко, свързано с КОВИД, като ние почнахме от нулата? Появяваха се нови и нови проучвания, данни, някои оспорващи предишните.
Нечии приказки, че видиш ли, коронавирусите са познати отдавна и новият бил същият бяха несериозни, защото SARS-CoV-2 не беше познат на човечеството, оказа се нещо различно със свои специфики, засегна огромен брой хора и географски територии, не както SARS-CoV-1 и MERS, които останаха, Слава богу, с ограничено разпространение.
Естествено, когато нов медик постъпи в Ковид отделение, той научава много в процеса на работа от другите с опит вече, има все пак указания, протоколи. Но не ходи първо на специализиран курс с изпит и после да дойде да работи.
То медици нямаше, боледуваха, дадоха жертви... липсваше персонал.
Четох, например, още през 2020-а година пролетта, че в Китай повечето лекари, работещи с Ковид пациенти били с бакалавърска степен само. Няма изисквания за специална квалификация, дипломиран лекар ли си можеш да работиш с Ковид пациенти; ние завършваме с магистърска.
По време на пандемия е така.
Четене, много четене, е разковничето, а в работата се добива практически опит.
Разграничавам интензивните отделения, където е по-сложно и тежко, там са нужни съответните специалисти и специализиращи Анестезиология и интензивно лечение, поне в България.
Добрата ваксина е наличната, а най-добрата - поставената.
|